ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

I varu- och budbranschen är tempot ännu högre. Som kund förväntar du dig snabb leverans av varor du köper på nätet. Gärna samma dag, i värsta fall inom en eller ett par timmar och helst utan kostnad. Det i sig behöver inte vara något fel, men vi måste diskutera konsekvenserna. Här vill jag vara tydlig, det finns inget som heter ”fri frakt”. Frågan är bara vem det är som betalar. Alltför ofta är det den som kör som på olika sätt drabbas av den här utvecklingen, och det sker i hela branschen.

Jag säger det igen, transporter måste få kosta! Det är bara så vi värnar både schysta villkor och en klimatmässigt hållbar utveckling. Då går det inte att dumpa villkor, äventyra trafiksäkerhet och strunta i klimatet för att köra ut en ask huvudvärkstabletter med så kallad fri frakt. Då går det inte att utnyttja dem som står längst ifrån arbetsmarknaden som en slit- och slängvara och brickor i ett oseriöst affärsspel.

I dag ligger en alltför stor del av ansvaret på den som kör, både när det gäller att följa lagar och regler och när det gäller de egna villkoren och arbetsmiljön. De är ofta i total beroendeställning gentemot arbetsgivaren, i den mån det finns någon. Den stora avarten är plattformsföretagen. Där kan cykelbud stå helt utan arbetsgivare och själva få ansvara för sitt skyddsnät. Men även varutransporterna brottas med stora problem. Arbetsgivarna staplar tillfälliga anställningar på varandra. Man tillhandahåller bilar med blankslitna däck utan tillstånd och uppmanar till systematiskt fusk, genom till exempel överlast. Och då pratar vi inte om ett par kilo, utan om extrem överlast med förödande konsekvenser för trafiksäkerheten. Naturligtvis ska varje chaufför ha ett ansvar för att följa lagen. Men det är också självklart att arbetsgivare som sätter i system att tvinga sina anställda att begå lagbrott ska bära en del av ansvaret. När det gäller business to business vill vi se ett utökat beställaransvar kopplat till transporten.

Det finns inget som heter fri frakt, oavsett vad som står i köpvillkoren. Vi vet i grund och botten vilka det är som får betala i dag. Förarna. Transport driver frågan på flera olika sätt, och du som medlem kan hjälpa till. Jobbar du som väktare i en reception och tar emot försändelser? Fråga om budet är medlem! Jobbar du inom bilvård, gummi eller på bensinstation och får ett paket via bud? Fråga om personen är medlem! Träffar du dessa personer i ditt arbete som lastbilschaufför, visa på medlemskapets värde och värva en medlem! Köper du en vara på nätet, ta reda på hur den skickas till dig och varför inte fråga om den som ringer på dörren är medlem i Transport?

Vi måste höja ambitionsnivån när det gäller att skapa hållbarhet, rimlighet och säkerhet i transportsektorn. Vi måste se till att människor inte sätter både sin egen och andras säkerhet på spel i överlastade bilar från partihandeln. Vi måste se till att de som kammar hem vinsten faktiskt också är de som betalar investeringarna i säkra fordon och vettiga villkor. Det finns nämligen inget som heter fri frakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.