Marita Ulvskog
Close
Marita Ulvskog kliver in i EU:s transportutskott.
Close

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

 

Jens Nilsson gick hastigt bort i mars. Han hade innan dess vunnit sympati i Transports led för sitt arbete som särskild rapportör i arbetet med att förändra cabotagereglerna – alltså bestämmelserna som avgör hur mycket inrikestrafik EU:s chaufförer får köra i andra länder.

Marita Ulvskog sitter i EU:s sysselsättningsutskott och var nyligen med och drev igenom bättre villkor för utstationerad arbetskraft.

Nu kliver hon in även i transportutskottet, fast inte som rapportör i cabotagearbetet. Den uppgiften tas över av tysken Ismail Ertug.

– Vi två tycker väldigt lika i cabotagefrågan, säger Marita Ulvskog. Vi vill ha tuffa regler och jag ska slåss stenhårt för en 48-timmarsgräns. Det vill säga att cabotageresor bara får göras under 48 timmar, inte en vecka som i dag.

Lönedumpningen är inte bara ett problem i transportbranschen, betonar hon. Låga löner och dålig arbetsmiljö finns i många branscher och EU-länder.

– Det ska vara ordning och reda, och jag vill att de nya cabotagereglerna är klara innan den här mandatperioden är slut. Det kommer att krävs massor av jobb, men det måste gå. Jag är ganska optimistisk.

Vem har huvudansvaret för att åtgärda lönedumpningen och den osunda konkurrensen i transportnäringen?

– Facket har en jätteviktig funktion. Arbetsgivarna och transportköparna också. Fast åkerisektorn behöver särbestämmelser. Smartare färdskrivare och myndighetssamverkan mellan länderna är två saker som måste till. Allt hänger på att vi får till ett bra förslag i transportutskottet.

Transport har anmält transportföretaget Bring till flera olika myndigheter. Orsaken är att Bring – genom det slovakiska dotterbolaget Bring Trucking – kör Ikeagods i Sverige och Norge, med lågavlönade förare som bor flera veckor i sträck i Sverige.

Marita Ulvskog känner väl till fackets kamp mot möbeljätten. Hon säger:

– Det är urdåligt av Ikea. Det är ett svenskt storföretag som marknadsför sig över hela världen som blå-gult hellylle. Det är dubbla budskap! Jag skulle vilja ha ett rejält snack med Ikea om moraliskt ansvar.

– Vi måste få ett tuffare beställaransvar, det är också en fråga som jag ska fortsätta att driva.

Just nu har frågan väckts om att utvidga EU österut – med Makedonien och Albanien som nya medlemsstater. Hur tror du Transports medlemmar ser på det, i ett läge där makedonska förare redan kör i Sverige – med eller utan lagstöd?

– Det är ingen fråga som står högt upp på EU:s dagordning. Jag anser att det nuvarande EU-samarbetet måste få en fastare form, innan det kan bli aktuellt med en utvidgning.

– Villkoren är väldigt olika i unionens länder. Integrationen tar tid. EU måste bestämma sig. Ska vi fortsätta på den linje som var ursprungstanken, att vara en grupp länder som konkurrerar med kompetens och kunnande? Inte med låga löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Transportarbetarens logga

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Transportarbetarens logga

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.