Per-Erik Österlund, som sysslar med framtidsfrågor inom Stockholms stad, Carl-Johan Almqvist, Volvo lastvagnar, och Mattias Nilsson från Mercedes.
Close
Per-Erik Österlund, som sysslar med framtidsfrågor inom Stockholms stad, Carl-Johan Almqvist, Volvo lastvagnar, och Mattias Nilsson från Mercedes var ganska eniga: Gärna självkörande lastbilar – men inte utan förare i bilen.
Close

Visst kan bilen köra själv – men med förare

Förarlösa lastbilar? Men jag då, undrar oroliga chaufförer. Tillverkarna Mercedes och Volvo gav rätt lugnande besked vid ett seminarium på Elmiamässan i dag. Självkörande testbilar finns redan på vägarna i både Europa och USA. Fast de är inte förarlösa.

Därmed gav tillverkarna från Mercedes lastbilar och Volvo lastvagnar också genast nekande svar på temat för diskussionen ”Förarlösa lastbilar – bara en utopi?”

Mercedes försäljningschef Mattias Nilsson berättade om självkörande lastbilar i Danmark och USA. Chaufförerna behövs fortfarande, anförde han, men siade om en ny roll och andra arbetsuppgifter som exempelvis logistikplanerare. Därmed behöver även utbildningen förändras mot mer teknik och logistik.

En senare undran hur det går med chaufförer som gillar att köra och problemlösa, men inte har lust att nöta högskolebänken och utbilda sig till datoringenjör blev hängande i luften, utan riktigt svar.

Frågan är bara om medborgarna är redo? Undersökningar som Mercedes gjort visar på motsatsen.

– Externt är människor oerhört skeptiska i både Tyskland och Danmark. I vår verksamhet måste vi ju få respons så vi får gå varsamt fram, steg för steg, sa Mattias Nilsson.

Trafiksäkerhetsdirektör Carl-Johan Almqvist vid Volvo lastvagnar försökte avdramatisera självkörande bilar. Bara ett fåtal i publiken sträckte upp händerna när han undrade om de testat bilar som kör sig själva.

Nästan alla händer åkte däremot i luften när han i stället frågade vilka som kört med farthållare.

– De kom 1948 och var första steget. Steg två handlar om att ta bort händerna från ratten. Då tänker vi förstås på körskollärare och uppmaningar om att alltid hålla händerna på ratten.

– Men. Det finns faktiskt inget lagutrymme som stödjer att vi måste köra så. Vi får se de nya tekniska systemen, som nu gör det möjligt, som ett stöd och ytterligare ett steg framåt, sa Almqvist.

Han lyfte fram statistik om att cirka 90 procent av olyckorna på vägen beror på förarfel och bad publiken fundera över hur många olyckor vi undviker genom att förare sitter bakom ratten.

Därmed inte sagt att självkörande lastbilar lämpar sig överallt.

– Självklart krävs miljöer som vi har kontroll på, som godsterminaler, gruvor och grustag. Där kan det vara dumt att ha förare och bra att låta tekniken göra sin grej, ansåg Carl-Johan Almqvist.

Per-Erik Österlund, som sysslar med framtidsfrågor inom Stockholms stad, uttryckte sin ambivalens kring självkörande lastbilar. Många olyckor sker tidigt på morgnarna, i vargtimman kring fyra, fem, påpekade han och då borde egentligen ingen köra bil. Där kunde modern teknik vara till hjälp.

Talarna pekade på att timmarna innan staden vaknar är värdefulla för att hinna få fram varorna till butikerna. Synpunkter fanns också om att helt undvika körning vid den tiden eftersom det går helt på tvärs mot vår biologiska klocka.

– Sätter du en 20-åring vid lastbilsratten mellan fyra och sex på morgonen han du räkna med att han somnar. För att klara det krävs en kärnfrisk kvinna över 65 år, som har koll, anmärkte Volvos säkerhetschef.

De möjligheter den nya tekniken ger kommer också att förändra speditörernas roll och krav, förutspådde paneldeltagarna.

– Särskilt taxibranschen kommer att ställas inför stora omvälvningar, antog Stockholms Per-Erik Österlund.

Han var förvånad över att Stockholm fortfarande har tunnelbaneförare och pekade på återvinningsanläggningar som ett utvecklingsområde för självkörande fordon.

– Det är ingen bra miljö att vara i som arbetstagare.

Motorvägar pekades också ut som lämpliga för självkörande lastbilar av Mercedes försäljningschef, medan Carl-Johan Almqvist berättade om Volvo lastvagnars arbete med att lära barn trafikvett, eller snarare läsa av tung trafik. Man ska inte vara rädd, men ha respekt för lastbilar. Barnen får sätta sig i lastbilar och själva kolla i chaufförernas backspeglar, var de syns. Och inte.

Nu siktar Volvo på att gå vidare med cyklister, som gärna trampar i hög hastighet, och andra vuxna trafikanter som behöver uppmärksammas på olycksrisker, berättade Carl-Johan Almqvist.

Det talades också om möjligheten att koppla samman lastbilar och ekipage i långa led på vägen och vad det kan betyda för logistik och speditörer. Därmed inte sagt att man kommer att kunna dra ihop fordon av olika tyngd, hur som helst. 40-tonnare måste kopplas till 40-tonnare och 60-tonnare till 60-tonnare och så vidare.

Åkarens nya vardag fick inte så stort utrymme, men Mercedes Mattias Nilsson funderade kring om de kanske inte kommer att äga sina lastbilar i framtiden och att trenden går mot nyckelfärdiga fordon.

Carl-Johan Almqvist talade om vårt beroende av mobiler i dag och varnade för sårbarheten när det gäller ny teknik.

– Vid ett sammanbrott kollapsar hela systemet och då är det kört.

I kristallkulan kring 2040 såg Carl-Johan Almqvist framför sig självkörande lastbilar, helt utan förare inom avgränsade områden. Tekniken skulle säkert finnas, men bromsas av ekonomiska skäl pengar, trodde han.

– Det finns ju inte hur mycket pengar som helst till förändringar av vägnätet.

Mattias Nilsson antog att inte heller lagstiftarna skulle hänga med och därför sätta käppar i hjulet. Men han kallade sig själv mer optimist och siade om fler ännu mer avancerade självkörande lastbilar 2040. Dock inte förarlösa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.