Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

– Det är ett mindre gäng som helt kontrollerar torget, säger Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg. Ordningsvakten som blev överfallen kunde ha blivit dödad.

Förra söndagen attackerades två ordningsvakter av runt tio personer på platsen. En av dem blev slagen med sin egen batong. Han fördes till sjukhus med flera jack i huvudet och flera fingrar krossade.

Två väktare från Nokas blev vittnen till misshandeln. De befann sig på torget för att hjälpa personalen i en matbutik att stänga för kvällen. Nokas skyddsombud avbröt arbetet och lade ett skyddsstopp. Anställda på företaget fick inte göra några uppdrag på Rymdtorget.

Arbetsmiljöverket har prövat skyddsstoppet – och kommit till samma slutsats som skyddsombudet. ”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter”, skriver Arbetsmiljöverket. ”Arbete kan under de villkor som råder i nuläget inte accepteras.” Om Nokas skulle bryta mot förbudet kostar det 100 000 kronor.

Förbudet mot att arbeta på Rymdtorget, i förorten Bergsjön, gäller dock inte det företag där den misshandlade vakten är anställd. Han jobbar på PSG Bevakning, som i sin tur är en underleverantör åt Cubsec som har uppdraget att bevaka ordningen på platsen.

– Men jag har kommit överens med de bolagen att det måste vara fyra ordningsvakter som tillsammans med två poliser bevakar Rymdtorget, säger Transports Ulf Jarnefjord.

– Om polisen inte är med ska ordningsvakterna inte alls åka till området.

Pär Gustafsson, vd på PSG Bevakning, bekräftar överenskommelsen och säger att han inte har några problem att få fram ordningsvakter till den förstärkta bemanningen.

– Det är hemskt att någon kan och får bli påhoppad på det här sättet, säger han. Men efter den här händelsen har vi fått en massa ansökningar från folk som tycker att vi inte kan vika ner oss. Att vi inte kan låta gänget som håller till där få sin vilja igenom.

Pär Gustafsson berättar att den misshandlade ordningsvakten har kommit hem från sjukhuset. Han har en lång rehabiliteringstid framför sig. Mer vill vd:n inte säga om misshandelns eftersom polisutredningen pågår.

Nästa vecka fortsätter Ulf Jarnefjord diskussionerna med samtliga inblandade bevakningsföretag, skyddsombuden där, polisen och Arbetsmiljöverket.

– Vi måste börja prata om var gränsen går för bevakningsbranschen och när samhället och politiken måste träda in, säger han. Det borde finnas ett tak när vi säger: ”Det här ingår inte i ordningsvakternas uppgift”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    20 oktober, 2017

    Sverige har aldrig varit tryggare

  2. Tranopa:
    20 oktober, 2017

    Det nya Sverige!

  3. Ola:
    19 oktober, 2017

    Ännu en stad som är förlorad.

  4. Solweig Löwemo:
    6 oktober, 2017

    Vad är det som händer i Sverige? Våld mot de som utför sitt arbete - jag finner inga ord för att uttrycka det jag känner. Mannen som fick sina händer svårt skadade kanske fått men för hela livet!
    Vi matas ju via media om alla våldsbrott som händer varje dygn och jag måste stänga av mina känslor för hjärnan orkar inte ta in allt det grymma som händer, värst är ju våld och sexövergrepp på barn och våldtäkter mot kvinnor!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Christy Hoffman

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).