Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

– Det är ett mindre gäng som helt kontrollerar torget, säger Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg. Ordningsvakten som blev överfallen kunde ha blivit dödad.

Förra söndagen attackerades två ordningsvakter av runt tio personer på platsen. En av dem blev slagen med sin egen batong. Han fördes till sjukhus med flera jack i huvudet och flera fingrar krossade.

Två väktare från Nokas blev vittnen till misshandeln. De befann sig på torget för att hjälpa personalen i en matbutik att stänga för kvällen. Nokas skyddsombud avbröt arbetet och lade ett skyddsstopp. Anställda på företaget fick inte göra några uppdrag på Rymdtorget.

Arbetsmiljöverket har prövat skyddsstoppet – och kommit till samma slutsats som skyddsombudet. ”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter”, skriver Arbetsmiljöverket. ”Arbete kan under de villkor som råder i nuläget inte accepteras.” Om Nokas skulle bryta mot förbudet kostar det 100 000 kronor.

Förbudet mot att arbeta på Rymdtorget, i förorten Bergsjön, gäller dock inte det företag där den misshandlade vakten är anställd. Han jobbar på PSG Bevakning, som i sin tur är en underleverantör åt Cubsec som har uppdraget att bevaka ordningen på platsen.

– Men jag har kommit överens med de bolagen att det måste vara fyra ordningsvakter som tillsammans med två poliser bevakar Rymdtorget, säger Transports Ulf Jarnefjord.

– Om polisen inte är med ska ordningsvakterna inte alls åka till området.

Pär Gustafsson, vd på PSG Bevakning, bekräftar överenskommelsen och säger att han inte har några problem att få fram ordningsvakter till den förstärkta bemanningen.

– Det är hemskt att någon kan och får bli påhoppad på det här sättet, säger han. Men efter den här händelsen har vi fått en massa ansökningar från folk som tycker att vi inte kan vika ner oss. Att vi inte kan låta gänget som håller till där få sin vilja igenom.

Pär Gustafsson berättar att den misshandlade ordningsvakten har kommit hem från sjukhuset. Han har en lång rehabiliteringstid framför sig. Mer vill vd:n inte säga om misshandelns eftersom polisutredningen pågår.

Nästa vecka fortsätter Ulf Jarnefjord diskussionerna med samtliga inblandade bevakningsföretag, skyddsombuden där, polisen och Arbetsmiljöverket.

– Vi måste börja prata om var gränsen går för bevakningsbranschen och när samhället och politiken måste träda in, säger han. Det borde finnas ett tak när vi säger: ”Det här ingår inte i ordningsvakternas uppgift”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    20 oktober, 2017

    Sverige har aldrig varit tryggare

  2. Tranopa:
    20 oktober, 2017

    Det nya Sverige!

  3. Ola:
    19 oktober, 2017

    Ännu en stad som är förlorad.

  4. Solweig Löwemo:
    6 oktober, 2017

    Vad är det som händer i Sverige? Våld mot de som utför sitt arbete - jag finner inga ord för att uttrycka det jag känner. Mannen som fick sina händer svårt skadade kanske fått men för hela livet!
    Vi matas ju via media om alla våldsbrott som händer varje dygn och jag måste stänga av mina känslor för hjärnan orkar inte ta in allt det grymma som händer, värst är ju våld och sexövergrepp på barn och våldtäkter mot kvinnor!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

Transportarbetarens logga

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.