Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

– Det är ett mindre gäng som helt kontrollerar torget, säger Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg. Ordningsvakten som blev överfallen kunde ha blivit dödad.

Förra söndagen attackerades två ordningsvakter av runt tio personer på platsen. En av dem blev slagen med sin egen batong. Han fördes till sjukhus med flera jack i huvudet och flera fingrar krossade.

Två väktare från Nokas blev vittnen till misshandeln. De befann sig på torget för att hjälpa personalen i en matbutik att stänga för kvällen. Nokas skyddsombud avbröt arbetet och lade ett skyddsstopp. Anställda på företaget fick inte göra några uppdrag på Rymdtorget.

Arbetsmiljöverket har prövat skyddsstoppet – och kommit till samma slutsats som skyddsombudet. ”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter”, skriver Arbetsmiljöverket. ”Arbete kan under de villkor som råder i nuläget inte accepteras.” Om Nokas skulle bryta mot förbudet kostar det 100 000 kronor.

Förbudet mot att arbeta på Rymdtorget, i förorten Bergsjön, gäller dock inte det företag där den misshandlade vakten är anställd. Han jobbar på PSG Bevakning, som i sin tur är en underleverantör åt Cubsec som har uppdraget att bevaka ordningen på platsen.

– Men jag har kommit överens med de bolagen att det måste vara fyra ordningsvakter som tillsammans med två poliser bevakar Rymdtorget, säger Transports Ulf Jarnefjord.

– Om polisen inte är med ska ordningsvakterna inte alls åka till området.

Pär Gustafsson, vd på PSG Bevakning, bekräftar överenskommelsen och säger att han inte har några problem att få fram ordningsvakter till den förstärkta bemanningen.

– Det är hemskt att någon kan och får bli påhoppad på det här sättet, säger han. Men efter den här händelsen har vi fått en massa ansökningar från folk som tycker att vi inte kan vika ner oss. Att vi inte kan låta gänget som håller till där få sin vilja igenom.

Pär Gustafsson berättar att den misshandlade ordningsvakten har kommit hem från sjukhuset. Han har en lång rehabiliteringstid framför sig. Mer vill vd:n inte säga om misshandelns eftersom polisutredningen pågår.

Nästa vecka fortsätter Ulf Jarnefjord diskussionerna med samtliga inblandade bevakningsföretag, skyddsombuden där, polisen och Arbetsmiljöverket.

– Vi måste börja prata om var gränsen går för bevakningsbranschen och när samhället och politiken måste träda in, säger han. Det borde finnas ett tak när vi säger: ”Det här ingår inte i ordningsvakternas uppgift”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    20 oktober, 2017

    Sverige har aldrig varit tryggare

  2. Tranopa:
    20 oktober, 2017

    Det nya Sverige!

  3. Ola:
    19 oktober, 2017

    Ännu en stad som är förlorad.

  4. Solweig Löwemo:
    6 oktober, 2017

    Vad är det som händer i Sverige? Våld mot de som utför sitt arbete - jag finner inga ord för att uttrycka det jag känner. Mannen som fick sina händer svårt skadade kanske fått men för hela livet!
    Vi matas ju via media om alla våldsbrott som händer varje dygn och jag måste stänga av mina känslor för hjärnan orkar inte ta in allt det grymma som händer, värst är ju våld och sexövergrepp på barn och våldtäkter mot kvinnor!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.