Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

– Det är ett mindre gäng som helt kontrollerar torget, säger Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg. Ordningsvakten som blev överfallen kunde ha blivit dödad.

Förra söndagen attackerades två ordningsvakter av runt tio personer på platsen. En av dem blev slagen med sin egen batong. Han fördes till sjukhus med flera jack i huvudet och flera fingrar krossade.

Två väktare från Nokas blev vittnen till misshandeln. De befann sig på torget för att hjälpa personalen i en matbutik att stänga för kvällen. Nokas skyddsombud avbröt arbetet och lade ett skyddsstopp. Anställda på företaget fick inte göra några uppdrag på Rymdtorget.

Arbetsmiljöverket har prövat skyddsstoppet – och kommit till samma slutsats som skyddsombudet. ”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter”, skriver Arbetsmiljöverket. ”Arbete kan under de villkor som råder i nuläget inte accepteras.” Om Nokas skulle bryta mot förbudet kostar det 100 000 kronor.

Förbudet mot att arbeta på Rymdtorget, i förorten Bergsjön, gäller dock inte det företag där den misshandlade vakten är anställd. Han jobbar på PSG Bevakning, som i sin tur är en underleverantör åt Cubsec som har uppdraget att bevaka ordningen på platsen.

– Men jag har kommit överens med de bolagen att det måste vara fyra ordningsvakter som tillsammans med två poliser bevakar Rymdtorget, säger Transports Ulf Jarnefjord.

– Om polisen inte är med ska ordningsvakterna inte alls åka till området.

Pär Gustafsson, vd på PSG Bevakning, bekräftar överenskommelsen och säger att han inte har några problem att få fram ordningsvakter till den förstärkta bemanningen.

– Det är hemskt att någon kan och får bli påhoppad på det här sättet, säger han. Men efter den här händelsen har vi fått en massa ansökningar från folk som tycker att vi inte kan vika ner oss. Att vi inte kan låta gänget som håller till där få sin vilja igenom.

Pär Gustafsson berättar att den misshandlade ordningsvakten har kommit hem från sjukhuset. Han har en lång rehabiliteringstid framför sig. Mer vill vd:n inte säga om misshandelns eftersom polisutredningen pågår.

Nästa vecka fortsätter Ulf Jarnefjord diskussionerna med samtliga inblandade bevakningsföretag, skyddsombuden där, polisen och Arbetsmiljöverket.

– Vi måste börja prata om var gränsen går för bevakningsbranschen och när samhället och politiken måste träda in, säger han. Det borde finnas ett tak när vi säger: ”Det här ingår inte i ordningsvakternas uppgift”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    20 oktober, 2017

    Sverige har aldrig varit tryggare

  2. Tranopa:
    20 oktober, 2017

    Det nya Sverige!

  3. Ola:
    19 oktober, 2017

    Ännu en stad som är förlorad.

  4. Solweig Löwemo:
    6 oktober, 2017

    Vad är det som händer i Sverige? Våld mot de som utför sitt arbete - jag finner inga ord för att uttrycka det jag känner. Mannen som fick sina händer svårt skadade kanske fått men för hela livet!
    Vi matas ju via media om alla våldsbrott som händer varje dygn och jag måste stänga av mina känslor för hjärnan orkar inte ta in allt det grymma som händer, värst är ju våld och sexövergrepp på barn och våldtäkter mot kvinnor!

Lästips:

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm. Det visar arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagens egen analys.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.