Riksdagspartiernas loggor
Val 2018

Vad vill partierna?

Partienkät. Det här tycker riksdagspartierna om cabotage, strejkrätt, utbildning för bevakningspersonal och arbetstidsförkortning.

Rätten att vidta fackliga sympatiåtgärder ska begränsas.

V: Nej. Absolut inte.

S: Nej. Strejkrätten är grundläggande i den svenska modellen.

MP: Nej.

C: Ja. En proportionalitetsprincip för arbetsmarknadskonflikter bör införas.

KD: Ja. Vi vill öka proportionaliteten vid konflikter och begränsa möjligheten till sympatiåtgärder.

L: Ja. Det måste finnas en proportion i stridsåtgärder för att begränsa användning av samhällsfarliga konflikter.

M: Ja. Vi vill införa en proportionalitetsprincip vid sympatiåtgärder.

SD: Nej.

 

Nu höjs lägsta pensionsåldern gradvis till 64 år. Den behöver höjas ytterligare.

V: Nej. Först måste vi skapa ett hållbart och jämställt arbetsliv så att människor kan och orkar arbeta till pensionen.

S: Nej. Vi har inga sådana förslag.

MP: Ja. För att finansiera framtida pensioner. I samma steg vill Miljöpartiet också förkorta normalarbetstiden.

C: Ja. Vi är friskare och lever allt längre och pensionsåldern behöver anpassas därefter.

KD: Nej.

L: Ja. I takt med att medellivslängden stiger. Men det är viktigare att höja den övre gränsen, så att människor som vill jobba länge får det.

M: Ja. På sikt. I takt med att vi lever allt längre och blir allt friskare behöver vi också arbeta högre upp i åldrarna.

SD: Nej.

 

Taket i sjukförsäkringen ska höjas.

V: Ja. Vi har tillsammans med regeringen höjt taket, men ytterligare höjningar är behövliga.

S: Ja. Vi vill höja taket i sjukförsäkringen så att fler kan få ut 80 procent av inkomsten.

MP: Det är inget vi driver. Miljöpartiets långsiktiga mål är en gemensam, skattefinansierad försäkring för både sjukdom och arbetslöshet.

C: Nej. Ersättningsnivåer och regler påverkar mängden och längden på sjukskrivningarna, det visar forskning och erfarenheter.

KD: Nej.

L: Ja. När budgetutrymme och samhällsekonomin tillåter.

M: Nej. Den som är sjuk ska självklart få hjälp och stöd, men det ska också finnas drivkrafter för återgång till arbete.

SD: Nej.

 

Vid offentliga upphandlingar ska det ställas krav på lön och andra anställningsvillkor i nivå med kollektivavtalen.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Det är viktigt med schysta villkor och det måste vara upp till den upphandlande parten vilka krav som ska ställas vid respektive tillfälle. Vi vill inte reglera det från centralt håll.

KD: Ja.

L: Nej. Regelverk och enskilda upphandlingar behöver utformas så att de ger utrymme för innovation och nya aktörer, både små och stora.

M: Nej. Men vi anser att det är rimligt att vid behov ställa vissa krav gällande arbetstid, lön och semester.

SD: Ja.

 

När kommuner upphandlar sophämtning och annat miljöarbete och det sker byte av entreprenör ska personalen få följa med över.

V: Ja. De som arbetar inom offentligt finansierade verksamheter som upphandlas regelbundet ska ha samma anställningstrygghet som andra.

S: Ja.

MP: Nej. Men vi vill underlätta för de som varslas att få nya jobb.

C: Nej. Det ska vara upp till det företaget som vinner upphandlingen vilka de vill ska anställas i företaget.

KD: Nej.

L: Ja. Men det ska vara upp till arbetsgivaren och den anställda att komma överens om.

M: Nej. Vi har inga förslag om sådana krav utöver de regler som finns i dag och som skyddar anställning och villkor vid verksamhetsövergångar.

SD: Det bör vara möjligt men inte ett krav.

 

Behåll skatteavdraget för fackföreningsavgiften.

V: Ja. Det är en reform vi har drivit igenom och tycker är viktig, så den vill vi givetvis behålla.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Nej. Vi tycker det är rimligt att staten förhåller sig neutral i förhållande till vilka föreningar människor väljer att engagera sig i.

KD: Nej. Fackanslutningen ska inte vara subventionerad av skattebetalarna.

L: Nej.

M: Nej. I stället för en skattereduktion som baseras på en persons föreningsmedlemskap är vår mening att skatten på arbete bör sänkas generellt.

SD: Nej.

 

Inför skatteavdrag på a-kasseavgiften.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Inget vi tagit ställning till.

C: Nej. I stället för en skattereduktion på a-kasseavgift är vår mening att skatten på arbete bör sänkas generellt.

KD: Ja. Vi har föreslagit ett skatteavdrag på a-kasseavgiften för att fler ska ha en inkomstförsäkring. Det skulle vara bra både för den enskilde och det offentliga.

L: Nej. Däremot vill vi att a-kassan ska vara statlig och obligatorisk.

M: Nej. Vi har inga sådana förslag. Däremot vill Moderaterna sänka skatten för alla som arbetar, och särskilt för lägre inkomster.

SD: Nej. A-kassan bör förstatligas.

 

Skärp reglerna för arbetskraftsinvandring från länder utanför EU.

V: Ja. Människor ska inte utnyttjas och den svenska modellen ska inte urholkas.

S: Ja. Det är viktigt att inte ta hit arbetskraft som utnyttjas.

MP: Nej. Vi vill ha en öppen arbetskraftsinvandring.

C: Nej. Den som försörjer sig själv ska få stanna i Sverige. Det råder arbetskraftsbrist i allt fler branscher och arbetsgivarna är de som bäst kan bedöma vilket behov de har.

KD: Nej.

L: Nej. Svenska företag måste kunna anställa människor med nyckelkompetens från andra länder.

M: Ja. Vi vill bland annat skärpa straffen för brott mot reglerna och införa ett nytt brott: arbetskraftsmissbruk.

SD: Ja.

 

Inför kilometerskatt för vägtransporter.

V: Ja. Viktigt dock att den utformas på ett sätt så att den blir träffsäker.

S: Ja. Vi vill ersätta dagens tidsbaserade vägavgift med en vägslitageskatt. Skatten ska jämna ut konkurrensvillkoren mellan svenska och utländska åkare.

MP: Ja.

C: Nej. Kilometerskatten skulle slå hårt mot människor och företag på landsbygden eftersom den baseras på avstånd.

KD: Nej.

L: Nej.

M: Nej. Moderaterna är emot straffbeskattning av avstånd.

SD: Ja. Om svenska åkerier får sänkt skatt på drivmedel.

 

Det är dags att öppna upp för förare/företag utan tillstånd, likt Uber Pop och Heetch, att utföra persontransporter.

V: Nej.

S: Nej.

MP: Nej.

C: Vi hade velat se en mycket modernare lagstiftning för taxi och annan yrkesmässig personbefordran än den som regeringen lade för riksdagen i våras.

KD: Nej.

L: Ja. Privatpersoner ska få skjutsa andra privatpersoner mot betalning. Skatt ska betalas. En reglerad marknad för samåkning kan skapa fler enkla jobb.

M: Nej. Men Moderaterna vill göra en översyn av taxiutbildningen och taxilagstiftningen i syfte att släppa in digitaliseringen och delningsekonomin i branschen.

SD: Nej.

 

Höj utbildningskraven för bevakningspersonal.

V: Ja.

S: Ja.

MP: Ja.

C: Ja. Ett försiktigt ja.

KD: Nej. Vi har i dagsläget inga sådana förslag.

L: Ja.

M: Nej. Vi har inga sådana förslag
i nuläget. Det är dock viktigt att ordningsvakter och annan bevakningspersonal får den utbildning som krävs för att utföra uppdraget.

SD: Nej.

 

Cabotagereglerna, som möjliggör för utländska företag att köra inrikestransporter i Sverige, ska skärpas.

V: Ja. Vi vill att polisens arbete med kontroller av cabotagetransporter ska vidareutvecklas och insatserna på området kraftigt ska öka.

S: Ja. Just nu förhandlas det om nya cabotageregler inom EU och dagens system kommer att förändras. Vi vill ha en kortare tidsperiod än de fem dagar som EU-kommissionen först föreslog.

MP: Ja. Vi vill förbättra arbetsreglerna för transportsektorn inom EU.

C: Det är inte reglerna som felar utan bristen på tillsyn och möjlighet att stävja fusk mot regelverket. Sanktion vid brott mot cabotageregelverket behöver också stärkas.

KD: Nja. Vi vill se skärpning av lagarna när man bryter mot cabotagereglerna.

L: Det ska vara ordning och reda på våra vägar. Både utländska och svenska åkeriföretag ska följa de regler som gäller för tunga godstransporter.

M: Ja. Dagens cabotageregler är otillräckliga och svåra att följa upp.

SD: Ja.

 

Tandvård ska kosta lika mycket som annan sjukvård.

V: Ja.

S: Långsiktigt är en tandvård med någon form av högkostnadsskydd en bra målsättning. På kort sikt är det dyrt att finansiera.

MP: Ja. Miljöpartiets mål på sikt är att tandvården ska ha samma villkor som övrig vård.

C: Nej. Centerpartiet anser inte att det vore en rimlig prioritering.

KD: Ja. Kristdemokraterna anser att tänderna är en del av kroppen. Tandvården bör därför på längre sikt, när ekonomin tillåter, ingå i det högkostnadsskydd som finns för vanlig sjukvård.

L: Nej. Men vi vill stegvis förbättra högkostnadsskyddet.

M: Nej. Däremot behöver tandvårdsstödet ses över så att det faktiskt når dem som behöver stödet allra mest, till exempel äldre.

SD: Ja.

 

Förkorta arbetstiden till 30 timmar i veckan genom lagstiftning.

V: Ja.

S: Nej. I den svenska modellen är det parterna som träffar avtal.

MP: Vi vill sänka normalarbetstiden men vi har inte specificerat exakta timmar.

C: Nej. Vi behöver fler arbetade timmar inte färre.

KD: Nej.

L: Nej.

M: Nej. För att säkra resurser till bland annat välfärden behövs fler arbetade timmar, inte färre.

SD: Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.