Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

På plan ett i Arbetsdomstolen i Stockholm sitter parterna i en cirkelformation av femton platser, varav ena halvan består av domstolens ledamöter. Till vänster om dem sitter två jurister som företräder fackförbundet Kommunal och till höger om dem sitter tre juridiska representanter från arbetsgivarsidan. De företräder Bergkvarabuss och Bussföretagen.

Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av utfallet i tvisten.

Fritid eller inte?

Kommunal har stämt Bergkvarabuss, som de anser har brutit mot kollektivavtalet på flera punkter under år 2014 och 2015. Det handlar bland annat om att bolaget har förlagt fridagar – lediga, obetalda dagar – när föraren är utanför Sverige till följd av uppdrag på annan ort, vilket Kommunal anser vara ett avtalsbrott.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, säger Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd.

Kommunal tolkar avtalet som att förarna ska ha rätt till heldagslön även för de dagar som busschaufförerna inte kör, men de ändå är bortresta på jobb.

– Annars måste de arbeta ikapp tiden de förlorar på fridagen när de kommer hem igen, säger Annett Olofsson.

Henrik Olander, jurist från Transportföretagen som företräder arbetsgivarsidan, anser att Bergkvara buss inte brutit mot avtalet när det förlagt fridagar på det här sättet.

– Föraren kan inte ha ledig tid både på bortaort och ledig tid när personen kommer hem igen, säger Henrik Olander.

Enpersonsersättning?

En annan fråga som ska avgöras är om chaufförerna har rätt till den särskilda ersättning som gäller vid ”enmansbetjänad buss”, även om det finns en guide ombord. Kommunal anser att chaufförerna har rätt till det enligt avtal.

– En guide kan inte jämföras med en förare. För busschauffören innebär det här längre arbetsdagar i samband med att föraren måste lasta och lossa själv, säger Anne Alfredson, förbundsjurist på LO-TCO rättskydd.

Arbetsgivarsidan å andra sidan menar att chaufförerna inte har rätt till särskild ersättning när en guide finns med. Guiderna hjälper till med uppgifter som bussföraren annars hade gjort själv, som just lastning och lossning. Henrik Olander refererar till en busschaufför som ska vittna onsdagen den 9 oktober, och som anser att guiderna avlastar mer än en extra chaufför gör.

Det prasslar i dokumenten när parterna och domstolens ledamöter försöker hitta rätt sida och rätt paragraf som parterna hänvisar till. Sista tvistepunkten handlar om vad som egentligen menas med ”faktiskt arbetad tid” för att bedöma när bussförare ska få ersättning för obekväm arbetstid.

Om ungefär åtta veckor faller domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Transportarbetarens logga

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.