Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Marcus Dahlsten
Foto: Teknikföretagen

När Transportföretagens nuvarande vd Mattias Dahl går vidare till tjänsten som ny chef för arbetsgivarfrågor hos Svenskt Näringsliv tar Marcus Dahlsten över. Han är i dag biträdande förhandlingschef hos Teknikföretagen. I grunden är han jurist och har tidigare arbetat med arbetsrätt hos Företagarna.

– Det känns väldigt bra, kul och spännande att komma till en ny bransch och få en bredare roll. Transportsektorn ser jag som blodomloppet i det svenska näringslivet.

Om han själv ska fungera som hjärta i avtalsrörelsen, och aktivt styra medlemsorganisationernas förhandlare, väntar han med att säga något säkert om innan några beslut är tagna:

– Min förhoppning är att jag kan delta, jag vet att vd:n brukar vara med och förhandla transportavtalet. Och jag tycker att det är roligt, jag är ju arbetsrättsjurist och van vid det.

Marcus Dahlsten har inte någon erfarenhet av att ha jobbat inom något transportyrke, inte ens som sommarjobbare. Däremot har han under många år haft en inblick i frågor som rör branschen, bland annat genom arbetskontakter med de stora lastbilstillverkarna som Volvo och Scania.
– Och under elva år inom Svenskt Näringsliv har jag fått en bred bild av branschen, vet hur diversifierad den är – det handlar inte enbart om lastbilschaufförer, nej.

Enligt sin nya arbetsgivare, Transportföretagen, är Marcus Dahlsten en av de mer erfarna och tongivande i landet när det gäller kollektivavtalsförhandlingar.
– Ja, som förhandlare för Teknikföretagen blir det på ett sätt så att man är tongivande.

Om han väntar tuffare tag i Transportsammanhang? Nej, så vill han inte uttrycka det:
– Däremot är det fullt möjligt att det ser annorlunda ut. Bara en sådan sak som att Transportföretagen har 56 avtal att förhandla, i Teknikföretagen har vi framför allt två stora avtal.

Nästa års avtalsrörelse är redan i gång. LO-förbunden ska under hösten diskutera sina gemensamma yrkanden. I Transport pågår avtalskonferenser för de olika branscherna. I grundplanen ska de inledande samtalen med arbetsgivarna starta direkt efter årsskiftet. Då ska förbunden som samarbetar i Facken inom industrin ha lämnat sina krav till arbetsgivarsidan – industriuppgörelsen sätter sedan märket för övriga avtal. I alla fall har det varit så de senaste avtalsrörelserna.

Men Pappers har redan gått ut med ett eget krav: Fyra procents löneökning i ett ettårigt avtal, motiverat med hög lönsamhet inom pappersindustrin. Marcus Dahlsten vill inte tala om något hot mot ordningen:
– Det finns alltid en risk att ett system undergrävs om alltför många är kritiska, men i nuläget ser jag inte att risken är överhängande.

Han har som avtalsråd arbetat med avtal som bygger på individuell lönesättning sedan långt tillbaka.
– Men jag har stor respekt för systemet med tarifflöner. Frågan om möjlighet att övergå till mer individuella löner är svår för mig att svara på i dag. Det kan jag göra när jag jobbat ett tag, säger Marcus Dahlsten, som har haft ett slags tarifflönesystem när han själv började som aspirant hos Skatteverket.

Har du redan nu några tankar om hur det går att stoppa lönedumpning och osund konkurrens?
–Jag vill tillträda först innan jag svarar på den frågan.
Säger Marcus Dahlsten som i sin nya roll får majoriteten av Transports 27 avtal att hålla reda på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

S kör över LO – går vidare med nobbat las-förslag

Arbetsrätt. Regeringen går vidare med det ”partsförslag” som ett enhälligt LO röstat ner. Förslaget stöds däremot av Svenskt Näringsliv och tjänstemännen i PTK. – I nuläget känns det som om Stefan Löfvens fackliga bakgrund sträcker sig till If Metall och inte till övriga LO, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

EU går vidare med förslag om minimilön

Löner. EU-kommissionen har presenterat ett lagförslag om att höja minimilönerna för miljontals av Europas fattigaste arbetare. LO och svenska politiker ser den nordiska modellen som hotad.

Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cabotagestudien 2020

Taggat och klart i cabotagestudien

Åkeri. Tusentals frivilliga gjorde grundforskningen längs vägarna. Nu väntar arbetet med att sammanställa data om utländska godstransporter. Cabotagestudien visar konkret hur olaglig godstrafik rör sig – och verkligheten för chaufförerna som kör.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.