Annika Flack
Close
Annika Flack tillbringar inte många timmar av sin arbetstid på avdelningskontoret i Halmstad. Hennes uppdrag är att besöka arbetsplatser och rekrytera medlemmar.
Close

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

– Det här är ett långsiktigt arbete, vi har jobbat på vårt sätt sedan 2016 och lärt oss av misstagen, säger Björn Hörbäck, ordförande i Transports avdelning 25.

På Halmstadsätt innebär att två personer på avdelningen ägnar sig helt åt arbetsplatsbesök och offensiva telefonsamtal. Alla de andra, ordförande, ombudsmän, regionalt skyddsombud, är informerade och involverade.

Syftet är tydligt: Fler ska gå med i facket.

– Först när vi har fått medlemmar på en arbetsplats startar diskussionen och engagemanget. Nu har vi tre nya klubbar på gång, fortsätter Björn Hörbäck.

Samtidigt som han spelar ner avdelningens insatser … antalet nya medlemmar är väl inte så stort egentligen. Ökningen under hela förra året får han till 30 personer på en total medlemsskara runt 2 200.

I hela Transport minskade medlemstalet med 1 450 personer under 2018. Andelen ligger ungefär i linje med LO:s sammanlagda medlemstapp, enligt förbundskassören Anna Ryding. Hon är bekymrad över utvecklingen av flera anledningar.

– Medlemsvärvning och organisering är ett levande arbete. Att avdelningarna får mera centralt stöd och teman inför kampdagar är ett sätt, säger hon även om huvudansvaret för detta inte är hennes i Transports ledning.

Huvudansvar, däremot, har hon när det gäller effekterna av medlemstappet. Som kassör märker hon hur förbundets ekonomi förändras.

– Vi backade 6,6 miljoner när det gäller medlemsavgifterna under förra året, säger Anna Ryding. Men fonder och andra placeringar gör att vi inte har gått så mycket back.

Tillbaka till avdelning 25 i Halmstad. Den, tillsammans med de båda hamnavdelningarna, flyget samt Gotland, ökade under förra året. Ordförandens förklaring stavas Lizette Eklund och Annika Flack. Medan Lizette Eklund ringer och rekryterar medlemmar ägnar sig Annika Flack åt arbetsplatsbesök.

– Mina dagar kan se väldigt olika ut, berättar hon.

En träff med tidningsbud betyder tidig väckning, och när det står väktare på schemat blir det tvärt emot – en senarelagd arbetsdag. Åkerichaufförer kan det vara bäst att boka in vid tvåtiden på eftermiddagen.

– Jag återkommer till arbetsplatserna, jag tar reda på svaret om det finns frågor jag inte kan ge besked om direkt. Och jag ringer upp dem som vill fundera på om de vill gå med.

– Många vet inte att facket ligger bakom det vi har i dag, som till exempel fem veckors semester. Jag berättar också om vilka försäkringar som följer med medlemskapet, tyvärr är många okunniga om vilken hjälp de kan få, säger Annika Flack.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.