Annika Flack
Close
Annika Flack tillbringar inte många timmar av sin arbetstid på avdelningskontoret i Halmstad. Hennes uppdrag är att besöka arbetsplatser och rekrytera medlemmar.
Close

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

– Det här är ett långsiktigt arbete, vi har jobbat på vårt sätt sedan 2016 och lärt oss av misstagen, säger Björn Hörbäck, ordförande i Transports avdelning 25.

På Halmstadsätt innebär att två personer på avdelningen ägnar sig helt åt arbetsplatsbesök och offensiva telefonsamtal. Alla de andra, ordförande, ombudsmän, regionalt skyddsombud, är informerade och involverade.

Syftet är tydligt: Fler ska gå med i facket.

– Först när vi har fått medlemmar på en arbetsplats startar diskussionen och engagemanget. Nu har vi tre nya klubbar på gång, fortsätter Björn Hörbäck.

Samtidigt som han spelar ner avdelningens insatser … antalet nya medlemmar är väl inte så stort egentligen. Ökningen under hela förra året får han till 30 personer på en total medlemsskara runt 2 200.

I hela Transport minskade medlemstalet med 1 450 personer under 2018. Andelen ligger ungefär i linje med LO:s sammanlagda medlemstapp, enligt förbundskassören Anna Ryding. Hon är bekymrad över utvecklingen av flera anledningar.

– Medlemsvärvning och organisering är ett levande arbete. Att avdelningarna får mera centralt stöd och teman inför kampdagar är ett sätt, säger hon även om huvudansvaret för detta inte är hennes i Transports ledning.

Huvudansvar, däremot, har hon när det gäller effekterna av medlemstappet. Som kassör märker hon hur förbundets ekonomi förändras.

– Vi backade 6,6 miljoner när det gäller medlemsavgifterna under förra året, säger Anna Ryding. Men fonder och andra placeringar gör att vi inte har gått så mycket back.

Tillbaka till avdelning 25 i Halmstad. Den, tillsammans med de båda hamnavdelningarna, flyget samt Gotland, ökade under förra året. Ordförandens förklaring stavas Lizette Eklund och Annika Flack. Medan Lizette Eklund ringer och rekryterar medlemmar ägnar sig Annika Flack åt arbetsplatsbesök.

– Mina dagar kan se väldigt olika ut, berättar hon.

En träff med tidningsbud betyder tidig väckning, och när det står väktare på schemat blir det tvärt emot – en senarelagd arbetsdag. Åkerichaufförer kan det vara bäst att boka in vid tvåtiden på eftermiddagen.

– Jag återkommer till arbetsplatserna, jag tar reda på svaret om det finns frågor jag inte kan ge besked om direkt. Och jag ringer upp dem som vill fundera på om de vill gå med.

– Många vet inte att facket ligger bakom det vi har i dag, som till exempel fem veckors semester. Jag berättar också om vilka försäkringar som följer med medlemskapet, tyvärr är många okunniga om vilken hjälp de kan få, säger Annika Flack.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

Grafik bidragsjobb bilvård och taxi 2018

Arbetskraft till extrapris

Bidragsjobb. Förra året fick över 7 400 personer lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidragsjobb i branscher knutna till transporter. Två branscher sticker ut. Taxi och bilvård. Hur lätt är det som företagare att få tag i personer med anställningsstöd? Vi kollade.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.