Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

– Vi är medvetna om att pensionssystemet måste ses över. Men så sent som i juni beslutade vår kongress att vi ska kämpa för sänkt pensionsålder, inte höjd, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Pensionsuppgörelsen, som släpptes i dag, får blandat mottagande. Den här gången är det sex partier som skrivit under. Det borgerliga blocket plus Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna står inte bakom och vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttalar hård kritik. Fredrik Lundh Sammeli, ordförande (S) i riksdagens socialförsäkringsutskott är däremot odelat positiv:

– Det viktigaste för oss är att vanligt folk får en trygg och bra pension.

1994 gjorde de fyra borgerliga partierna och Socialdemokraterna upp om ett nytt pensionssystem. Vänstern och Miljöpartiet stod utanför den gången. Förutom en allmän pension infördes en premiepension där löntagarna själva fick välja hur en mindre del av pensionsslantarna skulle förvaltas.

Kritiken har vuxit gradvis mot den nya modellen. Löntagarna har numera 840 fonder att välja mellan och flera av dem har blåst insättarna på hundratals miljoner kronor. Prognoser visar också att utfallet – den samlade pensionen – blir betydligt mindre än vad som förespeglades på 1990-talet.

Den nya pensionsgruppen har nu enats om en rad förändringar:

  • Gränsen för att få ta ut allmän pension höjs i tre steg. Första höjningen sker 2020, från dagens 61 år till 62. 2023 höjs ribban till 63 år och 2026 till 64 år.
  • Gränsen för att lyfta så kallad garantipension skjuts fram, från 65 till 66 år.

LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson ser fördelar.

– Det här gör att människor inte tvingas att ta ut sin pension förrän den nya riktåldern, säger han i en kommentar.

I LO-yrkena ligger snittåldern för pensionering kring 64 år. Transport och Byggnads är de förbund där anställda pallar längst. För Transports del är snittet 64,2 år för män och 63,6 år för kvinnor.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport, är tveksam till siffrorna som finns i en LO-undersökning från 2016.

– Min bild är att många av våra medlemmar har tunga, slitsamma jobb och en verklig pensionsålder som ligger närmare 61 än 64 år. Åtskilliga har också räknat med att lämna arbetslivet tidigare än vid 65.

– I Transport är vi medvetna om att dagens pensionssystem är underfinansierat. Men jag tycker att för mycket ansvar för att lösa ekonomin nu läggs på den enskilde arbetstagaren. Det hade varit rimligt med höjd pensionsavgift för arbetsgivarna.

En viktig fråga blir vad alla de arbetstagare som är utslitna i förtid ska leva av, när de inte längre får ta ut pension före 64 års ålder. Fredrik Lundh Sammeli (S) säger:

– Det viktigaste är att se till att människor inte slits ut på arbetsmarknaden. Det behövs mer utbildning och insatser för att förbättra arbetsmiljön.

Förslår pensionsgruppen sådana åtgärder? Exempelvis mer pengar till Arbetsmiljöverket?

– Nej, inga konkreta åtgärder. Det är inte vårt bord.

En central del i den nya blocköverskridande uppgörelsen är att människor ska förmås att arbeta längre. Rätten att stanna kvar i anställningen höjs i två steg. År 2020 från 67 år till 68, och 2023 till 69 år.

När pensionsuppgörelsen tecknades 1994 var målet att arbetstagarna skulle få 70 procent av sin slutlön i pension, när tjänstepensionen räknades med.

I verkligheten har det blivit betydligt mindre och prognoser från bland annat OECD har pekat på en total pension på under 50 procent av slutlönen om 10-20 år.

Vad är målet nu för pensionsgruppen?

– 70 procent bör vara målsättningen även i framtiden, säger Fredrik Lundh Sammeli. Men det är också en fråga om hur mycket människor vill avstå av sin lön till den framtida pensionen.

Transportbasen Tommy Wreeth betonar att det finns positiva delar i uppgörelsen. Garantipensionen höjs för de fattigaste pensionärerna, liksom bostadstillägget.

Riksdagspartierna ställer sig också bakom ett 30-punktsprogram som ska få bort de oseriösa aktörerna i premiepensionssystemet.

– Det är bra att staten tar ansvar och rensar upp, säger Tommy Wreeth. Kanske kan vi äntligen få slippa se miljarder i pensionspengar blöda ut till länder som Malta.

Han hade gärna sett att facket kopplats in tidigare i diskussionerna om en reformering av pensionssystemet:

– Då kunde vi haft med oss de frågorna i avtalsrörelsen. Våra medlemmar hade kanske varit beredda att avstå löneutrymme till förmån för bättre pensioner. Jag är också rädd för att pensionsuppgörelsen kan spela fel krafter i händerna, nu när vi går in i ett valår. Höjds pensionsålder är knappast en fråga man vinner val på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kuya Larsson:
    28 december, 2017

    Jag håller Socialdemokraterna skyldiga för sveket med pensionsuppgörelsen.
    Ett arbetareparti höjer inte pensionsåldern, kanske dags att byta namn från arbetareparti till något mer passande.

    Jag kommer att proteströsta på något av dom 2 prtierna som står utanför uppgörelsen.
    Aldrig igen kommer jag rösta på något av dom 6 partier som förvägrat mig 3 pensionsår och hundratusentals kronor i utebliven pension under dessa år.

  2. Lennart:
    18 december, 2017

    En gåbbe som Thorwaldsson kan säkert arbeta tills han är 80 år, men en chaufför som är runt 60 och däröver (känner ett antal) som är utslitna i höfter, knä och axlar kommer nog inte att klara detta, även efter ev. operationer. Detta är ett förslag för kontorsmänniskor ej för dem med stressande och fysiskt hårda arbetsuppgifter. Blir så förbaskat trött på att höra att det är vi knegare som skall betala än en gång när politikerna har misslyckats, för detta drabbar ju inte dom. Strandhäll skulle ju behöva vara ute i verkligheten någon månad för att se hur det är att jobba fysiskt och med en färdskrivare som jagar en.

Lästips:

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Transportarbetarens logga

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.