Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

– Vi är medvetna om att pensionssystemet måste ses över. Men så sent som i juni beslutade vår kongress att vi ska kämpa för sänkt pensionsålder, inte höjd, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Pensionsuppgörelsen, som släpptes i dag, får blandat mottagande. Den här gången är det sex partier som skrivit under. Det borgerliga blocket plus Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna står inte bakom och vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttalar hård kritik. Fredrik Lundh Sammeli, ordförande (S) i riksdagens socialförsäkringsutskott är däremot odelat positiv:

– Det viktigaste för oss är att vanligt folk får en trygg och bra pension.

1994 gjorde de fyra borgerliga partierna och Socialdemokraterna upp om ett nytt pensionssystem. Vänstern och Miljöpartiet stod utanför den gången. Förutom en allmän pension infördes en premiepension där löntagarna själva fick välja hur en mindre del av pensionsslantarna skulle förvaltas.

Kritiken har vuxit gradvis mot den nya modellen. Löntagarna har numera 840 fonder att välja mellan och flera av dem har blåst insättarna på hundratals miljoner kronor. Prognoser visar också att utfallet – den samlade pensionen – blir betydligt mindre än vad som förespeglades på 1990-talet.

Den nya pensionsgruppen har nu enats om en rad förändringar:

  • Gränsen för att få ta ut allmän pension höjs i tre steg. Första höjningen sker 2020, från dagens 61 år till 62. 2023 höjs ribban till 63 år och 2026 till 64 år.
  • Gränsen för att lyfta så kallad garantipension skjuts fram, från 65 till 66 år.

LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson ser fördelar.

– Det här gör att människor inte tvingas att ta ut sin pension förrän den nya riktåldern, säger han i en kommentar.

I LO-yrkena ligger snittåldern för pensionering kring 64 år. Transport och Byggnads är de förbund där anställda pallar längst. För Transports del är snittet 64,2 år för män och 63,6 år för kvinnor.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport, är tveksam till siffrorna som finns i en LO-undersökning från 2016.

– Min bild är att många av våra medlemmar har tunga, slitsamma jobb och en verklig pensionsålder som ligger närmare 61 än 64 år. Åtskilliga har också räknat med att lämna arbetslivet tidigare än vid 65.

– I Transport är vi medvetna om att dagens pensionssystem är underfinansierat. Men jag tycker att för mycket ansvar för att lösa ekonomin nu läggs på den enskilde arbetstagaren. Det hade varit rimligt med höjd pensionsavgift för arbetsgivarna.

En viktig fråga blir vad alla de arbetstagare som är utslitna i förtid ska leva av, när de inte längre får ta ut pension före 64 års ålder. Fredrik Lundh Sammeli (S) säger:

– Det viktigaste är att se till att människor inte slits ut på arbetsmarknaden. Det behövs mer utbildning och insatser för att förbättra arbetsmiljön.

Förslår pensionsgruppen sådana åtgärder? Exempelvis mer pengar till Arbetsmiljöverket?

– Nej, inga konkreta åtgärder. Det är inte vårt bord.

En central del i den nya blocköverskridande uppgörelsen är att människor ska förmås att arbeta längre. Rätten att stanna kvar i anställningen höjs i två steg. År 2020 från 67 år till 68, och 2023 till 69 år.

När pensionsuppgörelsen tecknades 1994 var målet att arbetstagarna skulle få 70 procent av sin slutlön i pension, när tjänstepensionen räknades med.

I verkligheten har det blivit betydligt mindre och prognoser från bland annat OECD har pekat på en total pension på under 50 procent av slutlönen om 10-20 år.

Vad är målet nu för pensionsgruppen?

– 70 procent bör vara målsättningen även i framtiden, säger Fredrik Lundh Sammeli. Men det är också en fråga om hur mycket människor vill avstå av sin lön till den framtida pensionen.

Transportbasen Tommy Wreeth betonar att det finns positiva delar i uppgörelsen. Garantipensionen höjs för de fattigaste pensionärerna, liksom bostadstillägget.

Riksdagspartierna ställer sig också bakom ett 30-punktsprogram som ska få bort de oseriösa aktörerna i premiepensionssystemet.

– Det är bra att staten tar ansvar och rensar upp, säger Tommy Wreeth. Kanske kan vi äntligen få slippa se miljarder i pensionspengar blöda ut till länder som Malta.

Han hade gärna sett att facket kopplats in tidigare i diskussionerna om en reformering av pensionssystemet:

– Då kunde vi haft med oss de frågorna i avtalsrörelsen. Våra medlemmar hade kanske varit beredda att avstå löneutrymme till förmån för bättre pensioner. Jag är också rädd för att pensionsuppgörelsen kan spela fel krafter i händerna, nu när vi går in i ett valår. Höjds pensionsålder är knappast en fråga man vinner val på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kuya Larsson:
    28 december, 2017

    Jag håller Socialdemokraterna skyldiga för sveket med pensionsuppgörelsen.
    Ett arbetareparti höjer inte pensionsåldern, kanske dags att byta namn från arbetareparti till något mer passande.

    Jag kommer att proteströsta på något av dom 2 prtierna som står utanför uppgörelsen.
    Aldrig igen kommer jag rösta på något av dom 6 partier som förvägrat mig 3 pensionsår och hundratusentals kronor i utebliven pension under dessa år.

  2. Lennart:
    18 december, 2017

    En gåbbe som Thorwaldsson kan säkert arbeta tills han är 80 år, men en chaufför som är runt 60 och däröver (känner ett antal) som är utslitna i höfter, knä och axlar kommer nog inte att klara detta, även efter ev. operationer. Detta är ett förslag för kontorsmänniskor ej för dem med stressande och fysiskt hårda arbetsuppgifter. Blir så förbaskat trött på att höra att det är vi knegare som skall betala än en gång när politikerna har misslyckats, för detta drabbar ju inte dom. Strandhäll skulle ju behöva vara ute i verkligheten någon månad för att se hur det är att jobba fysiskt och med en färdskrivare som jagar en.

Lästips:

Det är lönedumpning

Insändare. Alla chaufförer som kör buss och annan tung transport! Nu är det dags att agera: Vi kan inte längre gå med på att förlora 4,5 procent i inbetald tjänstepension från det att vi passerar 65 års ålder.

”Ett hån mot LO:s medlemmar …”

Pensioner. – Redan för 20 år sedan förstod jag att pensionen skulle bli skit. Lösningen blev att pensionsspara privat. Det gjorde att jag kunde lägga av vid 63,5 år. Men det är många chaufförer som är piskade att jobba vidare, fast de är utslitna.

diagram pensionsålder

Så usel blir din pension

Pengar. Dagens pensioner är mycket lägre än vad politikerna utlovat. En 65-åring som lämnar arbetslivet får i snitt bara omkring 55 procent av lönen, i stället för 70 procent som var målet. För de unga blir kallduschen än värre. Nya pensionsregler är på gång. Men de ändrar inte den beska medicinen: Du måste jobba längre. Mycket längre!

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).