Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

– Vi är medvetna om att pensionssystemet måste ses över. Men så sent som i juni beslutade vår kongress att vi ska kämpa för sänkt pensionsålder, inte höjd, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Pensionsuppgörelsen, som släpptes i dag, får blandat mottagande. Den här gången är det sex partier som skrivit under. Det borgerliga blocket plus Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna står inte bakom och vänsterledaren Jonas Sjöstedt uttalar hård kritik. Fredrik Lundh Sammeli, ordförande (S) i riksdagens socialförsäkringsutskott är däremot odelat positiv:

– Det viktigaste för oss är att vanligt folk får en trygg och bra pension.

1994 gjorde de fyra borgerliga partierna och Socialdemokraterna upp om ett nytt pensionssystem. Vänstern och Miljöpartiet stod utanför den gången. Förutom en allmän pension infördes en premiepension där löntagarna själva fick välja hur en mindre del av pensionsslantarna skulle förvaltas.

Kritiken har vuxit gradvis mot den nya modellen. Löntagarna har numera 840 fonder att välja mellan och flera av dem har blåst insättarna på hundratals miljoner kronor. Prognoser visar också att utfallet – den samlade pensionen – blir betydligt mindre än vad som förespeglades på 1990-talet.

Den nya pensionsgruppen har nu enats om en rad förändringar:

  • Gränsen för att få ta ut allmän pension höjs i tre steg. Första höjningen sker 2020, från dagens 61 år till 62. 2023 höjs ribban till 63 år och 2026 till 64 år.
  • Gränsen för att lyfta så kallad garantipension skjuts fram, från 65 till 66 år.

LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson ser fördelar.

– Det här gör att människor inte tvingas att ta ut sin pension förrän den nya riktåldern, säger han i en kommentar.

I LO-yrkena ligger snittåldern för pensionering kring 64 år. Transport och Byggnads är de förbund där anställda pallar längst. För Transports del är snittet 64,2 år för män och 63,6 år för kvinnor.

Tommy Wreeth, ordförande i Transport, är tveksam till siffrorna som finns i en LO-undersökning från 2016.

– Min bild är att många av våra medlemmar har tunga, slitsamma jobb och en verklig pensionsålder som ligger närmare 61 än 64 år. Åtskilliga har också räknat med att lämna arbetslivet tidigare än vid 65.

– I Transport är vi medvetna om att dagens pensionssystem är underfinansierat. Men jag tycker att för mycket ansvar för att lösa ekonomin nu läggs på den enskilde arbetstagaren. Det hade varit rimligt med höjd pensionsavgift för arbetsgivarna.

En viktig fråga blir vad alla de arbetstagare som är utslitna i förtid ska leva av, när de inte längre får ta ut pension före 64 års ålder. Fredrik Lundh Sammeli (S) säger:

– Det viktigaste är att se till att människor inte slits ut på arbetsmarknaden. Det behövs mer utbildning och insatser för att förbättra arbetsmiljön.

Förslår pensionsgruppen sådana åtgärder? Exempelvis mer pengar till Arbetsmiljöverket?

– Nej, inga konkreta åtgärder. Det är inte vårt bord.

En central del i den nya blocköverskridande uppgörelsen är att människor ska förmås att arbeta längre. Rätten att stanna kvar i anställningen höjs i två steg. År 2020 från 67 år till 68, och 2023 till 69 år.

När pensionsuppgörelsen tecknades 1994 var målet att arbetstagarna skulle få 70 procent av sin slutlön i pension, när tjänstepensionen räknades med.

I verkligheten har det blivit betydligt mindre och prognoser från bland annat OECD har pekat på en total pension på under 50 procent av slutlönen om 10-20 år.

Vad är målet nu för pensionsgruppen?

– 70 procent bör vara målsättningen även i framtiden, säger Fredrik Lundh Sammeli. Men det är också en fråga om hur mycket människor vill avstå av sin lön till den framtida pensionen.

Transportbasen Tommy Wreeth betonar att det finns positiva delar i uppgörelsen. Garantipensionen höjs för de fattigaste pensionärerna, liksom bostadstillägget.

Riksdagspartierna ställer sig också bakom ett 30-punktsprogram som ska få bort de oseriösa aktörerna i premiepensionssystemet.

– Det är bra att staten tar ansvar och rensar upp, säger Tommy Wreeth. Kanske kan vi äntligen få slippa se miljarder i pensionspengar blöda ut till länder som Malta.

Han hade gärna sett att facket kopplats in tidigare i diskussionerna om en reformering av pensionssystemet:

– Då kunde vi haft med oss de frågorna i avtalsrörelsen. Våra medlemmar hade kanske varit beredda att avstå löneutrymme till förmån för bättre pensioner. Jag är också rädd för att pensionsuppgörelsen kan spela fel krafter i händerna, nu när vi går in i ett valår. Höjds pensionsålder är knappast en fråga man vinner val på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kuya Larsson:
    28 december, 2017

    Jag håller Socialdemokraterna skyldiga för sveket med pensionsuppgörelsen.
    Ett arbetareparti höjer inte pensionsåldern, kanske dags att byta namn från arbetareparti till något mer passande.

    Jag kommer att proteströsta på något av dom 2 prtierna som står utanför uppgörelsen.
    Aldrig igen kommer jag rösta på något av dom 6 partier som förvägrat mig 3 pensionsår och hundratusentals kronor i utebliven pension under dessa år.

  2. Lennart:
    18 december, 2017

    En gåbbe som Thorwaldsson kan säkert arbeta tills han är 80 år, men en chaufför som är runt 60 och däröver (känner ett antal) som är utslitna i höfter, knä och axlar kommer nog inte att klara detta, även efter ev. operationer. Detta är ett förslag för kontorsmänniskor ej för dem med stressande och fysiskt hårda arbetsuppgifter. Blir så förbaskat trött på att höra att det är vi knegare som skall betala än en gång när politikerna har misslyckats, för detta drabbar ju inte dom. Strandhäll skulle ju behöva vara ute i verkligheten någon månad för att se hur det är att jobba fysiskt och med en färdskrivare som jagar en.

Lästips:

Det är lönedumpning

Insändare. Alla chaufförer som kör buss och annan tung transport! Nu är det dags att agera: Vi kan inte längre gå med på att förlora 4,5 procent i inbetald tjänstepension från det att vi passerar 65 års ålder.

”Ett hån mot LO:s medlemmar …”

Pensioner. – Redan för 20 år sedan förstod jag att pensionen skulle bli skit. Lösningen blev att pensionsspara privat. Det gjorde att jag kunde lägga av vid 63,5 år. Men det är många chaufförer som är piskade att jobba vidare, fast de är utslitna.

diagram pensionsålder

Så usel blir din pension

Pengar. Dagens pensioner är mycket lägre än vad politikerna utlovat. En 65-åring som lämnar arbetslivet får i snitt bara omkring 55 procent av lönen, i stället för 70 procent som var målet. För de unga blir kallduschen än värre. Nya pensionsregler är på gång. Men de ändrar inte den beska medicinen: Du måste jobba längre. Mycket längre!

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.