Tio lastbilschaufförer omkom förra året

Tio lastbilschaufförer i tung trafik dog på jobbet under förra året. En av dem var miljöarbetare, en var djurtransportör. Chaufförerna utgör ungefär en fjärdedel av alla som 2016 dog i arbetsolyckor i Sverige.

– Vi måste sträva efter en nollvision, säger en bekymrad Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Alla ska komma hem efter jobbet.

Arbetsmiljöverkets statistik är preliminär, först om en månad är myndigheten helt säker på sifforna.

– Vad vi vet är att de här tio chaufförerna har drabbats av en dödsolycka i arbetslivet, säger utredaren Kjell Blom. Vi samlar informationen från både arbetsskadeanmälningar till myndigheten och uppgifter i massmedier. Nu tar det några veckor att kolla allt.

Klart är att betydligt fler chaufförer omkom jämfört med året före. Men det går inte att utläsa någon trend av detta enskilda år. Antalet brukar pendla mellan fem och femton.

– Det är arbetsgivarnas ansvar att arbeta förbyggande med både arbetsmiljörisker och trafiksäkerheten, säger Transports Martin Miljeteig. Och det behövs inte minst nu när klimatet på arbetsmarknaden har hårdnat med upphandlingar, lägsta pris och liknande. Men det är bara att ta kontakt med våra skyddsombud och börja jobba.

Martin Miljeteig är dock medveten om att alla olyckor inte går att förebygga eller undvika.

– Det kan dyka upp vilda djur eller medtrafikanter som gör något helt oförutsett, säger han.

Regeringen har tidigare bett Arbetsmiljöverket om en mer genomgripande granskning av dödsolyckor och andra svåra arbetsolyckor på vägarna. Myndigheten samarbetat med Transportstyrelsen och Trafikverket och kommer att presentera resultatet i februari.

– Vi har gjort en kartläggning av läget och vi kommer med ett antal förslag på hur olyckorna och dödsfallen ska kunna bli färre, berättar Carl Axel Sundström, handläggare på myndigheten.

I regeringsuppdraget ingår att studera dels när chaufförer drabbas, dels när personer som jobbar ute på själva vägen råkar ut för allvarliga olyckor. Förra året dog till exempel tre brandmän som själva arbetade vid olyckor, två av dem kördes ihjäl av personbilister.

Lastbilschaufförerna som omkom i jobbet under 2016 var samtliga män. Alla var anställda chaufförer. Så här gick olyckorna till, enligt Arbetsmiljöverkets preliminära statistik:

19 januari, Halland

En lastbilschaufför som körde djurtransporter avled när bakrampen på djurtransportbilen föll över honom. Mannen blev 52 år.

10 april, Dalarna

En lastbil, lastad med flis, välte och dödade den 26-åriga chauffören.

9 maj

En 65-årig lastbilschaufför körde ner i diket och omkom. Uppgifter om platsen finns inte än.

31 maj, Västra Götaland

En 54-årig miljöarbetare föll från lastbilen som stod på en ramp. Han jobbade med insamling av avfall.

9 juni, Örebro

Chauffören, en 70-årig man, tappade kontrollen över lastbilen och välte ner i diket. Han klämdes fast och avled av sina skador.

18 juli, Norge

En 29-årig chaufför från Norrbotten körde av vägen i Norge och dog.

22 juli, Västerbotten

Chauffören, som blev 68 år, klämdes fast under sin lastbil vid en lastkaj. Räddningsledaren på platsen bedömde att klämskadorna troligen hade lett till att mannen fick hjärtstopp.

5 september, Småland

En 25-årig lastbilschaufför omkom efter att ha förlorat kontrollen över fordonet och kört i diket. Han klämdes fast i hytten och satt kvar i flera timmar, medvetslös.

21 oktober, Småland

Chauffören, som var 31 år, avled efter att han kört in i en framförvarande lastbil.

22 november

En 25-årig lastbilschaufför körde av vägen och dog. Arbetsmiljöverket har inga uppgifter om platsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Karta med uppgifter om var chaufförerna behövs

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM
Sopgubbar i Stockholm

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.