Tio lastbilschaufförer omkom förra året

Tio lastbilschaufförer i tung trafik dog på jobbet under förra året. En av dem var miljöarbetare, en var djurtransportör. Chaufförerna utgör ungefär en fjärdedel av alla som 2016 dog i arbetsolyckor i Sverige.

– Vi måste sträva efter en nollvision, säger en bekymrad Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Alla ska komma hem efter jobbet.

Arbetsmiljöverkets statistik är preliminär, först om en månad är myndigheten helt säker på sifforna.

– Vad vi vet är att de här tio chaufförerna har drabbats av en dödsolycka i arbetslivet, säger utredaren Kjell Blom. Vi samlar informationen från både arbetsskadeanmälningar till myndigheten och uppgifter i massmedier. Nu tar det några veckor att kolla allt.

Klart är att betydligt fler chaufförer omkom jämfört med året före. Men det går inte att utläsa någon trend av detta enskilda år. Antalet brukar pendla mellan fem och femton.

– Det är arbetsgivarnas ansvar att arbeta förbyggande med både arbetsmiljörisker och trafiksäkerheten, säger Transports Martin Miljeteig. Och det behövs inte minst nu när klimatet på arbetsmarknaden har hårdnat med upphandlingar, lägsta pris och liknande. Men det är bara att ta kontakt med våra skyddsombud och börja jobba.

Martin Miljeteig är dock medveten om att alla olyckor inte går att förebygga eller undvika.

– Det kan dyka upp vilda djur eller medtrafikanter som gör något helt oförutsett, säger han.

Regeringen har tidigare bett Arbetsmiljöverket om en mer genomgripande granskning av dödsolyckor och andra svåra arbetsolyckor på vägarna. Myndigheten samarbetat med Transportstyrelsen och Trafikverket och kommer att presentera resultatet i februari.

– Vi har gjort en kartläggning av läget och vi kommer med ett antal förslag på hur olyckorna och dödsfallen ska kunna bli färre, berättar Carl Axel Sundström, handläggare på myndigheten.

I regeringsuppdraget ingår att studera dels när chaufförer drabbas, dels när personer som jobbar ute på själva vägen råkar ut för allvarliga olyckor. Förra året dog till exempel tre brandmän som själva arbetade vid olyckor, två av dem kördes ihjäl av personbilister.

Lastbilschaufförerna som omkom i jobbet under 2016 var samtliga män. Alla var anställda chaufförer. Så här gick olyckorna till, enligt Arbetsmiljöverkets preliminära statistik:

19 januari, Halland

En lastbilschaufför som körde djurtransporter avled när bakrampen på djurtransportbilen föll över honom. Mannen blev 52 år.

10 april, Dalarna

En lastbil, lastad med flis, välte och dödade den 26-åriga chauffören.

9 maj

En 65-årig lastbilschaufför körde ner i diket och omkom. Uppgifter om platsen finns inte än.

31 maj, Västra Götaland

En 54-årig miljöarbetare föll från lastbilen som stod på en ramp. Han jobbade med insamling av avfall.

9 juni, Örebro

Chauffören, en 70-årig man, tappade kontrollen över lastbilen och välte ner i diket. Han klämdes fast och avled av sina skador.

18 juli, Norge

En 29-årig chaufför från Norrbotten körde av vägen i Norge och dog.

22 juli, Västerbotten

Chauffören, som blev 68 år, klämdes fast under sin lastbil vid en lastkaj. Räddningsledaren på platsen bedömde att klämskadorna troligen hade lett till att mannen fick hjärtstopp.

5 september, Småland

En 25-årig lastbilschaufför omkom efter att ha förlorat kontrollen över fordonet och kört i diket. Han klämdes fast i hytten och satt kvar i flera timmar, medvetslös.

21 oktober, Småland

Chauffören, som var 31 år, avled efter att han kört in i en framförvarande lastbil.

22 november

En 25-årig lastbilschaufför körde av vägen och dog. Arbetsmiljöverket har inga uppgifter om platsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Transportarbetarens logga

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.