Tio lastbilschaufförer omkom förra året

Tio lastbilschaufförer i tung trafik dog på jobbet under förra året. En av dem var miljöarbetare, en var djurtransportör. Chaufförerna utgör ungefär en fjärdedel av alla som 2016 dog i arbetsolyckor i Sverige.

– Vi måste sträva efter en nollvision, säger en bekymrad Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Alla ska komma hem efter jobbet.

Arbetsmiljöverkets statistik är preliminär, först om en månad är myndigheten helt säker på sifforna.

– Vad vi vet är att de här tio chaufförerna har drabbats av en dödsolycka i arbetslivet, säger utredaren Kjell Blom. Vi samlar informationen från både arbetsskadeanmälningar till myndigheten och uppgifter i massmedier. Nu tar det några veckor att kolla allt.

Klart är att betydligt fler chaufförer omkom jämfört med året före. Men det går inte att utläsa någon trend av detta enskilda år. Antalet brukar pendla mellan fem och femton.

– Det är arbetsgivarnas ansvar att arbeta förbyggande med både arbetsmiljörisker och trafiksäkerheten, säger Transports Martin Miljeteig. Och det behövs inte minst nu när klimatet på arbetsmarknaden har hårdnat med upphandlingar, lägsta pris och liknande. Men det är bara att ta kontakt med våra skyddsombud och börja jobba.

Martin Miljeteig är dock medveten om att alla olyckor inte går att förebygga eller undvika.

– Det kan dyka upp vilda djur eller medtrafikanter som gör något helt oförutsett, säger han.

Regeringen har tidigare bett Arbetsmiljöverket om en mer genomgripande granskning av dödsolyckor och andra svåra arbetsolyckor på vägarna. Myndigheten samarbetat med Transportstyrelsen och Trafikverket och kommer att presentera resultatet i februari.

– Vi har gjort en kartläggning av läget och vi kommer med ett antal förslag på hur olyckorna och dödsfallen ska kunna bli färre, berättar Carl Axel Sundström, handläggare på myndigheten.

I regeringsuppdraget ingår att studera dels när chaufförer drabbas, dels när personer som jobbar ute på själva vägen råkar ut för allvarliga olyckor. Förra året dog till exempel tre brandmän som själva arbetade vid olyckor, två av dem kördes ihjäl av personbilister.

Lastbilschaufförerna som omkom i jobbet under 2016 var samtliga män. Alla var anställda chaufförer. Så här gick olyckorna till, enligt Arbetsmiljöverkets preliminära statistik:

19 januari, Halland

En lastbilschaufför som körde djurtransporter avled när bakrampen på djurtransportbilen föll över honom. Mannen blev 52 år.

10 april, Dalarna

En lastbil, lastad med flis, välte och dödade den 26-åriga chauffören.

9 maj

En 65-årig lastbilschaufför körde ner i diket och omkom. Uppgifter om platsen finns inte än.

31 maj, Västra Götaland

En 54-årig miljöarbetare föll från lastbilen som stod på en ramp. Han jobbade med insamling av avfall.

9 juni, Örebro

Chauffören, en 70-årig man, tappade kontrollen över lastbilen och välte ner i diket. Han klämdes fast och avled av sina skador.

18 juli, Norge

En 29-årig chaufför från Norrbotten körde av vägen i Norge och dog.

22 juli, Västerbotten

Chauffören, som blev 68 år, klämdes fast under sin lastbil vid en lastkaj. Räddningsledaren på platsen bedömde att klämskadorna troligen hade lett till att mannen fick hjärtstopp.

5 september, Småland

En 25-årig lastbilschaufför omkom efter att ha förlorat kontrollen över fordonet och kört i diket. Han klämdes fast i hytten och satt kvar i flera timmar, medvetslös.

21 oktober, Småland

Chauffören, som var 31 år, avled efter att han kört in i en framförvarande lastbil.

22 november

En 25-årig lastbilschaufför körde av vägen och dog. Arbetsmiljöverket har inga uppgifter om platsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marcus Lennartsson

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericsson

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Transportarbetarens logga

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.