Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster
Close
Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina.
Close
Nattsvart i flyg och taxi

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

De fyra blandrashundarna snor kring cateringlastaren Thomas Belvéns ben utanför huset i Märsta, mindre än en mil från arbetsplatsen vid Arlanda. Huset är upp och nervänt, men sakta växer ett nytt kök fram.

– Jag är väldigt glad att jag haft renoveringen att lägga kraft och energi på. Min fru Lina och jag har gjort det mesta själva, men anlitat en snickare för finsnickeriet. Jag tror det är viktigt att ha en sysselsättning vid sidan av jobbet, när man är hemma på permittering, säger Thomas.

– Annars är det lätt att försoffas, köra tv-sittning till fyra på natten.

Hustrun kokar kaffe i husvagnen, inköpt för bara någon månad sen när semesterplanerna gick i stöpet. Tanken var att fira 10-årig bröllopsdag på Cypern med de sex barnen, men så kom coronan.

Den 23 mars blev Thomas och kollegorna permitterade på Gate gourmet, som förser planen med mat och dryck. Den 1 maj utökades den arbetsfria tiden till 80 procent. Kvar blev 20 procents arbetstid och permitteringslön.

– Jag vill ju jobba mer, är så funtad. Men när permitteringen utökades blev det tydligt att krisen var djupare än jag först trodde och hoppades.

Frun jobbar full tid i barnomsorgen och familjen har relativt låga omkostnader, berättar Thomas. Ett års amorteringsbefrielse på huslånet hjälper också till.

–Vi har blivit förskonade från det värsta.

Thomas Belvén och hunden Semlan. Foto: Justina Öster
Thomas Belvén och hunden Semlan. Foto: Justina Öster

Rutiner är viktiga när fritiden växer. Thomas stiger upp klockan sju och går och lägger sig när nyheterna är över, efter elva.

I april jobbade Thomas två pass. Men nu har han tagit ut komptid och bytt tider med kollegor och ska inte inställa sig igen förrän den 15 juni klockan 05.18. Om det inte ändras.

Thomas är skyddsombud och sitter i klubbstyrelsen. När de kallade till fackmöte, på videolänk, för en tid sen anslöt ett 40-tal medlemmar.

– Jag fick känslan att alla vill tillbaka och börja jobba igen. Vissa tror inte att företaget överlever krisen. Det gör jag. De är så pass stora i hela världen, men kommer nog att säga upp personal.

Thomas arbetar 13-timmarspass. I coronatid har de städat bilar, gårdar och utrymmen. Sådant lastarna inte hunnits med tidigare, när de stressat från den ena flighten till den andra. I allt snabbare tempo.

– Det finns en sjuklig jakt på att minimera kostnader, inom flyget. Man drar ner och drar ner. Vi får springa fortare.

Thomas berömmer regeringen för beslutet att införa korttidspermitteringar. Ett steg mot att åter bli ett arbetarparti, tycker han.

– Annars hade vi nog fått varsel om uppsägningar. Vad kostnaden för staten blir vet jag inte, men jag tror ändå att det är den billigaste åtgärden för samhället. Hoppas Tillväxtverket har tid och kraft att granska företag som utnyttjar systemet. De som fuskar med skattepengar ska betala tillbaka, anser Thomas Belvén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Birgersson:
    28 maj, 2020

    I papperstidningen finns en bildtext som lyder: skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Vad för slags larm? Vidareutveckla gärna!

  2. Justina Öster:
    1 juni, 2020

    De båda skyddsombuden berättade för mig att de tidigt kontaktade Gate gourmets ledning när coronapandemin blev känd och efterlyste skyddsutrustning och skyddsrutiner för cateringlastarna. Enligt ombuden dröjde det innan de fick gehör, men när utrustningen väl kom var de nöjda med den. Justina Öster, reporter

Lästips:

Transportarbetarens logga

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Transportarbetarens logga

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.