Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Han har aldrig fått så många frågor som nu.
Close
Saied Tagavi är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Han har aldrig fått så många frågor som nu.
Close
Nattsvart i flyg och taxi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner.

– Vissa har inte fått lön. Andra får inte garantilönen, även om de har kollektivavtal. En del blir inte uppsagda trots att företagen inte har pengar, och arbetsgivarna vägrar ge ut rätt papper. Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Saied Tagavi är taxichaufför sedan många år och har aldrig varit med om något liknande. Alla lider. Både anställda och åkare. Många hör av sig och ber om hjälp. Medlemmar skickar han direkt till ombudsmännen. De andra försöker han ge goda råd till.

Hans egen åkare ligger under rekonstruktion. Där har man inte börjat säga upp personal, men snart ska uppsägningarna förhandlas. Under rekonstruktionen är det staten, genom länsstyrelsen, som ska betala ut förarnas löner.

Saied Tagavi tillhör själv en grupp personer som drabbats under krisen.

– Många av oss som jobbar inom taxi har passerat pensionsåldern. Jobbet är ett sätt att leva ett normalt och tryggt pensionärsliv. Det förvinner i och med den här krisen. Jag är rädd att många av oss inte syns, säger han.

Saied Tagavis arbetsgivare är inte ensam om att ha svårt att få det att gå runt. Konkursstatistiken visar en måttlig ökning av konkurser och antalet anställda som drabbats av dem. Hittills i år rör det sig om 297 anställda mellan den första januari och den sista april. Men varken fack eller bransch tror det kommer att hålla sig på den nivån.

Alla gör allt de kan för att hålla sig flytande.

Kris bland taxiåkarna

Claudio Skubla
Claudio Skubla. Foto: Svenska Taxiförbundet

Branschorganisationen Svenska Taxiförbundet gjorde i början av april en snabbenkät bland medlemsföretagen, sammanställd den 9 april. För den överväldigande majoriteten företag är krisen svår. Under rådande omständigheter svarade 66 procent att de bara klarar att fortsätta driva sitt företag maj ut. 10 procent svarade att de klarar mer än halvår.

– Taxibranschen består av småföretag. 65 procent av åkarna driver verksamhet i enskilda firmor. Det handlar om människor vars företag ofta hänger ihop med privatekonomin, som har satt hus eller bostadsrätt i pant, säger Claudio Skubla. Han är förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

– Vi ser personliga tragedier framför oss.

Medlemsenkäten visar också att fyra av tio företag hade förlorat mer än 80 procent av intäkterna i mars, jämfört med samma månad förra året.

Taxiförbundet varnar för utvecklingen på landsorten, där taxibolag slås ut i krisen. Många mindre orter riskerar att snart stå utan samhällsviktiga transporter.

– Vi vet sedan andra kriser att det riskerar att bli permanent. Därför är det så viktigt att rädda infrastrukturen tidigare så att den finns kvar. Om kommuner och landsting tvingas ta över blir kostnaderna mångdubbelt större, säger Claudio Skubla.

När Transportarbetaren varit ute och träffat smååkare har det sista hoppet varit ett statligt stödpaket. I april kom ett sådant. 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning sjunkit kraftigt. Men pengarna betalas ut först i juli.

– Det tog tid innan det alls kom. Problemet är att utbetalningarna för mars och april görs först efter den 1 juli. Redan i april hade mer än hälften av taxiföretagen allvarliga likviditetsproblem – ett av fem företag skulle inte klara att driva verksamheten ens en månad till, säger Claudio Skubla.

125 åkerier sa upp avtalet

Taxibilar vid Göteborgs centralstation
Centralstationen i Göteborg. Resandet har mer eller mindre upphört. Efterfrågan på taxiresor är rekordlåg. Foto: Jan Lindkvist

I Taxi Göteborg har åkarna drivit igenom att bolaget ska upphöra med enhets­anslutningen till arbetsgivarorganisation­en Biltrafikens arbetsgivareförbund. Facket befarade då att vissa åkare skulle säga upp kollektivavtalet.

Facit hittills under våren: Hos Taxi Göteborg och dotterbolaget Taxi Kungsbacka har sammanlagt 125 åkerier lämnat kollektivavtalet. Uppsägningstid: fram till och med den sista juni.

Transport i Göteborg har svarat med att säga upp korttidspermitteringarna på de åkerierna från och med den 19 maj.

Tony Blomberg
Tony Blomberg. Foto: Justina Öster

– Nu finns det ingen taxiväxel i Göteborg som du kan ringa om du vill vara säker på att de anställda har rimliga villkor. Det här gör de för att slippa garantilönen. Det rör sig om många medlemmar som drabbats, säger Tony Blomberg, ombudsman för Transport i Göteborg.

Också i Göteborg är det många som hört av sig till Transport och berättat att de inte får ut sin garantilön.

– Jag har redan nu ett 20-tal ärenden. Ska jag driva in det och sätta företagen i konkurs? Det är enda alternativet. Jag vet inte hur det här ska sluta. Till sist kommer väl nästan inga seriösa företag att vara kvar. Vid månadsskiftet i slutet av maj ska nästa lön ut. Då krackelerar alltihop, säger Tony Blomberg.

Ingen garantilön – trots kollektivavtal

Taxi. – Chefen vägrar betala garantilön, säger en uppgiven taxichaufför när Transportarbetaren når honom. Sedan mars månad har arbetsgivaren betalat för lite. Trots kollektivavtal.

 

Taxiföraren har jobbat hos sin arbetsgivare i flera år och beskriver honom som ”den bästa chefen”.

Fram till krisen.

Chauffören och kollegorna har begärt besked. Varför får de inte sina garanterade 20 423 kronor i månaden? Svaret är att det inte finns några pengar. Förarna får bara provisionslön och ingenting annat. Åkeriet är anslutet till Taxi Stockholm. Chaufförerna ringer centralen som instämmer i att de anställda har rätt till garantilön. Men ingenting händer.

– Då bad jag chefen att säga upp mig. Så att jag kan få a-kassa, men han vägrar. I stället säger han att jag kan säga upp mig själv. Skicka ett sms uppmanar han. Men då får jag ingen a-kassa på nästan två månader. Chefen vägrar också korttidspermittering. Jag vet inte vad jag ska göra, säger chauffören.

Han säger att han kan ge tidningen kontaktuppgifter till 20 chaufförer med liknande problem. Vi nöjer oss med en:

– Arbetsgivaren säger att han inte har råd att betala oss under uppsägningstiden, så han vill inte säga upp oss och skicka oss till a-kassan. Han borde redan ha gjort det då vi inte har fått garantilönen på två månader. Trots att han kör med kollektivavtal ger han oss bara procent, säger den andra föraren.

Han berättar om en situation som börjar bli ohållbar. Räkningarna hopar sig.

– Jag har kört in massor med pengar förut men nu har jag knappt råd att handla mat. Jag har aldrig haft några problem under hela mitt yrkesliv. Aldrig sjukskrivit mig. Och nu det här. Krogen är stängd, restaurangerna är stängda, flyget går inte.

Hur känns det?

– Det känns väldigt tungt nu. Man kommer till jobbet men har inget hopp.

Räkna ut rätt lön i app

Mats H Andersson är central ombudsman på Transport med ansvar för taxiavtalet. Den som inte får rätt lön bör först prata med arbetsgivaren, därefter facket.

– Man kan räkna på vad man har rätt till för garantilön i vår app Taxilön, säger han.

Om den utsatta personen är medlem i facket kan Transport begära företaget i konkurs. Då tar länsstyrelsen på sig att betala ut lön genom den statliga löne­garantin.

– Om det finns kollektivavtal är det ett avtalsbrott att inte betala rätt lön. Det är belagt med skadestånd, säger Mats H Andersson.

Om en drabbad person inte är med i facket?

– Min rekommendation är att han ska gå med.

Transportarbetaren har varit i kontakt med a-kassan. Det finns inga generella garantier för att det går att säga upp sig själv när arbetsgivaren betalar för lite. Så länge det kan anses att lönen kan gå att leva på. Däremot innebär varje månad med för låg lön att ersättningsnivån från a-kassan minskar. Det beror på att det är de tolv senaste intjänandemånaderna som avgör hur hög eller låg den blir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?