Monika Rundin och hunden Birk
Close
Den främsta förutsättningen för en bra körning är nattsömn. Monika Rundin och ständige hyttkompisen Birk kamperar ihop under långkörningarna. De övernattar ibland så ofta som fyra gånger i veckan i lastbilen. ”Jag sover bättre här än hemma”, säger Monika som hittat en arbetsgivare hon trivs med. ”Vi behöver aldrig känna oss pressade att köra trötta eller att bryta mot reglerna.”
Close

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Det klassiska är singelolyckan; lastbilen kommer gradvis allt närmare vägkanten tills hjulen skär ned i diket och bilen välter. Eller så fortsätter bilen framåt trots hinder i vägen, som ett stillastående fordon eller vägarbetare.

– Sådana olyckor ser jag som klart sömnighetsrelaterade. Men när man är trött blir man också generellt sämre i reaktionerna och i bedömningarna och det finns risk för alla slags olyckor. Man kan göra farliga omkörningar, exempelvis, berättar sömnforskaren Göran Kecklund, styrelseledamot för Svensk trafikmedicinsk förening och ofta anlitad som expert av bland andra Statens haverikommission.

Men på en solig parkering i Sollentuna finns inga tankar på olyckor. Här är det lunchrast i hytten. En låda hemlagat LCHF-käk åker in i mikron. Alldeles nedanför mikron finns räddaren i nöden, alltså kaffebryggaren. Och på sängen bakom förarsätet vilar hunden Birk som alltid följer med matte Monika Rundin på jobb. Det hela är som ett mycket litet hem.

Jobbat sen 1981

Atmosfären är harmonisk. Monika Rundin, eller ”Hytthäxan” som hon heter på sociala medier, har jobbat som chaufför sedan 1981. Hon älskar att vara ute på vägarna och hon saknar ingenting under långkörningarna. Hon har hittat en arbetsgivare hon trivs med, vilket är viktigt för rytmen under dagarna. Körscheman kan vara pressade på ett sådant sätt att det blir svårt att ta en extra paus utöver de regler för kör- och vilotider som fungerar som en standard för körningarna. Om det vill sig illa kan det till och med bli svårt att följa själva reglerna.

– Många i branschen är stressade av att det fuskas och därför hamnar chaufförer i tidsnöd. Men jag är trygg med att säkerheten kommer främst på Loffes maskin- & specialtransporter. Vi behöver aldrig känna oss pressade att köra trötta, eller att bryta mot reglerna.

Nattsömnen viktig

Den främsta förutsättningen för en bra körning är annars nattsömnen. Om för mycket rör sig i huvudet när det är dags att sova har Monika Rundin ett trick: Tänk en fyrkant – andas in längs med uppsidan, andas ut diagonalt, andas in uppåt igen… upprepa några gånger, och sen är grubblerierna bortschasade. Öronproppar och Birk som snusar på passagerarstolen är också sömnfrämjande.

Ibland kan hon göra så många som fyra övernattningar i veckan i bilen, men vanligtvis är det en eller två nätter.

– Jag sover bättre i bilen än hemma. Förutsatt att jag inte råkar hamna bredvid ett frysekipage med en kompressor som står och brummar hela natten, förstås. På vintrarna står en del chaufförer med tomgången på också, säger hon.

Sover illa i bilen

Sömnforskaren Göran Kecklund berättar att det annars är vanligt att chaufförer sover illa i bilarna, av flera olika anledningar – ibland på grund av att de kört natt och att det är många störningar dagtid på uppställningsplatser. Och ibland därför att det kan kännas otryggt att sova ute på körningar. Tänk om någon stjäl lasten?

Nattsömnen går förstås inte att reglera. Men vissa förutsättningar är tillräckligt kända för att motivera en ändring av reglerna för kör- och vilotid för den som arbetar natt, anser han.

– Det är mer slitsamt att köra på natten, samtidigt som vi inte är konstruerade för att sova på dagtid. Men oavsett hur dåligt du sovit på din vilotid får du köra de timmar som reglerna medger och som är mall för arbetsgivarna. I själva verket borde man köra mindre när man kör natt.

Förändring långt borta

Han tror inte att någon ändring av kör- och vilotiderna är förestående, sömnforskare har utan resultat påpekat ovanstående i många år. Processen att få 28 EU-länder att komma överens om ändringar är stor, och reglerna är inte forskningsbaserade. De är snarare att uppfatta som en överenskommelse om rimliga förutsättningar för en sund konkurrens.

Därför ser Göran Kecklund att det är tekniska framsteg i nya bilar som kommer att förbättra chaufförernas hälsa och trafiksäkerhet.

– Jag tror att vi inom en snar framtid, kanske inom fem år eller ännu tidigare, kommer att ha delvis självkörande lastbilar, framför allt på motorväg och landsväg. Det här kan vara känsligt, chaufförer har som regel en stark yrkesstolthet och de tycker att körningen är det roligaste som finns. Men det forskas mycket på självkörande fordon och trötthetsvarningssystem nu. Framför allt Scania och Volvo är snabba att få ut nya produkter i bilarna.

Självkörande fordon

På längre sikt kommer lastbilsmarknaden att erbjuda helt självkörande fordon. System som redan finns, som vingelvarnar eller varnar för sjunkande ögonlock, kommer innan dess att kombineras med att ett fordon slår på varningsblinkers och stannar vid vägkanten. När säkerhetssystemet stannar fordonet ska föraren ta en rast. Rasten höjer vakenheten och innebär att föraren orkar köra vidare på ett säkert sätt.

– I dag kan det vara svårt för chaufförer att ta rast utöver reglerna när de är trötta. Men de här systemen är bra också därför att de legitimerar rasten, konstaterar Göran Kecklund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Hej chaufför! Är du med i facket?

Enkät. Facket är inte alltid så bra (eller billigt) att man själv vill gå med. Men det behövs. Det stod klart när vi snackade om facket och framtiden med så många chaufförer vi hann under en oktoberdag på Rastas parkering i Ödeshög.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.

Avtalsrörelsen: Flyget
Avtalsrörelsen flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.

Mer än lönekrav i lasten

Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.

Granskning: Skyddsombud
Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Agnieszka Osorio

Agnieszka har hamnat på rätt plats

Skyddsombudet. – Att vara förtroendevald ger mig en sån tillfredställelse. Jag kan hjälpa mina arbetskamrater och vi kan påverka arbetsmiljön – efter ett och ett halvt år känner jag mer och mer att det är min grej att vara skyddsombud, Agnieszka Osorio, ­miljöarbetare hos Ragn-Sells.

TMA-bil

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.