Svinesundsbron. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Svinesundsbron.
Close
Vägsträckan

Historiskt viktig väg i väst

E6 Svinesund–Uddevalla. Hundra år efter unionsupplösningen invigdes den nya bron över Svinesund. Tullstationen på svenska sidan visar att bron från Norge i dag utgör EU:s yttre gräns. Någon passkontroll finns inte men yrkesförare måste anmäla gods som förs in.

Trafiken är tung. En kväll i juni rullar långtradare i rad över bron, åt båda hållen – norska Haldens kommune, svenska Strömstads kommun.

E6:an är pulsådern i Norges vägnät och ut mot Europa. Från start i Narvik i norr till svenska gränsen löper stamvägen nära 260 mil. Före andra världskriget var det färjetrafik över sundet mellan de båda länderna. Efter kriget öppnades förbindelsen med den bro som i dag heter Gamla Svinesundsbron. På den får inte längre tunga lastbilar köra.

Alla papper i ordning. Lastbilschauffören Brian Andreasen har just varit inne på tullkontoret i Svinesund och ska köra vidare mot Malmö under kvällen. Foto: Pernilla Ahlsén
Alla papper i ordning. Lastbilschauffören Brian Andreasen har just varit inne på tullkontoret i Svinesund och ska köra vidare mot Malmö under kvällen. Foto: Pernilla Ahlsén

På parkeringen längs motorvägen ett par hundra meter in i Sverige är det däremot fullt med lastbilar. Många norsk- eller svenskregistrerade, men också många med polska och östeuropeiska länders registreringsskyltar.

På väg in till tullkontoret står en liten klunga med män utanför sina bilar. ”En dansk, en österrikare och två svenskar” förklarar en av dem.

– Ibland kan man få stå i flera timmar och vänta på sina papper, det vore trevligt om det gick att få lite kaffe här, säger Brian Andreasen.

”För lite kontroller”

Annars har Brian inte mycket att klaga på. Efter tullen ska han köra vidare, med maskindelar till Malmö. Själv bor han i Höganäs men arbetar på ett danskt åkeri.

– Det är oftast okej ute på vägarna, men för lite kontroller. Det borde vara mer kontroll av hur man följer reglerna för lastsäkring och kör- och vilotider, säger Brian Andreasen.

Han tycker att de nya EU-reglerna, som infördes förra året, är bra. Fast att det riskerar att bara bli teori om inte efterlevnaden följs upp genom kontroller. Men med den egna arbetsgivaren är det inga problem, enligt Brian:

– Det är ett bra åkeri, och som chaufför gäller det att följa reglerna. Annars blir det foten.

Strömstads gästhamn är belägen mitt i centrum av staden och har plats för cirka 300 båtar runt bryggor och kajer. Foto: Pernilla Ahlsén
Strömstads gästhamn är belägen mitt i centrum av staden och har plats för cirka 300 båtar runt bryggor och kajer. Foto: Pernilla Ahlsén

Gränshandel

Gränshandeln är av tradition omfattande. I Norge bor närmare två miljoner människor inom en 15-milsradie från bron. Handeln i Sverige ökade kraftigt under 2000-talets två första årtionden. Bättre vägar och nya köpcentrum är förklaringar, liksom att mer varor och tjänster lockar. Det är inte längre bara billigare kött, godis och alkohol utan också restaurangbesök och hotellövernattningar i Sverige.

Sedan kom covidpandemin. Åren innan hade Strömstad högst handelsindex i hela landet; kommunen med 13 000 invånare hade ett index motsvarade 130 000 invånare. Men covid stoppade bokstavligen trafiken från Norge.

På gång. Återhämtningen efter pandemin har gått fort. Sveriges största gränshandelsområde, Nordby, kan åter locka med lägre priser än i Norge på allt från mat till möbler. Foto: Lilly Hallberg
På gång. Återhämtningen efter pandemin har gått fort. Sveriges största gränshandelsområde, Nordby, kan åter locka med lägre priser än i Norge på allt från mat till möbler. Foto: Lilly Hallberg

Återhämtningen har gått snabbt. Vid marknadsområdena som låg öde för ett par år sedan är det åter full fart. Ett norskt par har parkerat utanför Nordby shoppingcenter.

– Det är min kone som vill komma hit, hon tycker att det är bättre shopping här. Vi ska titta efter sportprodukter i dag, säger en man från Halden i Norge.

Nordby är det största gränshandelsområdet i Sverige, men plats för 4 700 bilar på parkeringen. Handelsområdet etablerades i början av 1980-talet men utbyggnaden var möjlig först sedan E6:an drogs om, ett par kilometer österut, för att det inte skulle bli kaos och köer i det lilla samhället.

Birgitta Cronqvist på taxistationen i Strömstad. Foto: Pernilla Ahlsén
Birgitta Cronqvist på taxistationen i Strömstad. Foto: Pernilla Ahlsén

Vackert

– Nej, jag har inte blivit blind för skönheten. Jag tycker fortfarande att det är så fint att köra in i staden och se inloppet, säger taxichauffören Birgitta Cronqvist i Strömstad.

Hon kör för Taxi Strömstad, vars bilar är stripade med en stor räka. Birgitta, 65 år, kör numera huvudsakligen kvällar och är egentligen nybliven ålderspensionär. Men bolaget behöver förare och flera äldre kollegor jobbar vidare. För Birgittas del är det bra med kvällsjobb då hon dagtid är ”vovveledig” med två schäfervalpar, som sambon ser till när hon arbetar.

Till största delen går taxibolagets bilar i upphandlad trafik, som skolskjutsar och färdtjänst. Från midsommar till skolstart har Taxi Strömstad öppet dygnet runt. Då är det många körningar av turister.

Birgitta Cronqvist trivs med arbetet. Hon är undersköterska och arbetade tidigare inom vården men tog taxikort för 25 år sedan, lockad av en väninna vars man drev en taxirörelse. Och på den vägen är det, i dag kombinerat med fyra pass i månaden som sköterska på ett boende.

Mat i världsarvet. En familj från regionen Loire i nordvästra Frankrike har parkerat sin husbil på rastplatsen i Tanum. Foto: Pernilla Ahlsén
Mat i världsarvet. En familj från regionen Loire i nordvästra Frankrike har parkerat sin husbil på rastplatsen i Tanum. Foto: Pernilla Ahlsén

Världsarv

På Tanums släta berghällar har människor ristat tusentals figurer under bronsåldern, 1700–500 före Kristus. Hällristningsområdet är sedan 1994 ett Världsarv, upptaget på Unescos lista som ”bronsålderskonst av högsta kvalitet” och ”ett unikt vittnesbörd om livet” under perioden.

Längs motorvägen finns avfarter till rastplats med en öppen byggnad, för tydlig information med kartor och toaletter (fräscha!). Från höjden är det möjligt att se ut över landskapet, med ristningarna utmärkta på kartan. Bryggor leder vidare ut från rastplatsen.

Astro arbetar på macken. Det är många nybakade studenter inne i butiken en junidag. Foto: Pernilla Ahlsén
Astro arbetar på macken. Det är många nybakade studenter inne i butiken en junidag. Foto: Pernilla Ahlsén

– Man träffar mycket folk, det är ett socialt och varierat arbete, säger Astro.

Han arbetar sedan 14 år på OKQ8:s bensinstation i Uddevalla. Den dag Transportarbetaren hälsar på är klientelet knappast typiskt. Det är andra veckan i juni och studenttider. Inne i butiken har flera kunder studentmössor och champagnevåta kläder, utanför står bilar med björkkvastar och blågula band.

Bron över Uddevallafjorden har kommit att bli en symbol för staden. Och kortat E6:an med över en mil! Foto: Pernilla Ahlsén
Bron över Uddevallafjorden har kommit att bli en symbol för staden. Och kortat E6:an med över en mil! Foto: Pernilla Ahlsén

Astro är medlem i Transport sedan många år och tycker att det är bra, men skulle gärna se att folk från facket kom till arbetsplatsen på besök: ”De på avdelningen har ju nära, bara nedför berget.”

Invigdes 2000

Vår sträcka slutar med Uddevallabron, som kortade E6 med över en mil. Motorvägsbron över fjorden mellan Sunningen och Sund invigdes år 2000. Det gör den till Sveriges näst längsta motorvägsbro, näst efter Öresundsbron vars del i Sverige är cirka 5 000 meter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flera gripna – misstänks orsakat jordskredet på E6

Trafik. Natten till den 23 september förra året rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund. I går delgavs tre personer misstankar om brott i samband med skredet, rapporterar TV4 Nyheterna.

Uddevalla är en av få hamnar i Sverige som inte stoppar bekvämlighetsflaggade fartyg när ITF-inspektörerna slår larm, ofta veckor innan det är aktuellt. För fartyget som ligger vid kajen för lossning är alla papper i ordning (arkivbild).

Här släpps fartyg utan avtal in

Hamn. Förebyggande arbete har gett resultat. När ITF-inspektörerna ser att ett fartyg utan giltigt avtal är på väg kontaktar de aktuell hamn – färre bekvämlighetsflaggade fartyg anlöper i dag svenska hamnar jämfört med för bara några år sedan. Uddevalla är en av de som inte sätter stopp, men de vill hålla dialogen levande med ITF.

Skredet på E6: Tung trafik stora utmaningen

Trafik. Natten till i lördags rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund i ett jordskred. Vägen är nu helt avstängd och trafiken leds om via riksväg 650 över Ucklum. Men Trafikverket vill att tung trafik i stället ska gå via Trollhättan på E45:an.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.