Partiloggor + lastbil + klocka
Inför EU-valet

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Vägtransporterna

Under våren beslutade EU-parlamentet om flera stora direktiv som behandlar villkoren för godstransport på väg. I tidigare skeenden har ledamöter röstat något annorlunda. Vid de avgörande omröstningarna i april röstade man så här (varje partisymbol motsvarar en EU-ledamots röst):

 

UTSTATIONERING

Den första delen gäller utstationering av arbetare. Det handlar om att chaufförer som kör tillfälligt i Sverige, ska ha rätt till samma lön och vissa andra villkor som regleras i kollektivavtalen.

(Förslaget gick igenom.)

 

KÖR- OCH VILOTIDER

Parlamentet har beslutat att kör- och vilotiderna ska vara mer eller mindre desamma som tidigare. Den stora förändringen handlar om att tidigarelägga kravet på smarta färdskrivare, samt att det ska bli färdskrivarkrav i lätta lastbilar.

(Förslaget gick igenom.)

 

NYA REGLER OM CABOTAGE

Det handlar om när åkerier ska ha rätt att köra inrikestransport efter en internationell transport. Förslaget som gick igenom ger åkerier rätt till fritt cabotage i 72 timmar, under den tiden ska chaufförerna ha rätt till samma löner som svenska chaufförer.

(Förslaget gick igenom.)

 

Lön vid tillfälligt arbete i annat land

Ett år tidigare än de nya reglerna för åkeribranschen klubbade parlamentet ett nytt utstationeringsdirektiv för alla utom lastbilschaufförerna.

Enkelt förklarat funkar det ungefär så här: Om en polsk byggarbetare skickas till Sverige för att jobba tillfälligt på ett bygge ska hen få lön i enlighet med svenska kollektivavtal.

(Förslaget gick igenom.)

 

Klimat och miljö

EU-parlamentet har röstat om utsläppsmål ett flertal gånger. Det är inte fullt så enkelt som att vissa är för eller mot utsläpp, för eller mot klimatet. EU-politiken handlar ofta om hundratals enskilda ändringsförslag som tillsammans utgör en större helhet. Transportarbetaren har valt två omröstningar som är intressanta för de branscher som många transportarbetare jobbar i.

 

MINDRE UTSLÄPP FRÅN TRANSPORTER

Ett förslag handlade om att minska klimatutsläppen från vägtransporter med 55 procent till 2030, jämför med 1990 års utsläpp.

(Förslaget gick igenom.)

 

BINDANDE KLIMATMÅL

EU-parlamentet beslutade om bindande mål för att minska energianvändandet från bland annat transporter, avfall och jordbruk med 40 procent fram till 2030, jämfört med 1990 års nivåer.

(Förslaget gick igenom.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Lönerna och villkoren för Europas lastbilschaufförer har debatterats länge. Efter EU-utvidgningen 2004 blev frågan brännande. Här är Transport ute på uppsökeri i Karlshamn tillsammans med det litauiska facket. Foto Jan Lindkvist

EU:s minimilöner – ett hot mot den svenska modellen?

Löner. Minimilöner ska garantera anständiga löner till alla som arbetar i Europa. Men när EU-kommissionen vill reglera dem på Europanivå stämplar svenska fack och arbetsgivare agerandet som en buskörning av värsta sort. Det bryter mot EU:s grundlag och kör över Sverige som löser detta i sina avtalsrörelser.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?