Partiloggor + lastbil + klocka
Inför EU-valet

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Vägtransporterna

Under våren beslutade EU-parlamentet om flera stora direktiv som behandlar villkoren för godstransport på väg. I tidigare skeenden har ledamöter röstat något annorlunda. Vid de avgörande omröstningarna i april röstade man så här (varje partisymbol motsvarar en EU-ledamots röst):

 

UTSTATIONERING

Den första delen gäller utstationering av arbetare. Det handlar om att chaufförer som kör tillfälligt i Sverige, ska ha rätt till samma lön och vissa andra villkor som regleras i kollektivavtalen.

(Förslaget gick igenom.)

 

KÖR- OCH VILOTIDER

Parlamentet har beslutat att kör- och vilotiderna ska vara mer eller mindre desamma som tidigare. Den stora förändringen handlar om att tidigarelägga kravet på smarta färdskrivare, samt att det ska bli färdskrivarkrav i lätta lastbilar.

(Förslaget gick igenom.)

 

NYA REGLER OM CABOTAGE

Det handlar om när åkerier ska ha rätt att köra inrikestransport efter en internationell transport. Förslaget som gick igenom ger åkerier rätt till fritt cabotage i 72 timmar, under den tiden ska chaufförerna ha rätt till samma löner som svenska chaufförer.

(Förslaget gick igenom.)

 

Lön vid tillfälligt arbete i annat land

Ett år tidigare än de nya reglerna för åkeribranschen klubbade parlamentet ett nytt utstationeringsdirektiv för alla utom lastbilschaufförerna.

Enkelt förklarat funkar det ungefär så här: Om en polsk byggarbetare skickas till Sverige för att jobba tillfälligt på ett bygge ska hen få lön i enlighet med svenska kollektivavtal.

(Förslaget gick igenom.)

 

Klimat och miljö

EU-parlamentet har röstat om utsläppsmål ett flertal gånger. Det är inte fullt så enkelt som att vissa är för eller mot utsläpp, för eller mot klimatet. EU-politiken handlar ofta om hundratals enskilda ändringsförslag som tillsammans utgör en större helhet. Transportarbetaren har valt två omröstningar som är intressanta för de branscher som många transportarbetare jobbar i.

 

MINDRE UTSLÄPP FRÅN TRANSPORTER

Ett förslag handlade om att minska klimatutsläppen från vägtransporter med 55 procent till 2030, jämför med 1990 års utsläpp.

(Förslaget gick igenom.)

 

BINDANDE KLIMATMÅL

EU-parlamentet beslutade om bindande mål för att minska energianvändandet från bland annat transporter, avfall och jordbruk med 40 procent fram till 2030, jämfört med 1990 års nivåer.

(Förslaget gick igenom.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

Insänt-logga till webben

Smekmånaden i politiken är över

Insändare. Lika förundrade som över den totala enigheten i politiken när coronakrisen började är vi nu när det börjar göras politiska poäng. Det har gått drygt en månad och de politiska förslagen som kommer att få förödande konsekvenser i framtiden duggar tätt.

Transportarbetarens logga

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.

Rekordmånga varslas
Antal varslade, diagram

Viruset slår ut jobben

Coronakrisen. På ett par veckor skakade coronaviruset om arbetsmarknaden i grunden. Transportbranschen tillhör de hårdast drabbade – för flyg och taxi har kunderna närmast helt försvunnit. Varslen om uppsägningar nådde redan i mars historiskt mörka tal.

Taxiförares rättigheter på somaliska

Asxaabta taksileyda! Taxikamrater!

Taxi. Xuquuqdaada oo kooban. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på somaliska.

corona

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.