Annons:
Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.
Close
Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.
Close

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Till exempel tunnelbanenedgången i Masmo, söder om Stockholm. Stationen har funnits sedan 1972, men när planerna på ännu ett bostadsområde lades i träda fick den bara en utgång.

Ute i skogen, uppe på ett berg visar Jonas Svanström ravinen som sprängdes för en rulltrappa som inte byggdes. Där finns även hisschaktet där hissen aldrig installerades.

– Jag gillar också gamla industrier som inte längre finns, som ångsågar och tegelbruk.

Han talar om Övergivna platser. Jonas Svanström är en av elva administratörer i Facebookgruppen som heter just så. Över 93 000 personer är med. Många lägger ut foton på sina fynd, men de allra flesta njuter bara av bilderna.

Det kan handla om en öde skidanläggning, en bedagad dansbana, några torp som andas fattigdom. Industrimiljöer blandas med bostäder där det ser ut som om ägarna gått ut för att köpa tidningen. Fotografen berättar nästan aldrig var bilden är tagen, och det är förbjudet för andra medlemmar att skriva det i kommentarsfältet.

– Ställena riskerar att bli förstörda om fel folk hittar dit, förklarar Jonas Svanström. Det ska inte synas att man har varit där.

Ett annat skäl till tystnaden kan vara att fotografen har befunnit sig där han eller hon inte har rätt att vara.

– Det finns alltid en ägare, och det bästa är förstås om man kan fråga innan man går in. Men ibland är det helt uppenbart en övergiven industri eller ett hus med dörren öppen …

Och några platser är inte särskilt hemliga. De återkommer i flödet, ibland med uppgifter om nära förestående rivning. Bland dem finns ett nedlagt nöjesfält i Varbergstrakten. Gamla paviljongen på Säters mentalsjukhus. Bilkyrkogården i Ryd i Småland.

Men hur hittar man sina egna ödemiljöer?

– Titta i gruppen och fråga om personen vill dela med sig i ett privat meddelande, eller leta på Riksantikvarieämbetet efter något att börja med. Runt en gammal bro eller ett industriminne kan du ofta hitta rester av bostäder eller kanske en järnvägsstation. Och fråga folk i trakten, säger Jonas Svanström.

Eller kittla din fantasi bara genom att följa med i Övergivna platser på Facebook. Bilderna här nedanför är hämtade därifrån.

Övergiven fabrik i Dalarna
En övergiven fabrik någonstans i Dalarna. Camilla Larsson är fotograf på deltid (och en gång i tiden väktare). Hon vill förmedla en känsla – och är ute och fotar öde miljöer mest varje helg.  Foto: Camilla Larsson
Bilvrak på bilkyrkogård i Uppland
Bilkyrkogård som inte längre finns. Magnus Bäckesjö tycker att själva letandet efter miljöerna är en stor del av grejen. En metod är att titta på flygbilden genom Google maps. Denna bilkyrkogård hittade han i Uppland för nästan tio år sedan.  Foto: Magnus Bäckesjö
Vardagsrum i övergivet 1800-talshus
Sitter det någon i vardagsrummet? Nej, en kompis kompis visade efter mycket övertalning Denniz Blomberg till detta 1800-talshus. Dörren är olåst, grannarna berättar att ingen har varit där på minst tio år. Ägaren finns inte i Sverige.  Foto: Denniz Blomberg
Gammal potatiskällare i Mellansverige
Källaren som förvarat sin sista potatis. Tillsammans med mamma och mormor åker Amanda Riemer runt på småvägarna i hela Mellansverige och söker gamla miljöer. Hennes tips är att använda gps:en för att hitta hem igen.  Foto: Amanda Riemer

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Liag Johansson:
    8 april, 2019

    Tycker det är riktigt grymt :-)

Lästips:

Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

"Tröst" av Sven Lundqvist

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Vredens druvor

Davids krönika. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.