Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.
Close
Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.
Close

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Till exempel tunnelbanenedgången i Masmo, söder om Stockholm. Stationen har funnits sedan 1972, men när planerna på ännu ett bostadsområde lades i träda fick den bara en utgång.

Ute i skogen, uppe på ett berg visar Jonas Svanström ravinen som sprängdes för en rulltrappa som inte byggdes. Där finns även hisschaktet där hissen aldrig installerades.

– Jag gillar också gamla industrier som inte längre finns, som ångsågar och tegelbruk.

Han talar om Övergivna platser. Jonas Svanström är en av elva administratörer i Facebookgruppen som heter just så. Över 93 000 personer är med. Många lägger ut foton på sina fynd, men de allra flesta njuter bara av bilderna.

Det kan handla om en öde skidanläggning, en bedagad dansbana, några torp som andas fattigdom. Industrimiljöer blandas med bostäder där det ser ut som om ägarna gått ut för att köpa tidningen. Fotografen berättar nästan aldrig var bilden är tagen, och det är förbjudet för andra medlemmar att skriva det i kommentarsfältet.

– Ställena riskerar att bli förstörda om fel folk hittar dit, förklarar Jonas Svanström. Det ska inte synas att man har varit där.

Ett annat skäl till tystnaden kan vara att fotografen har befunnit sig där han eller hon inte har rätt att vara.

– Det finns alltid en ägare, och det bästa är förstås om man kan fråga innan man går in. Men ibland är det helt uppenbart en övergiven industri eller ett hus med dörren öppen …

Och några platser är inte särskilt hemliga. De återkommer i flödet, ibland med uppgifter om nära förestående rivning. Bland dem finns ett nedlagt nöjesfält i Varbergstrakten. Gamla paviljongen på Säters mentalsjukhus. Bilkyrkogården i Ryd i Småland.

Men hur hittar man sina egna ödemiljöer?

– Titta i gruppen och fråga om personen vill dela med sig i ett privat meddelande, eller leta på Riksantikvarieämbetet efter något att börja med. Runt en gammal bro eller ett industriminne kan du ofta hitta rester av bostäder eller kanske en järnvägsstation. Och fråga folk i trakten, säger Jonas Svanström.

Eller kittla din fantasi bara genom att följa med i Övergivna platser på Facebook. Bilderna här nedanför är hämtade därifrån.

Övergiven fabrik i Dalarna
En övergiven fabrik någonstans i Dalarna. Camilla Larsson är fotograf på deltid (och en gång i tiden väktare). Hon vill förmedla en känsla – och är ute och fotar öde miljöer mest varje helg.  Foto: Camilla Larsson
Bilvrak på bilkyrkogård i Uppland
Bilkyrkogård som inte längre finns. Magnus Bäckesjö tycker att själva letandet efter miljöerna är en stor del av grejen. En metod är att titta på flygbilden genom Google maps. Denna bilkyrkogård hittade han i Uppland för nästan tio år sedan.  Foto: Magnus Bäckesjö
Vardagsrum i övergivet 1800-talshus
Sitter det någon i vardagsrummet? Nej, en kompis kompis visade efter mycket övertalning Denniz Blomberg till detta 1800-talshus. Dörren är olåst, grannarna berättar att ingen har varit där på minst tio år. Ägaren finns inte i Sverige.  Foto: Denniz Blomberg
Gammal potatiskällare i Mellansverige
Källaren som förvarat sin sista potatis. Tillsammans med mamma och mormor åker Amanda Riemer runt på småvägarna i hela Mellansverige och söker gamla miljöer. Hennes tips är att använda gps:en för att hitta hem igen.  Foto: Amanda Riemer

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Liag Johansson:
    8 april, 2019

    Tycker det är riktigt grymt :-)

Lästips:

Ljudböcker

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?