Ny roll för telefonister när allt fler bokar taxi själva

Tekniken har förändrat arbetet i taxiväxeln i grunden. Men än så länge verkar inte appar och annan ny teknik har lett till färre jobb för telefonister.

Från komradio, papper och penna till dator och avancerade tekniska trafikledningssystem. Den utvecklingen har arbetet på taxiväxlarna gått igenom under de senaste decennierna. En ännu nyare förändring handlar om hur kunderna bokar sin taxi. På bara några år har appar tagit över som ett av de vanligaste sätten.

– Lejonparten bokar via app, jag skulle säga att det är över 50 procent. Och det ökar hela tiden, säger Anders Carlsson, vd på Cabonline, ett företag i Fågelviksgruppen.

Detta trots att taxiappar bara har några få år på nacken, Fågelviksgruppen lanserade sin i början av 2012. Utvecklingen ser likadan ut hos andra bolag med egna bokningsappar. Hos Taxi Stockholm, som lanserade sin app 2010, går bara 60 procent av bokningarna i dag genom växeln.

grin Peterson är ombudsman med ansvar för taxitelefonister på Transports avdelning i Göteborg. Hon var själv telefonist, på både färdtjänsten och Taxi Göteborg, i 19 år innan hon började arbeta fackligt på heltid.

– Den nya tekniken ger en bättre arbetsmiljö. Under hela den tid som jag var telefonist kom det ny teknik. Jobbet förändras, men många gånger till det bättre.

En farhåga när allt fler bokar själva, utan att ringa en telefonist, är att jobben blir färre på beställningscentralerna. Men någon sådan utveckling har Karin Peterson än så länge inte sett.

– Det är klart att apparna påverkar, men de minimerar ofta arbetet vid topparna under dagen. Vi har inte märkt någon neddragning i tjänster bland de befintliga växlarna.

Ole Oftedal, vd på Fågelviksgruppen, tror inte att taxitelefonist är ett utdöende yrke.

– Det är klart att om det blir mer och mer app och datorer så blir det färre som ringer in till telefonisterna. Men det är ju fortfarande så att en beställningscentral också hanterar kontakten med åkarna och förarna. Så man kan inte lägga ner beställningscentralen bara för att det finns appar.

Däremot beskriver Ole Oftedal hur arbetet för personalen på taxiväxlarna förändras.

– Kraven ökar. Tidigare svarade man bara i telefon, nu jobbar beställningscentralen aktivt med att få ut mer bilar i systemet, ta hand om kundklagomål fortare och ge service till förare.

Under de senaste åren har Fågelviksgruppen köpt upp flera bolag på olika orter i Sverige. Det senaste förvärvet var Taxi direkt i Uppsala. I takt med att bolaget tar över på fler orter centraliserar det också beställningscentralerna. I både Borås och Jönköping har lokala telefonister de senaste åren blivit av med jobben, som nu sköts från Taxi kurirs växel i Göteborg. Dessutom håller man på att flytta koncernens norska taxiväxel till Stockholm.

– Vi ser över kostnaderna och effektiviteten. I taxi är det en peak på morgonen och kvällen. Under den tiden måste vi ha tillräckligt med personal, samtidigt som det inte behövs lika många mitt på dagen. För oss är det en fördel om vi kan hantera flera städer från samma växel.

Centraliseringen möts ofta av kritiken att telefonisterna inte längre har den lokalkännedom som behövs.

– Det är klart att vi måste kunna kräva att beställningscentralerna har lokalkunskap om man flyttar från en stad. Men det finns också teknik som gör att du kan se hur det ser ut i Oslo just nu, även när du sitter i Sverige. Så kraven ökar också på att personalen som arbetar i beställningscentralen ska kunna använda den tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).