Ny roll för telefonister när allt fler bokar taxi själva

Tekniken har förändrat arbetet i taxiväxeln i grunden. Men än så länge verkar inte appar och annan ny teknik har lett till färre jobb för telefonister.

Från komradio, papper och penna till dator och avancerade tekniska trafikledningssystem. Den utvecklingen har arbetet på taxiväxlarna gått igenom under de senaste decennierna. En ännu nyare förändring handlar om hur kunderna bokar sin taxi. På bara några år har appar tagit över som ett av de vanligaste sätten.

– Lejonparten bokar via app, jag skulle säga att det är över 50 procent. Och det ökar hela tiden, säger Anders Carlsson, vd på Cabonline, ett företag i Fågelviksgruppen.

Detta trots att taxiappar bara har några få år på nacken, Fågelviksgruppen lanserade sin i början av 2012. Utvecklingen ser likadan ut hos andra bolag med egna bokningsappar. Hos Taxi Stockholm, som lanserade sin app 2010, går bara 60 procent av bokningarna i dag genom växeln.

grin Peterson är ombudsman med ansvar för taxitelefonister på Transports avdelning i Göteborg. Hon var själv telefonist, på både färdtjänsten och Taxi Göteborg, i 19 år innan hon började arbeta fackligt på heltid.

– Den nya tekniken ger en bättre arbetsmiljö. Under hela den tid som jag var telefonist kom det ny teknik. Jobbet förändras, men många gånger till det bättre.

En farhåga när allt fler bokar själva, utan att ringa en telefonist, är att jobben blir färre på beställningscentralerna. Men någon sådan utveckling har Karin Peterson än så länge inte sett.

– Det är klart att apparna påverkar, men de minimerar ofta arbetet vid topparna under dagen. Vi har inte märkt någon neddragning i tjänster bland de befintliga växlarna.

Ole Oftedal, vd på Fågelviksgruppen, tror inte att taxitelefonist är ett utdöende yrke.

– Det är klart att om det blir mer och mer app och datorer så blir det färre som ringer in till telefonisterna. Men det är ju fortfarande så att en beställningscentral också hanterar kontakten med åkarna och förarna. Så man kan inte lägga ner beställningscentralen bara för att det finns appar.

Däremot beskriver Ole Oftedal hur arbetet för personalen på taxiväxlarna förändras.

– Kraven ökar. Tidigare svarade man bara i telefon, nu jobbar beställningscentralen aktivt med att få ut mer bilar i systemet, ta hand om kundklagomål fortare och ge service till förare.

Under de senaste åren har Fågelviksgruppen köpt upp flera bolag på olika orter i Sverige. Det senaste förvärvet var Taxi direkt i Uppsala. I takt med att bolaget tar över på fler orter centraliserar det också beställningscentralerna. I både Borås och Jönköping har lokala telefonister de senaste åren blivit av med jobben, som nu sköts från Taxi kurirs växel i Göteborg. Dessutom håller man på att flytta koncernens norska taxiväxel till Stockholm.

– Vi ser över kostnaderna och effektiviteten. I taxi är det en peak på morgonen och kvällen. Under den tiden måste vi ha tillräckligt med personal, samtidigt som det inte behövs lika många mitt på dagen. För oss är det en fördel om vi kan hantera flera städer från samma växel.

Centraliseringen möts ofta av kritiken att telefonisterna inte längre har den lokalkännedom som behövs.

– Det är klart att vi måste kunna kräva att beställningscentralerna har lokalkunskap om man flyttar från en stad. Men det finns också teknik som gör att du kan se hur det ser ut i Oslo just nu, även när du sitter i Sverige. Så kraven ökar också på att personalen som arbetar i beställningscentralen ska kunna använda den tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.