Grill-special illustration
Sommarspecial

Lägg på ett kol

Grillning. Varannan svensk blir gladare av att grilla. Det handlar både om sällskap under tillagningen och att maten blir godare.

Denna grundläggande kunskap om vårt förhållande till grillandet kommer från Ica, som varje år låter göra en större opinionsundersökning på temat.

De allra flesta tycker att sällskapet är viktigast för att en grillstund ska bli riktigt bra. Kring glöden pratas det mest mat och relationer, enligt årets rapport.

Samma källa hävdar att grönsakerna är på frammarsch. Över hälften av de tillfrågade vill grilla mer grönsaker än tidigare, framför allt kvinnor väljer grönt. Populärast är majskolvarna.

Alltså vill ganska många också grilla mindre kött än tidigare. En tydlig trend, enligt Ica som i år har gjort sin åttonde grillrapport.

Själva metoden att laga sin mat över eld och glöd har djupa historiska rötter.

– Det är något naturligt, historiskt och grundläggande urmänskligt att samlas kring lägerelden, säger Sofia Ulver, docent vid Lunds universitet och forskare i konsumenttrender och måltider.

Hon beskriver hur dagens grillkultur började som en medelklasstrend i USA på 1950-talet, för att så småningom ta sig över Atlanten till europeiska campingplatser, altaner och trädgårdar.

– Grillningen blev ett extra naturnära sätt att laga sin mat. Extra autentiskt och utan krusiduller.

Sofia Ulver konstaterar också att det bästa med grillningen har flyttat in i våra hem.

– Dagens öppna planlösningar försöker återskapa grill- och lägereldskänslan, säger hon. Köket och spisen är centrala platser också i hemmet.

Etnologen Ida Hult har tidigare konstaterat att grillen hjälper oss att varva ner. Den lockar till ett mindre formellt umgänge där alla ges chansen att vara med. Orsaken är att grillning är en enklare matlagning som inte kräver några långa förberedelser eller krångliga tekniker, enligt Ida Hult.

Åtminstone ibland.

– I en del kretsar har grillningen fått en betydligt lyxigare karaktär de senaste åren, säger måltidsforskaren Sofia Ulver, som har studerat matkulturen i den urbana medelklassen där trender som surdegsbakning, ölbryggning och långkok avlöser varandra.

I den här grillspecialen får du de bästa tipsen från en rad transportarbetare. Du får grilla tillsammans med tankbilschauffören Johan Johansson. Och du får svaret på den eviga frågan:

Kol eller gasol?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Transportarbetarens logga

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?