Annons:
Annons:
Grill-special illustration
Sommarspecial

Lägg på ett kol

Grillning. Varannan svensk blir gladare av att grilla. Det handlar både om sällskap under tillagningen och att maten blir godare.

Denna grundläggande kunskap om vårt förhållande till grillandet kommer från Ica, som varje år låter göra en större opinionsundersökning på temat.

De allra flesta tycker att sällskapet är viktigast för att en grillstund ska bli riktigt bra. Kring glöden pratas det mest mat och relationer, enligt årets rapport.

Samma källa hävdar att grönsakerna är på frammarsch. Över hälften av de tillfrågade vill grilla mer grönsaker än tidigare, framför allt kvinnor väljer grönt. Populärast är majskolvarna.

Alltså vill ganska många också grilla mindre kött än tidigare. En tydlig trend, enligt Ica som i år har gjort sin åttonde grillrapport.

Själva metoden att laga sin mat över eld och glöd har djupa historiska rötter.

– Det är något naturligt, historiskt och grundläggande urmänskligt att samlas kring lägerelden, säger Sofia Ulver, docent vid Lunds universitet och forskare i konsumenttrender och måltider.

Hon beskriver hur dagens grillkultur började som en medelklasstrend i USA på 1950-talet, för att så småningom ta sig över Atlanten till europeiska campingplatser, altaner och trädgårdar.

– Grillningen blev ett extra naturnära sätt att laga sin mat. Extra autentiskt och utan krusiduller.

Sofia Ulver konstaterar också att det bästa med grillningen har flyttat in i våra hem.

– Dagens öppna planlösningar försöker återskapa grill- och lägereldskänslan, säger hon. Köket och spisen är centrala platser också i hemmet.

Etnologen Ida Hult har tidigare konstaterat att grillen hjälper oss att varva ner. Den lockar till ett mindre formellt umgänge där alla ges chansen att vara med. Orsaken är att grillning är en enklare matlagning som inte kräver några långa förberedelser eller krångliga tekniker, enligt Ida Hult.

Åtminstone ibland.

– I en del kretsar har grillningen fått en betydligt lyxigare karaktär de senaste åren, säger måltidsforskaren Sofia Ulver, som har studerat matkulturen i den urbana medelklassen där trender som surdegsbakning, ölbryggning och långkok avlöser varandra.

I den här grillspecialen får du de bästa tipsen från en rad transportarbetare. Du får grilla tillsammans med tankbilschauffören Johan Johansson. Och du får svaret på den eviga frågan:

Kol eller gasol?

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Inför EU-valet
Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Deras beslut berör din vardag

Analys / John Antonsson. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut. I sena maj är det val till samma parlament.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Kultur
S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.