Maria Losman, miljöpartist och ledamot i kommunfullmäktige i Kungsbacka och i nämnden för teknik.
Close
Maria Losman är miljöpartist och ledamot i kommunfullmäktige i Kungsbacka och i nämnden för teknik. Sagt av henne: ”Lagstiftningen är inte en bra ursäkt för att avstå från hållbar upphandling.”
Close

Kräv större ansvar i alla led

Hon är konsulten som anser att transportköpare måste börja ställa krav på chaufförernas sociala villkor. Lagstadgade löner i enlighet med kollektivavtalet är en av lösningarna på problemet med prisdumpning och fusk, enligt Maria Losman.

Maria Losman jobbar på Ecoplan och har nyligen varit med och skrivit rapporten ”CSR inom godstransporter”. Den handlar om konsekvenserna av dåliga förhållanden för lastbilsförare – och vad som kan göras åt det. Ytterst handlar det om att köpa transporter ansvarsfullt, säger hon.

1. Du skriver bland annat att när godstransporter köps och säljs till låga priser så flyttas kostnaderna över på samhället. Hur då?

– Om man har en transportmarknad som gör att förare frestas att stjäla diesel eller fuska med kör- och vilotider så man är trött när man kör så blir det stölder och trafikolyckor. Det kostar samhället pengar.

2. Finns det siffror på hur stort problemet är?

– Nej, det går inte att säga exakt. Man får väl fundera lite själv på ifall man gör rätt för sig om man köper transporter till väldigt låga priser. Men jag tycker inte man behöver sätta sig ner och vänta på någon ny tjock rapport. Det där ansvaret kan man ta själv ändå. Som transportköpare bör man fundera på om priset är rimligt. Vad får jag för pengarna?

3. Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan på billiga transporter. Varför skulle köpare plötsligt frivilligt betala mer?

– Att vara ett schyst företag är varumärkesvård. Det kan också vara en lösning för den som har stöldbegärligt gods. Är det svårt att ha kontroll i långa leverantörskedjor kan en lösning vara att köpa direkt av åkerier.

4. Vilka sociala krav skulle man kunna ställa på transporterna? 

– Kollektivavtalsenliga löner är en sak. Inte nödvändigtvis att man är ansluten till ett kollektivavtal, men att man har motsvarande förhållanden i det land där transporten sker. Sedan finns det ju mer grundläggande saker, som att ha rätt körkort för att köra fordonet. Det verkar ganska knäppt att ställa lagkrav, men ibland kanske man behöver det trots allt. För att vara tydlig.

5. Flera företag har redan i dag uppförandekoder, så kallade code of conducts. Alla underleverantörer måste följa dem. Ändå kör det in utländska chaufförer på miserabla villkor genom deras grindar. Hur ska avtalade krav kunna bli annat än fina ord på papper?

– Man måste jobba med uppföljning. En code of conduct är väl en jättebra sak – men den klarar sig ju inte självt utan uppföljning. Det går inte heller att ha en code of conduct och samtidig pressa priserna hur mycket som helst.

– Det är inte bara köparnas fel att den här skevheten på marknaden finns. Även säljarna av transporter måste göra sin del och tala om vad konsekvensen blir: Om du pressar så här så får chaufförerna väldigt dåligt betalt. Jag tror man måste ha en ärligare kommunikation på transportmarknaden om vad de låga priserna innebär.

6. Ska avtal om socialt ansvarstagande vara frivilliga?

– Det har gått så långt att det inte går att få ordning på den här marknaden bara genom frivilliga medel. Vi behöver ett skärpt lagstadgat beställaransvar också. Om man anlitar en underentreprenör så måste man ha koll på deras löner och arbetsvillkor. Jag tror att det är där vi kommer att hamna med en lag: ansvar till närmsta led.

7. Hur ska kontrollen av att lagen följs gå till? 

– Om man skärper lagen så måste man också matcha det med myndighetspersoner som följer upp. Det är ju ingen idé att skärpa lagen om man fortsätter att banta trafikpolisen. Det måste hänga ihop.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).