Maria Losman, miljöpartist och ledamot i kommunfullmäktige i Kungsbacka och i nämnden för teknik.
Close
Maria Losman är miljöpartist och ledamot i kommunfullmäktige i Kungsbacka och i nämnden för teknik. Sagt av henne: ”Lagstiftningen är inte en bra ursäkt för att avstå från hållbar upphandling.”
Close

Kräv större ansvar i alla led

Hon är konsulten som anser att transportköpare måste börja ställa krav på chaufförernas sociala villkor. Lagstadgade löner i enlighet med kollektivavtalet är en av lösningarna på problemet med prisdumpning och fusk, enligt Maria Losman.

Maria Losman jobbar på Ecoplan och har nyligen varit med och skrivit rapporten ”CSR inom godstransporter”. Den handlar om konsekvenserna av dåliga förhållanden för lastbilsförare – och vad som kan göras åt det. Ytterst handlar det om att köpa transporter ansvarsfullt, säger hon.

1. Du skriver bland annat att när godstransporter köps och säljs till låga priser så flyttas kostnaderna över på samhället. Hur då?

– Om man har en transportmarknad som gör att förare frestas att stjäla diesel eller fuska med kör- och vilotider så man är trött när man kör så blir det stölder och trafikolyckor. Det kostar samhället pengar.

2. Finns det siffror på hur stort problemet är?

– Nej, det går inte att säga exakt. Man får väl fundera lite själv på ifall man gör rätt för sig om man köper transporter till väldigt låga priser. Men jag tycker inte man behöver sätta sig ner och vänta på någon ny tjock rapport. Det där ansvaret kan man ta själv ändå. Som transportköpare bör man fundera på om priset är rimligt. Vad får jag för pengarna?

3. Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan på billiga transporter. Varför skulle köpare plötsligt frivilligt betala mer?

– Att vara ett schyst företag är varumärkesvård. Det kan också vara en lösning för den som har stöldbegärligt gods. Är det svårt att ha kontroll i långa leverantörskedjor kan en lösning vara att köpa direkt av åkerier.

4. Vilka sociala krav skulle man kunna ställa på transporterna? 

– Kollektivavtalsenliga löner är en sak. Inte nödvändigtvis att man är ansluten till ett kollektivavtal, men att man har motsvarande förhållanden i det land där transporten sker. Sedan finns det ju mer grundläggande saker, som att ha rätt körkort för att köra fordonet. Det verkar ganska knäppt att ställa lagkrav, men ibland kanske man behöver det trots allt. För att vara tydlig.

5. Flera företag har redan i dag uppförandekoder, så kallade code of conducts. Alla underleverantörer måste följa dem. Ändå kör det in utländska chaufförer på miserabla villkor genom deras grindar. Hur ska avtalade krav kunna bli annat än fina ord på papper?

– Man måste jobba med uppföljning. En code of conduct är väl en jättebra sak – men den klarar sig ju inte självt utan uppföljning. Det går inte heller att ha en code of conduct och samtidig pressa priserna hur mycket som helst.

– Det är inte bara köparnas fel att den här skevheten på marknaden finns. Även säljarna av transporter måste göra sin del och tala om vad konsekvensen blir: Om du pressar så här så får chaufförerna väldigt dåligt betalt. Jag tror man måste ha en ärligare kommunikation på transportmarknaden om vad de låga priserna innebär.

6. Ska avtal om socialt ansvarstagande vara frivilliga?

– Det har gått så långt att det inte går att få ordning på den här marknaden bara genom frivilliga medel. Vi behöver ett skärpt lagstadgat beställaransvar också. Om man anlitar en underentreprenör så måste man ha koll på deras löner och arbetsvillkor. Jag tror att det är där vi kommer att hamna med en lag: ansvar till närmsta led.

7. Hur ska kontrollen av att lagen följs gå till? 

– Om man skärper lagen så måste man också matcha det med myndighetspersoner som följer upp. Det är ju ingen idé att skärpa lagen om man fortsätter att banta trafikpolisen. Det måste hänga ihop.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.