Maria Losman, miljöpartist och ledamot i kommunfullmäktige i Kungsbacka och i nämnden för teknik.
Close
Maria Losman är miljöpartist och ledamot i kommunfullmäktige i Kungsbacka och i nämnden för teknik. Sagt av henne: ”Lagstiftningen är inte en bra ursäkt för att avstå från hållbar upphandling.”
Close

Kräv större ansvar i alla led

Hon är konsulten som anser att transportköpare måste börja ställa krav på chaufförernas sociala villkor. Lagstadgade löner i enlighet med kollektivavtalet är en av lösningarna på problemet med prisdumpning och fusk, enligt Maria Losman.

Maria Losman jobbar på Ecoplan och har nyligen varit med och skrivit rapporten ”CSR inom godstransporter”. Den handlar om konsekvenserna av dåliga förhållanden för lastbilsförare – och vad som kan göras åt det. Ytterst handlar det om att köpa transporter ansvarsfullt, säger hon.

1. Du skriver bland annat att när godstransporter köps och säljs till låga priser så flyttas kostnaderna över på samhället. Hur då?

– Om man har en transportmarknad som gör att förare frestas att stjäla diesel eller fuska med kör- och vilotider så man är trött när man kör så blir det stölder och trafikolyckor. Det kostar samhället pengar.

2. Finns det siffror på hur stort problemet är?

– Nej, det går inte att säga exakt. Man får väl fundera lite själv på ifall man gör rätt för sig om man köper transporter till väldigt låga priser. Men jag tycker inte man behöver sätta sig ner och vänta på någon ny tjock rapport. Det där ansvaret kan man ta själv ändå. Som transportköpare bör man fundera på om priset är rimligt. Vad får jag för pengarna?

3. Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan på billiga transporter. Varför skulle köpare plötsligt frivilligt betala mer?

– Att vara ett schyst företag är varumärkesvård. Det kan också vara en lösning för den som har stöldbegärligt gods. Är det svårt att ha kontroll i långa leverantörskedjor kan en lösning vara att köpa direkt av åkerier.

4. Vilka sociala krav skulle man kunna ställa på transporterna? 

– Kollektivavtalsenliga löner är en sak. Inte nödvändigtvis att man är ansluten till ett kollektivavtal, men att man har motsvarande förhållanden i det land där transporten sker. Sedan finns det ju mer grundläggande saker, som att ha rätt körkort för att köra fordonet. Det verkar ganska knäppt att ställa lagkrav, men ibland kanske man behöver det trots allt. För att vara tydlig.

5. Flera företag har redan i dag uppförandekoder, så kallade code of conducts. Alla underleverantörer måste följa dem. Ändå kör det in utländska chaufförer på miserabla villkor genom deras grindar. Hur ska avtalade krav kunna bli annat än fina ord på papper?

– Man måste jobba med uppföljning. En code of conduct är väl en jättebra sak – men den klarar sig ju inte självt utan uppföljning. Det går inte heller att ha en code of conduct och samtidig pressa priserna hur mycket som helst.

– Det är inte bara köparnas fel att den här skevheten på marknaden finns. Även säljarna av transporter måste göra sin del och tala om vad konsekvensen blir: Om du pressar så här så får chaufförerna väldigt dåligt betalt. Jag tror man måste ha en ärligare kommunikation på transportmarknaden om vad de låga priserna innebär.

6. Ska avtal om socialt ansvarstagande vara frivilliga?

– Det har gått så långt att det inte går att få ordning på den här marknaden bara genom frivilliga medel. Vi behöver ett skärpt lagstadgat beställaransvar också. Om man anlitar en underentreprenör så måste man ha koll på deras löner och arbetsvillkor. Jag tror att det är där vi kommer att hamna med en lag: ansvar till närmsta led.

7. Hur ska kontrollen av att lagen följs gå till? 

– Om man skärper lagen så måste man också matcha det med myndighetspersoner som följer upp. Det är ju ingen idé att skärpa lagen om man fortsätter att banta trafikpolisen. Det måste hänga ihop.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.