Ulrik Lindelöv
Close
Går diskussionen hög när en grillkväll planeras med vänner? Ulrik Lindelöv är kapten i grillandslaget och har svar på frågan om kol eller gasol är bäst.
Close
Sommarspecial

Kol eller gasol?

Grillexperten. Kol eller gasol? Eller kanske el. Här svarar det proffsigaste proffset på den eviga frågan, grillare emellan.

– El? Nej, det rekommenderar jag inte. Det ska komma fett på elden som ger smak åt röken och köttet, säger Ulrik Lindelöv. Elgrill är för den som har en balkong där det inte är tillåtet att elda.

Ord och inga visor från förbundskaptenen i Svenska grillandslaget som samtidigt är president i Svenska grillfrämjandet, förkortat SBQA (Swedish barbecue association). Men när det handlar om kol eller gasol är han inte lika kategorisk:

– Det är svårt att känna skillnad, säger Ulrik Lindelöv. Den som älskar kol ska grilla med det, och den som är frälst på sin stora, feta gasolgrill ska köra den.

Så berättar han om ett blindtest som tidningen Allt om mat gjorde för några år sedan. En finkock och grillexpert (vi nämner inga namn) testade tio kolgrillade köttbitar och tio gasolgrillade. Han fick noll rätt av 20, sämre än en schimpans som gissar. Kocken blev tvungen att lite generad revidera sin strikta linje att kol är bäst.

– När vi tävlar använder vi ved, berättar Ulrik Lindelöv, flerfaldig medaljör i SM, EM och VM med sitt grillandslag.

När Sverige arrangerade VM 2015 förde han, som arrangör, in vegetarisk matlagning i grilltävlandet. Konkurrenterna blev inte glada när de skulle tillaga grönsaker och sojaprodukter som oumph.

– Men det har blivit en trevlig kategori för framtiden. En av domarna kände ingen skillnad på oumph och en vanlig köttbit.

Tillbaka till kol eller gasol.

– Kolen doftar bättre, tycker Ulrik Lindelöv när han ska sätta ihop listan med för- och nackdelar för båda grillmodellerna.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?