Olivera Pobra
Close
Olivera Pobra är tjänstledig från sitt jobb som ordningsvakt.
Close

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

– Det kan leda till fler och värre arbetsskador. Arbetsgivarna är ansvariga för sina anställdas arbetsmiljö och måste anmäla. Hellre en anmälan för mycket, än en för lite, säger hon.

Per Martelius, som jobbar med arbetsmiljö på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya), tror att det kan finnas flera förklaringar bakom skillnaderna.

– En anledning kan vara att företag saknar systematiskt arbetsmiljöarbete. Det kan även vara så att de interna rutinerna kring omhändertagande, utredning och dokumentation fungerar, men att den sista pusselbiten brister. Han fortsätter:

– Men det kan också vara så att det saknas kunskap om att det ska anmälas, samt vad det är som ska anmälas. I många fall kan denna brist avhjälpas med mer information och utbildning.

Varför är det viktigt att anmäla?

– Myndigheten kan göra en objektiv bedömning av händelsen och vid behov begära åtgärder från företaget. Men det är också viktigt att de får en så korrekt bild som möjligt över de olycksfall och tillbud som inträffar, så att myndighetens arbete bygger på korrekt information.

Olivera Pobra är tjänstledig från sitt jobb som ordningsvakt och vikarierar som regionalt skyddsombud för Transport i Stockholm. Hennes jobb är att vara skyddsombud på arbetsplatser som saknar egna. Hon tror att skillnaderna i vissa fall beror på okunskap. Men tycker inte att det är en ursäkt.

– Jag skulle vara försiktig med att dra det kortet. Jag är helt säker på att arbetsgivarna har kunskapen i sina led men kanske har uppgifterna delegerats ner till en nivå där kunskapen inte finns.

Genomgången av anmälda allvarliga tillbud och olyckor pekar också på att många av de företag som har en något starkare facklig kultur med lokala skyddsombud också har fler anmälningar. Olivera Pobra säger att det är svårt att räcka till för alla företag, som saknar egna skyddsombud.

– Vi kommer oftast ut när något redan har hänt eller en arbetstagare har larmat om dålig arbetsmiljö. Vi försöker bygga samverkan med arbetsgivarna, men det är svårt att få tiden att räcka till eftersom vi är tre regionala skyddsombud på flera tusen företag i Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Debatt: Nollvision – för vem?

Döden på jobbet. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda i arbetsolyckor.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Kultur
Ester Blenda Nordström

På besök i verkligheten

Wallraffare. Plötsligt händer det. Journalister och författare lämnar sin trygghet och väljer att leva i en annan verklighet än sin egen. När det görs bra, skapas de mest fantastiska berättelser.

Den nya plattformsekonomin
Illustration matbud + Muhammed Waqas

En usel affär

Matbudet. Det här är en historia om ett multinationellt företag som skapat en helt ny marknad i Sverige. Om hur deras mopedburna arbetare jobbar för skitlöner och om en oerfaren nyanländ företagare som lovades vinst, men fick en miljonskuld.

Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.

Plattformarna och facket

Facket. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

Uber Eats-väska på moped

Uber undviker frågor om moms

Uber. Företaget känner inte igen sig i bilden av extremt mycket arbetstid och låg förtjänst för matbuden. Angående partnerföretagens skattefusk säger Uber: ”Att betala skatt är inget val”.

Stapeldiagram dödsolyckor på jobbet 2014–2018

Lastbilar tar flest liv på jobbet

Dödsolyckor. Lastbilschaufför är ett av Sveriges dödligaste jobb. Tunga lastbilar är också inblandade i en rad andra arbetsolyckor som slutar med döden. Så här gick det till när 21 personer dog på jobbet förra året.

Årets flygchock

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.