Olivera Pobra
Close
Olivera Pobra är tjänstledig från sitt jobb som ordningsvakt.
Close

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

– Det kan leda till fler och värre arbetsskador. Arbetsgivarna är ansvariga för sina anställdas arbetsmiljö och måste anmäla. Hellre en anmälan för mycket, än en för lite, säger hon.

Per Martelius, som jobbar med arbetsmiljö på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya), tror att det kan finnas flera förklaringar bakom skillnaderna.

– En anledning kan vara att företag saknar systematiskt arbetsmiljöarbete. Det kan även vara så att de interna rutinerna kring omhändertagande, utredning och dokumentation fungerar, men att den sista pusselbiten brister. Han fortsätter:

– Men det kan också vara så att det saknas kunskap om att det ska anmälas, samt vad det är som ska anmälas. I många fall kan denna brist avhjälpas med mer information och utbildning.

Varför är det viktigt att anmäla?

– Myndigheten kan göra en objektiv bedömning av händelsen och vid behov begära åtgärder från företaget. Men det är också viktigt att de får en så korrekt bild som möjligt över de olycksfall och tillbud som inträffar, så att myndighetens arbete bygger på korrekt information.

Olivera Pobra är tjänstledig från sitt jobb som ordningsvakt och vikarierar som regionalt skyddsombud för Transport i Stockholm. Hennes jobb är att vara skyddsombud på arbetsplatser som saknar egna. Hon tror att skillnaderna i vissa fall beror på okunskap. Men tycker inte att det är en ursäkt.

– Jag skulle vara försiktig med att dra det kortet. Jag är helt säker på att arbetsgivarna har kunskapen i sina led men kanske har uppgifterna delegerats ner till en nivå där kunskapen inte finns.

Genomgången av anmälda allvarliga tillbud och olyckor pekar också på att många av de företag som har en något starkare facklig kultur med lokala skyddsombud också har fler anmälningar. Olivera Pobra säger att det är svårt att räcka till för alla företag, som saknar egna skyddsombud.

– Vi kommer oftast ut när något redan har hänt eller en arbetstagare har larmat om dålig arbetsmiljö. Vi försöker bygga samverkan med arbetsgivarna, men det är svårt att få tiden att räcka till eftersom vi är tre regionala skyddsombud på flera tusen företag i Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

Transportarbetarens logga

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?