Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla, är en av dem som granskar arbetsgivare, inom transportbranscher, som vill anställa med olika former av bidrag från Arbetsförmedlingen. I till exempel Uddevalla handlar det om mellan 15 och 20 ärenden i veckan. Samma uppdrag har ombudsmännen på de andra avdelningarna.

– Det känns hopplöst ibland, säger Bo Nilsson på Stockholmsavdelningen. Här handlar det mest om åkeriföretag och taxi, och man undrar vart våra synpunkter egentligen tar vägen.

Ombudsmännen har fem dagar på sig att yttra sig när Arbetsförmedlingen skickar över ett ärende. Myndigheten vill veta om facket anser att en person med någon typ av lönebidrag bör få anställning hos arbetsgivaren.

– Vi säger nej till alla företag som inte har kollektivavtal, säger Lennart Sköld. Det tycker vi är olämpliga arbetsplatser.

Han efterlyser besked från Arbetsförmedlingen om den verkligen tar hänsyn till samrådsyttrandena från Transport. Facken får aldrig återkoppling efteråt, och detta har kritiserats från flera olika Transportavdelningar och andra LO-förbund. Men på det har Arbetsförmedlingen ett rakt svar:

– Sekretessreglerna gör att vi inte kan berätta när någon får ett jobb, säger Anna Araskog, tillförordnad sektionschef på Arbetsförmedlingen.

– Jag förstår att de blir frustrerade på facken om medlemmar hör av sig med problem efter att förbunden själva har sagt nej till en anställning. Men de måste lita på att arbetsförmedlarna använder deras information på rätt sätt.

LO har föreslagit att facken ska få betalt för dessa samråd. Men trots att uppdraget tar mycket tid är Lennart Sköld osäker på om ersättning för nedlagt arbete är rätt väg.

– Då kanske kraven på vårt granskningsarbete blir hårdare, säger han.

LO har skickat sitt förslag att facken ska ersättas för jobbet med samråd i ett brev till regeringen. Något svar har efter snart en månad inte kommit.

Hotell- och restaurangfacket har gått ut med hård kritik mot fackens gratisarbete. Per Persson, förbundets avtalssekreterare, berättar att HRF svarar på 17 500 samrådsfrågor varje år. Det är 5,5 procent av Arbetsförmedlingens samtliga förfrågningar. Transportbranschen står för en lägre andel av samråden, 1,5 procent.

Arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen får 1,6 miljarder kronor i statligt lönestöd under ett år. Sammanlagt går det åt mellan fyra och fem heltidstjänster på förbundets avdelningar för att hantera samråden.

– Sedan berättar lokalombudsmännen att 95 procent av alla lönetvister handlar om personer med någon form av statligt lönestöd, säger Per Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

Jättevarsel på Arbetsförmedlingen

Politik. LO och Transport oroas över att nedskärningarna drabbar arbetsmarknadens mest utsatta.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.