Nawal El Saadawi och Cecilia Uddén
Close
Den stridbara läkaren och författaren Nawal El Saadawi sprutar av energi och humor i samtalet med utrikeskorrespondent Cecilia Uddén.
Close

”Gud borde vara demokrat”

Kultur. Författaren Nawal El Saadawi har fängslats och tvingats i exil. På frågan om vad hon är rädd för är svaret: Ingenting. Inte ens för Gud? – Om Gud finns borde han vara nöjd med mig.

Stolarna räcker inte till när den 87-åriga egyptiska läkaren, författaren, feministen och aktivisten intar scenen på bokmässans globala torg. Nawal El Saadawi ler stort och höjer armarna i en segergest. Men hon biter ifrån när den svenska utrikeskorrespondenten Cecilia Uddén liknar henne vid en levande Pippi Långström. En hjältinna.

– Jag är ingen hjälte! Människor som kritiserar regeringar är inga hjältar. Vi är kämpar (fighters). Vi slåss för att skillnaden mellan människor ska krympa.

Kvinnorna i Nawal El Saadawis många böcker är heller inga hjältinnor, inskärper hon. De kämpar varje dag för sin och familjens överlevnad under ett ok av fattigdom och förtryck. Särskilt kvinnorna i underklassen, som hennes farmor; jordbruksarbetare på landsbygden.

– Heroism för mig handlar om att kämpa för att bli sig själv. Inget annat eller bättre, bara att bli sig själv, säger hon.

Nawal El Saadawi var med under demonstrationerna på Tahirtorget i Kairo, då miljoner människor gick samman och till slut avsatte president Mubarak i februari 2011. Den sittande presidenten, general al-Sisi, väcker hård kritik för att fängsla meningsmotståndare och mörda fackföreningsaktivister. Ändå ser El Saadawi honom som ett bättre alternativ än föregångarna, muslimska brödraskapet. De som tog över styret efter revolutionen.

Förklaringen är Nawal El Saadawis hårda kritik av religion, som enligt hennes bestämda åsikt ska skiljas från staten. Var helst Gud och religion kommer in används de för att rättfärdiga orättvisor, rasism och kvinnoförtryck. För att göra skillnad på människor, inpräntar hon.

Författaren har kastats i fängelse för sina ord, tvingats i landsflykt och blir fortfarande censurerad, fast i mindre omfattning. Att Gud ändå borde vara nöjd med henne förklarar hon:

– Om Gud finns och inte är demokratisk, vem är det då? Då kan vi inte få någon demokrati.

Nawal El Saadawi förtydligar med att när något blir heligt som kristendom, islam, buddism hinduism eller judendom, så får vi inte kritisera trosföreställningarna.

– Men vi ska säga vad vi tycker, även om andra inte applåderar oss.

Den pånyttfödelse av religionen som syns runt om i världen i dag ser hon som ett sätt att hålla människor nere.

Sex år gammal utsattes Nawal El Saadawi för könsstympning, och planen var att gifta bort henne vid tio. ”Äktenskap är en grav”, viskade hennes mor till henne i smyg och ”Lyd bara ditt eget sinne”. Tack vare föräldrarna fick dottern studera.

Vad gör kvinnor som könsstympas? De glömmer, svarar författaren, för att överleva. Det var när hon började minnas och såg att hon inte var ensam, som Nawal El Saadawi började skriva.

– Kvinnor stympas på många sätt, inte bara genom att klitoris skärs bort. Våra hjärnor och hjärtan stympas, våra känslor skärs bort. Så är det för männen också. Även om de inte inser det. Vi får inte bli oss själva.

Fem boktips

Nawal El Saadawi skriver på arabiska och har gett ut ett 50-tal böcker, som översatts till bland annat engelska och svenska. Missa inte Imamens fall! Fler på svenska är Och tiden står stilla vid Nilen, Livets källa och de senaste: Revolutionsskrivarna samt Den stulna romanen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

husbilen

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Davids krönika. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.