Loomis

Förbud mot ensamjobb med värdetransporter

Ensamjobb. Värdetransportörer måste jobba två och två. Arbetsmiljöverket ger facket rätt i sitt krav om att Loomis ska införa dubbelbemanning för alla som jobbar med bankomater och serviceboxar. Om enkelbemanningen fortsätter nästa år kostar det företaget sex miljoner kronor i vite. – Ett bra och genomtänkt beslut av Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Transport begärde i somras att Arbetsmiljöverket skulle stoppa ensamarbete när det gäller värdetransportörer på Loomis. Argumenten handlar om säkerhet och risker för den som hanterar pengar, men också hög arbetsbelastning med många tunga lyft.

Efter att facket och företaget har fått utveckla sina argument fattade Arbetsmiljöverket i förra veckan sitt beslut:

• Från den 1 januari 2018 ska dubbelbemanning gälla för Loomis anställda som utför transporter till bankomater och serviceboxar. Beslutet gäller i hela landet.

• Om Loomis bryter mot beslutet kräver myndigheten sex miljoner kronor i vite.

• Om Loomis fortsätter med enkelbemanning har skyddsombudet rätt att avbryta arbetet.

– Våra lokala företrädare har kämpat länge med den här frågan, säger Martin Miljeteig. Nu när vi har fått ett beslut som gör jobbet säkrare för en utsatt yrkesgrupp vill jag ge en stor eloge till dem.

Loomis har under processen ansett att det inte finns någon förhöjd risk för de värdetransportörer som har kört enkelturer. Patrik Högberg för företagets talan, men har på grund av sportlov inte hunnit sätta sig in i beslutet från Arbetsmiljöverket.

Han räknar med att företaget senare under denna vecka ska ha bestämt om beslutet ska överklagas eller inte.

När det gäller värdetransportörer som är anställda på Nokas ligger ett ärende och väntar i förvaltningsdomstolen. Den ska avgöra om Transports regionala skyddsombud gjorde rätt när han för ett drygt år sedan stoppade enkelbemannade värdetransporter i Göteborg. Läs artikel om den tvisten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Transportarbetarens logga

Skyddsombuden hyllas – och sågas

Arbetsmiljö. I dag är det skyddsombudens dag. Lagom till högtiden har Svenskt Näringsliv släppt en rapport som sågar det nuvarande systemet med fackliga skyddsombud och anställda regionala skyddsombud.

Transportarbetarens logga

Inget åtal efter dödsolycka med djurbil

Åkeri. Det blir inget åtal efter olyckan där en 51-årig djurtransportör klämdes svårt under en fallande bakgavel-ramp. Åklagaren har lagt ner förundersökningen, med motiveringen är att det inte går att styrka arbetsmiljöbrott. Chauffören dog kort efter olyckan, av klämskadorna.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?