Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

– Vi är överens om att alla var väldigt nöjda med killens arbete, säger Anders Gustafsson, ombudsman på Transports hamnavdelning 2.

Sedan är det slut på enigheten. Transport vill att uppsägningen ogiltigförklaras av Arbetsdomstolen. Anders Gustafsson har drivit ärendet:
– Vi menar att lagen är tydlig, får du inget annat besked är det fast anställning som gäller. Rättsskyddet har bedömt att det håller för prövning.

Mannen hade först en tidsbegränsad anställning. Han fick vid ett möte med en företrädare för arbetsgivaren veta att det handlade om en prövotid, som skulle övergå i tillsvidareanställning om allt fungerade väl. Mot slutet av perioden ringde han till arbetsgivaren och fick beskedet att han skulle få jobba kvar eftersom de var så nöjda med honom. Mannen fick aldrig något skriftligt anställningsavtal men fortsatte att jobba som förut.

Efter en tid drabbades han dock av svåra ryggsmärtor på arbetet och sjukskrev sig dagen efter. Han har fortfarande problem med ryggen.
Arbetsgivaren var först positiv till att anpassa fordonet och uppgav på ett rehabmöte att tanken var att chauffören skulle använda ”sin” lastbil ytterligare två eller tre år. Det handlade bland annat om anpassning av in- och ursteg samt dämpning av förarstolen. Men inställningen ändrades när kostnaden för åtgärderna stod klar: mellan 60 000 och 80 000 kronor.

Arbetsgivaren meddelade då chauffören att anpassningen skulle bli en för stor investering och att han skulle överväga att söka ett annat arbete, enligt Transports uppgifter i stämningsansökan. Kort därefter fick mannen en skriftlig bekräftelse på anställning. Men den var tidsbegränsad, tre månader. Själv hade mannen uppfattat det som att han fått fast anställning efter den första perioden. Därför skrev han inte under.

– Huvudregeln är att om man inte har avtalat om något annat och arbetsgivaren inte är tydlig med vad det är för anställningsform så anses man ha ingått ett avtal om tillsvidareanställning, säger Maria Fridolin, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd, till tidningen Arbetet.

Transport hävdar att det finns ett tydligt tidssamband mellan mannens ryggproblem och uppsägningen och anser dessutom att bolaget inte tagit sitt ansvar när det gäller rehabilitering.
– Det är en bedömning från fall till fall och kan bero på företagets storlek och ekonomi. Men normalt sett ska man göra allt man kan, säger Maria Fridolin.

Transport begär att Arbetsdomstolen fastställer ett skadestånd på 150 000 kronor för brott mot lagen om anställningsskydd, förutom att uppsägningen ogiltigförklaras.

Transportarbetaren har sökt arbetsgivaren för en kommentar men hittills inte fått svar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Transportarbetarens logga

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.