Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

– Vi är överens om att alla var väldigt nöjda med killens arbete, säger Anders Gustafsson, ombudsman på Transports hamnavdelning 2.

Sedan är det slut på enigheten. Transport vill att uppsägningen ogiltigförklaras av Arbetsdomstolen. Anders Gustafsson har drivit ärendet:
– Vi menar att lagen är tydlig, får du inget annat besked är det fast anställning som gäller. Rättsskyddet har bedömt att det håller för prövning.

Mannen hade först en tidsbegränsad anställning. Han fick vid ett möte med en företrädare för arbetsgivaren veta att det handlade om en prövotid, som skulle övergå i tillsvidareanställning om allt fungerade väl. Mot slutet av perioden ringde han till arbetsgivaren och fick beskedet att han skulle få jobba kvar eftersom de var så nöjda med honom. Mannen fick aldrig något skriftligt anställningsavtal men fortsatte att jobba som förut.

Efter en tid drabbades han dock av svåra ryggsmärtor på arbetet och sjukskrev sig dagen efter. Han har fortfarande problem med ryggen.
Arbetsgivaren var först positiv till att anpassa fordonet och uppgav på ett rehabmöte att tanken var att chauffören skulle använda ”sin” lastbil ytterligare två eller tre år. Det handlade bland annat om anpassning av in- och ursteg samt dämpning av förarstolen. Men inställningen ändrades när kostnaden för åtgärderna stod klar: mellan 60 000 och 80 000 kronor.

Arbetsgivaren meddelade då chauffören att anpassningen skulle bli en för stor investering och att han skulle överväga att söka ett annat arbete, enligt Transports uppgifter i stämningsansökan. Kort därefter fick mannen en skriftlig bekräftelse på anställning. Men den var tidsbegränsad, tre månader. Själv hade mannen uppfattat det som att han fått fast anställning efter den första perioden. Därför skrev han inte under.

– Huvudregeln är att om man inte har avtalat om något annat och arbetsgivaren inte är tydlig med vad det är för anställningsform så anses man ha ingått ett avtal om tillsvidareanställning, säger Maria Fridolin, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd, till tidningen Arbetet.

Transport hävdar att det finns ett tydligt tidssamband mellan mannens ryggproblem och uppsägningen och anser dessutom att bolaget inte tagit sitt ansvar när det gäller rehabilitering.
– Det är en bedömning från fall till fall och kan bero på företagets storlek och ekonomi. Men normalt sett ska man göra allt man kan, säger Maria Fridolin.

Transport begär att Arbetsdomstolen fastställer ett skadestånd på 150 000 kronor för brott mot lagen om anställningsskydd, förutom att uppsägningen ogiltigförklaras.

Transportarbetaren har sökt arbetsgivaren för en kommentar men hittills inte fått svar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Många åtalade i sopskandal

Miljöbrott. I mellandagarna åtalades elva personer för inblandning i kriminell avfallshantering. Think Pink-härvan rör det mest omfattande miljöbrott som misstänks ha skett i landet.

Arbetsdomstolens entré

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.