Lillie-Marie Ingvarsson
Close
Lillie-Marie Ingvarsson är facklig förtroendeman på Kristianstad taxi & buss. Hon är besviken över smutskastningen som startade när facket gick in och krävde att företaget och Blekingetrafiken följer arbetstidsreglerna.
Close

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

I vintras inledde Transport en tvist med Kristianstad taxi & buss, som kör en stor del av färdtjänst- och sjukresorna i Blekinge. Förarna var besvikna över uteblivna lönehöjningar sedan Blekingetrafiken avbrutit en ny upphandling.

I mars kom coronalarmet och missnöjet växte. Chaufförer som i flera år varit pressade av långa arbetsveckor, låga löner och uteblivna raster fick körningar där smittskyddet inte fungerade.

Lillie-Marie Ingvarsson är facklig förtroendeman på Kristianstad taxi & buss. Hon visar en minibuss och beskriver hur det i praktiken är omöjligt att följa instruktionerna.

– Vi ska hålla ett avstånd på två meter. Men hur ska det gå till? Vi måste ju spänna fast alla rullstolar. Det gör att man hela tiden kommer väldigt nära resenärerna. Det handlar om kanske 20 centimeter.

– Ska vi klara tvåmetersgränsen kan vi ha högst två passagerare i bilen. Men vi kör även vanlig kollektivtrafik åt Blekingetrafiken. Då kan vi få upp till sex resenärer.

En av Lillie-Marie Ingvarssons förarkolleger fyller i:

– Det är helt sjukt. Vi måste fortfarande hantera kontanter, fast Blekingetrafiken tidigare gått ut med att färdtjänsten skulle vara kontantfri från den 1 juni. Sedan kom det kontraorder. Faktura och kortbetalning skulle vara huvudalternativ. Men vi måste fortfarande acceptera kontanter också.

Chauffören, som vill vara anonym, visar målande hur äldre ofta plockar fram plånboken, slickar på fingertopparna och börjar räkna upp sedel för sedel. En hantering som rimmar illa med pandemins restriktioner.

Förhandling

I våras kallade Transport Kristianstad taxi & buss till förhandlingsbordet. Facket anser att förarna avlönas felaktigt. Det är också vanligt med extrema arbetstider. Uppåt 220–240 timmar per månad. Få chaufförer tog rasten på minst 30 minuter som lagen kräver.

När Transport började granska arbetstiderna gick företaget ut med att alla förare måste ta rast, med löneavdrag. ”Enligt instruktioner från facket”. Åtgärden ledde till frustration. Lillie-Marie Ingvarsson säger:

– Lönen är så låg att många förare har kompenserat genom att jobba väldigt mycket, och inte ta raster. Nu är det fackets fel, mitt fel, att anställda skulle förlora pengar. Vi har försökt förklara att rasten är ett myndighetskrav.

– Tyvärr har det lett till mycket skitsnack. Det tråkigaste är att pratet spritt sig även till kunderna. En resenär tog upp saken. Han hade hört talas om ”den där unga tjejen från facket som bara förstör…”

Blekinge färdtjänst
Två meters avstånd till passagerarna är det som gäller för Blekingetrafikens färdtjänstförare. I praktiken fungerar det inte. Här hjälper en förare en kvinnlig resenär med rullatorn. Avstånd? Kanske 50 centimeter. Foto: Jan Lindkvist

I juni infördes nya regler. Nu ska Blekingetrafiken, som styr körningarna, lägga ut rast för alla förare. Den ska komma under ett tidsfönster på två timmar och kan beordras när som helst – utan förvarning. Ibland utlovas rast, som med kort varsel flyttas framåt fyra, fem gånger.

– Jag har fått besked samma minut som rasten startar. Det kan vara precis när man lämnat av en resenär, exempelvis på ett äldreboende. Där och då ska du äta och hitta en toalett, säger den anonyma föraren.

Kritiska förare

Många chaufförer är kritiska mot arbetsgivaren, Kristianstad taxi & buss. Även Transport får kritik, för att inte ha agerat tidigare under åren. Men alla förare Transportarbetaren pratar med anser att Blekingetrafiken och beställningscentralen har störst ansvar för att chaufförerna bränner ut sig.

– Arbetsmiljöverket borde granska hela färdtjänsten. Även Blekingetrafikens beställningscentral, säger Lillie-Marie Ingvarsson.

Samma uppfattning har Carina. Hon är avstängd efter en dispyt med växeln. Det var i maj.

– Avstängd på livstid, suckar Carina som inte vill framträda med sitt riktiga namn.

Carina började köra färdtjänst 2008 och betonar att hon gillar jobbet. Ett arbete som blev ohållbart efter den senaste upphandlingen.

– Allt är inte Kristianstad taxi & buss fel. Blekingetrafiken pressar oss så in i helvete. Vi får körningar som är helt omöjliga att få ihop.

Carina är medveten om att hon har kort stubin. Under åren i färdtjänstbussen har den krympt. Sedan slutet av maj går hon hemma.

– Jag gormade en del, det var inte det mest intelligenta jag gjort. Men jag var slutkörd. Har varit millimetrar från att gå in i väggen. Under hela vintern jobbade jag omkring 240 timmar i månaden.

Tre dagar i veckan körde Carina dubbla pass för Blekingstrafiken. Först inhopp i den vanliga kollektivtrafiken med minibussen. Klockan 04 till 06.30. Sedan hem ett par timmar innan färdtjänsten stod på tur. Klockan 10 till 19.

Totalt 11,5 timmar. Ett schema utan vare sig rast eller lagstadgad dygnsvila, förtydligar Carina.

”Ovissheten gnager”

När vi träffas i slutet av maj väntar hon på besked från arbetsgivaren om jobbet och framtiden.

– Ovissheten gnager, säger hon. Fast kanske är det här det bästa som kunde hända. Som förare var vi hela tiden piskade och övervakade. Ytterst är det de gamla och sjuka som blir lidande. Som alltid. Det ska vara billigast möjliga. Det är som om vi körde boskap.

Som facklig förtroendeman har Lillie-Marie Ingvarsson hamnat i korselden. Förutom ryktesspridning och företagsmejlen, där facket får bära ansvaret för arbetstidsreglerna, har hon på kort tid fått anmälningar mot sig. För dåligt trafikbeteende.

Den ena händelsen inträffade på E 22, i samband med en omkörning. När den skulle ha inträffat har Lillie-Marie Ingvarsson inte fått reda på. Kristianstad taxi & buss, som mejlat över klagomålet till henne, skriver att det inte är klarlagt om det var hon eller en annan chaufför som körde bussen.

Den andra anmälan gäller en påstådd händelse i juni, i det lilla samhället Hällaryd. Här pekas Lillie-Marie Ingvarsson ut för vårdslös körning vid en korsning.

Kristianstad taxi & buss har begärt in en skriftlig kommentar från Ingvarsson.

– Vad ska jag svara? Jag kan över huvud taget inte erinra mig någon incident. Jag bor själv i Hällaryd, mina barn går på skola och dagis där. Är det någonstans jag tar det extra försiktigt så är det i Hällaryd.

– Jag har kört färdtjänst sedan 2017, utan ett enda klagomål. Nu kommer det plötsligt två. Alltihop känns tråkigt. Striden om våra arbetsvillkor har gjort att en del chaufförer slutat hälsa på mig. Jag borde kanske inte bry mig, men det som händer påverkar mig mycket.

Transport har haft både lokala och centrala förhandlingar med Kristianstad taxi & buss, om förarnas villkor. Parterna är oeniga och förhandlingarna har ajournerats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.