Corona

Europas transportfack kräver skydd för chaufförer

Chaufförer. Transporter av gods bör begränsas till enbart nödvändiga varor. Även persontransporter bör inskränkas kraftigt. Det kräver europeiska transportfacket, och vill se kraftfulla skyddsåtgärder mot coronaviruset på Europanivå för chaufförer och övriga transportarbetare.

− Transportarbetarna är en rörlig yrkeskår, som ofta arbetar över landsgränserna. Nu måste vi se till att skydda deras hälsa, eftersom inte alla av dem kan sluta arbeta när samhället måste upprätthålla en grundläggande servicenivå, säger Livia Spera, generalsekreterare för Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF).

På kort tid har ETF skickat två skrivelser till EU-kommissionen och påtalat de höga riskerna för chaufförer som utsättas för coronavirus.

De befinner sig i första ledet och riskeras att smittas vare sig de handlar om transporter av passagerare eller gods, enligt ETF.

− Den grundläggande kollektivtrafiken måste fungera, liksom en del järnvägstrafik och en del flyg. Vi behöver också kunna leverera nödvändigt gods, men i övrigt bör vi inte utsätta transportarbetarna för risker, säger Livia Spera.

ETF vill se en kraftfull begränsning av all distribution. Matvaror, hygienartiklar, medicin, hälsomaterial och är livsnödvändiga produkter som fortfarande måste finnas tillgängliga i samhället.

Livia Spera har noterat att e-handelsföretag som Amazon har en topp i antalet beställningar av bland annat böcker. Just sådan distribution vill hon se stoppad.

ETF har fått rapporter från olika medlemsländer som visar att inte alla arbetsgivare tar coronasmittan på allvar. En del chaufförer har inte fått den skyddsutrustning som de behöver, till exempel handskar och munskydd.

ETF vill se att det sociala skyddsnätet vidgas i EU:s medlemsländer. Sjukersättning och andra stöd måste utvidgas till personer som i dag inte omfattas, till exempel självanställda som jobbar i gig-ekonomin.

− Att ha en fortsatt inkomst är naturligtvis allra viktigaste, säger Livia Spera.

Hon noterar också att många av medlemsförbunden sitter i intensiva överläggningar med sina respektive länders regeringar och arbetsgivare för att sjösätta krislösningar.

– Våra medlemsförbund ger upp en del regler som kör-och vilotider. Vi måste försäkra oss om att denna kris inte blir en ursäkt för att försämra det sociala skyddsnätet och arbetsvillkoren. Alla är under press, men detta handlar också om säkerhet för arbetstagarna.

Vid sidan av skyddsåtgärder vill ETF se statliga ekonomiska insatser i form av krediter, uppskjutna skattekrav och andra insatser till de hårt pressade transportföretagen.

Speciella insatser måste mycket snabbt erbjudas civilflyget, säger ETF. Många bolag riskerar konkurs den närmaste tiden.

− En del initiativ har redan tagits, men nu behövs fler steg. EU måste tillåta en större flexibilitet i medlemsländernas statsbudgetar. Det är inte möjlig att möta denna kris med att bara tillåta 3 procent i budgetunderskott, som är den nuvarande regeln, säger Livia Spera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Transportarbetarens logga

”För lite, för sent”

Taxi. Statens kontantstöd på sammanlagt 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning kraftigt sjunkit. Men pengarna betalas ut först i juli. Då riskerar två av tre taxiföretag redan ha gått i konkurs, visar en enkät.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.