Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Miljöarbetarnas arbetsvillkor är ett hett debattämne just nu. Men vad är det egentligen striden handlar om?

Så funkar lönesystemen

I Transports kollektivavtal som reglerar renhållningsarbete finns två olika lönesystem. Ett är fast månadslön. Det är en den vanligaste formen i övriga landet. Fast på många ställen betalar företagen ändå en högre lön än grundnivån i tabellen, för att få kompetenta miljöarbetare.

Som regel sker det genom förhöjd så kallad premiekompensation. I exempelvis Malmö har miljöarbetarna på Reno Norden 21 kronor i timmen i ”premiekomp”, i stället för de fem kronor som är lägstanivån i avtalet. Det ger ett extra tillskott på nästan 2 800 kronor och en total lön på närmare 30 000 kronor i månaden. (Avtalslönen är 27 070 kronor.)

I avtalet finns också ett ackordssystem, en premiebaserad lön. Den bygger på antalet hämtade säckar eller kärl, plus antalet steg, trappor etc. Ju mer arbete desto högre betalning – en princip som arbetsgivare brukar hävda att de gillar. Det är denna så kallade poänglista som i decennier tillämpats i Stockholms stad.

Vem bestämmer vilket system som ska gälla?

Ska det vara ackord eller fast månadslön, som Reno Norden nu vill införa i Stockholm?

År 2009 utkämpades en liknade strid. Då var det företaget Liselotte Lööf som ville skrota ackordet och införa en fast lön, med en mindre rörlig del. Förändringen skulle innebära en lönesänkning med omkring 7 000 kronor per månad i snitt för sopgubbarna.

Transport drev frågan till Arbetsdomstolen. Förbundet hävdade att det var ackordssystemet, poänglistan, som var förstahandsalternativet i kollektivavtalet. Dessutom menade facket att företaget inte hade rätt att sänka lönerna för miljöarbetarna under pågående anställning.

Transport förlorade på alla punkter. Liselotte Lööf hade rätt att byta system och dessutom säga upp tolv sopgubbar som inte accepterat försämringen.

Liselotte Lööf vann så småningom stor sympati bland sopgubbarna genom att till slut inte byta lönesystem, trots segern i Arbetsdomstolen.

I Stockholm har miljöarbetarna själva valt att kalla sig sopgubbar. Inte sopåkare. (I transportvärlden är åkare synonymt med arbetsgivare. Åkaren är den som driver åkeriet.)

Jobbar sopgubbar på beting?

I renhållningsbranschen gäller ibland beting. Det vill säga miljöarbetarna går hem när jobbet är klart.

Betinget är omdiskuterat och på en del håll har miljöföretagen avskaffat det. I Stockholm och även Malmö lever det kvar. Betinget är en stark morot, förklarar många sopgubbar som nu strejkar.

Att köra avfall i Stockholm är ingen barnlek. Trängseln blir värre och värre, samtidigt som bilisternas tålamod blir mindre och mindre, beskriver sopgubbarna. För att kunna komma åt avfallet i Stockholms innerstad tvingas renhållarna ofta dubbelparkera och i princip dagligen uppstår kontroverser med stressade bilister.

Stockholms sopgubbar har arbetat upp en höggradig effektivitet där framkomlighet är nyckeln. De kör som regel ut redan klockan 05.30 för att vara på plats vid första hämtstället klockan 06.00, då tömningen får påbörjas enligt Stockholm stads regler.

Det är miljöarbetarna själva som avgör i vilken ordning hämtställen och gator ska tas. Det som får styra är ofta just trafiksituationen.

Det är vanligt att sopgubbarna i Stockholm hoppar över raster och pauser. Flera beskriver effektiviteten som den stora drivkraften i jobbet. Att rationalisera ett i grunden inte särskilt stimulerande arbete så långt det går.

Att jobba smart och snabbt har gjort att en del sopgubbarna kunnat ta på sig fler hämtställen – vilket förstås resulterar i mer betalt, eftersom de har prestationsbaserad lön.

Bilden bland sopgubbarna är att en snabb, effektiv arbetsinsats också gynnar företagen, och inte minst stockholmarna. Det minimerar tiden då sopbilarna blir ett trafikhinder.

I Malmö är Reno Nordens miljöarbetare pressade och en del av dem jobbar nu 12-13 timmar per dag. De överväger att börja jobba slaviskt efter alla arbetsmiljöbestämmelser och ta riktig lunchrast. Bedömningen bland renhållarna är att 30 procent av sopkärlen i så fall blir otömda.

Om sopgubbarna i Stockholm gjorde samma sak? Det vill säga går i normalt tempo, lämnar kvar säckar och kärl som är för tunga enligt arbetsmiljöverkets regler med mera? Vad skulle konsekvensen bli?

”Vi gjorde så vid vår förra konflikt 2009. När fredagen var slut hade vi hunnit med ungefär hälften av veckans hämtställen”, säger en sopgubbe.

Vad är konsekvensen av upphandlingar?

I många år har Stockholm stad med jämna mellanrum genomfört upphandlingar av renhållningen. Entreprenörer har lämnat anbud och staden har gått på lägsta pris.

Sopbilar och bränsle till fordonen kostar lika mycket för alla företag. När bolagen börjar bjuda under varandra är det miljöarbetarna man skjutit in sig på. Vid varje upphandling har ackordssystemet och lönenivåerna ifrågasatts.

I 20 års tid har sopgubbarna slagits för att inte få sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Nycklarna har blivit ett vapen i den kampen. Stockholm stad och fastighetsägarna hade kunnat införa kodlås på alla soprum eller utveckla fungerande märkningssystem för alla tusentals nycklar som lämnas ut till sopgubbarna.

Det har staden inte gjort. Nu har Stockholm vatten ålagt Reno Norden och Liselotte Lööf att göra en nyckelinventering några månader innan kontrakten löper ut.

I praktiken innebär det miljöarbetarna ska göra jobbet, eller i vart fall bidra, och samtidigt lämna ifrån sig unik kunskap om vilken ordning gator och hämtställen bäst betas av, för att så långt möjligt undvika trafikstockningar.

En strejkande sopgubbe ställer frågan:

”Är taxichaufförer som säger upp sig också skyldiga att skriva ner och lämna över listor på gator och adresser där det brukar löna sig att vänta på kunder, de timmar inte växel inte har några körningar att lägga ut?”

Varför är nyckelfrågan så viktig för sopgubbarna?

En av dem säger:

”Genom att mjölka oss på kunskapen blir det enklare för Stockholm vatten och entreprenörerna att ersätta oss med folk som är beredda att jobba till lägre lön.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dan:
    17 oktober, 2017

    Hur påverkar det medlemmar som inte vill bryta arbetsmiljölagstiftning eller som kanske behöver fler raster när andra är inriktatde på effektivitet och pengar ?

  2. Hans Skagerlind:
    17 juli, 2017

    Den här artikeln borde läsas av moderaten Fjelkner och tyckarna som satt i morgonsoffan hos TV 4. De hade naturligtvis bjudit in ledarskribenter från borgerliga tidningar.

  3. Daogo:
    16 juli, 2017

    Ge inte upp kampen.

  4. Martin Sievers:
    16 juli, 2017

    Lite märkligt att fackförbundet Transport tycker att det är bra att deras medlemmar struntar i arbetsmiljöreglerna. Enligt artikeln hotar de ju med att följa arbetsmiljöreglerna om de inte får behålla avkordet. Borde int medlemmarnas hälsa o säkerhet vara viktigare än ett pressat ackord?

  5. Bo-Göran Hedberg:
    15 juli, 2017

    Stå på er!!! 1975 var vi elvatusen skogsarbetare som strejkade "olagligt" i elva veckor, och vann till slut. Så, håll ut!!!

  6. Jan lövgren:
    15 juli, 2017

    Sopgubbarna gör alldeles rätt. Stå på er.

  7. Karin:
    15 juli, 2017

    Ge inte upp! Ni har vårt fulla stöd och ni ska inte behöva acceptera både sämre arbetsvillkor OCH lägre lön!!!

  8. Anders Lignell:
    15 juli, 2017

    Äntligen ett försök till förklarande text. Men jag undrar om det nya lönesystem etc som förtetaget vill införa är en ensidigt genomförd förändring eller har sedvanliga MBL-förhandlingar genomförts. Hur agerade då transport? Är förhandlingarna avslutade, bara begärda eller inte alls.?

  9. stevO:
    14 juli, 2017

    Man får inte strejka under löpande avtal, men hur kan arbetsgivaren kräva lägre lön under löpande avtal?
    Strejkrätten försvinner när man har kommit överrens om ett avtal och gäller avtalstiden ut.
    Hur kan då arbetsgivaren kräva förändring i avtalet och fortfarande kräva att man inte får strejka?

  10. Janne Roslund:
    14 juli, 2017

    Artikeln är jättebra och beskriver på ett mycket bra sätt situationen för sopgubbarna och varför dom strejkar, strejken är olaglig men man kan undra varför man utför den, har man kanske inte fått gehör från avd. 5 ? Skulle vilja veta bakgrunden varför man tar till denna drastiska åtgärd.

  11. Kent Sohl:
    14 juli, 2017

    Stå på er låter inte köra över er!

  12. Per Olof Lundin Ockelbo:
    14 juli, 2017

    Man får inte strejka under löpande avtal! Men.... alla har vi en gräns för hur mycket vi kan tåla av en arbetsgivare vad gäller att bli trampad på, och trakasserad av. Och... när den gränsen är överträdd är vi alla, trots allt människor som väljer att säga ifrån...! Kampen är evig, vik inte ned Er...!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

  13. Lars Wolf:
    14 juli, 2017

    Nyckel inventering och kunskap om bästa rutt måste ju var två skilda saker.
    Kunsjap om nycklar måste ju vara arbetsgivarens egendom. Kunskap om bästa rutt är ju färskvara och ägs av sopåkaren enligt jämförelsen med taxi ovan.

  14. Douglas Swärdh.:
    14 juli, 2017

    Hoppas dom orkar kämpa , kan gynna hela sopkollektivet.

  15. Tjocke Farbrorn:
    14 juli, 2017

    Hej
    Jag ör ingen diggare av ackord.
    Kommunen spelar under täcket
    o betalar för sämre arbetsmijö?

    Är det så att företagen ihop med kommunen bytt dålig arbetsmiljö
    mot mer lön?
    Och att backa ur det
    Kostar 20-25% mer resurser ?
    10 man o 5 sopebilar blir 12-13 man
    o 6-7 sopebilar. Och det finns ingen
    åkare som vågar lägga ut det i
    anbudet?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.