Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Miljöarbetarnas arbetsvillkor är ett hett debattämne just nu. Vad är det egentligen striden handlar om?

I Transports kollektivavtal som reglerar renhållningsarbete finns två olika lönesystem. Ett är fast månadslön. Det är en den vanligaste formen i övriga landet. Fast på många ställen betalar företagen ändå en högre lön än grundnivån i tabellen, för att få kompetenta miljöarbetare.

Som regel sker det genom förhöjd så kallad premiekompensation. I exempelvis Malmö har miljöarbetarna på Reno Norden 21 kronor i timmen i ”premiekomp”, i stället för de fem kronor som är lägstanivån i avtalet. Det ger ett extra tillskott på nästan 2 800 kronor och en total lön på närmare 30 000 kronor i månaden. (Avtalslönen är 27 070 kronor.)

I avtalet finns också ett ackordssystem, en premiebaserad lön. Den bygger på antalet hämtade säckar eller kärl, plus antalet steg, trappor etc. Ju mer arbete desto högre betalning – en princip som arbetsgivare brukar hävda att de gillar. Det är denna så kallade poänglista som i decennier tillämpats i Stockholms stad.

Men vem bestämmer egentligen vilket system som ska gälla? Ackord eller fast månadslön, som Reno Norden nu vill införa i Stockholm.

År 2009 utkämpades en liknade strid. Då var det företaget Liselotte Lööf som ville skrota ackordet och införa en fast lön, med en mindre rörlig del. Förändringen skulle innebära en lönesänkning med omkring 7 000 kronor per månad i snitt för sopgubbarna.

Transport drev frågan till Arbetsdomstolen. Förbundet hävdade att det var ackordssystemet, poänglistan, som var förstahandsalternativet i kollektivavtalet. Dessutom menade facket att företaget inte hade rätt att sänka lönerna för miljöarbetarna under pågående anställning.

Transport förlorade på alla punkter. Liselotte Lööf hade rätt att byta system och dessutom säga upp tolv sopgubbar som inte accepterat försämringen.

Liselotte Lööf vann så småningom stor sympati bland sopgubbarna genom att till slut inte byta lönesystem, trots segern i Arbetsdomstolen.

I Stockholm har miljöarbetarna själva valt att kalla sig sopgubbar. Inte sopåkare. (I transportvärlden är åkare synonymt med arbetsgivare. Åkaren är den som driver åkeriet.)

I renhållningsbranschen gäller ibland beting. Det vill säga miljöarbetarna går hem när jobbet är klart.

Betinget är omdiskuterat och på en del håll har miljöföretagen avskaffat det. I Stockholm och även Malmö lever det kvar. Betinget är en stark morot, förklarar många sopgubbar som nu strejkar.

Att köra avfall i Stockholm är ingen barnlek. Trängseln blir värre och värre, samtidigt som bilisternas tålamod blir mindre och mindre, beskriver sopgubbarna. För att kunna komma åt avfallet i Stockholms innerstad tvingas renhållarna ofta dubbelparkera och i princip dagligen uppstår kontroverser med stressade bilister.

Stockholms sopgubbar har arbetat upp en höggradig effektivitet där framkomlighet är nyckeln. De kör som regel ut redan klockan 05.30 för att vara på plats vid första hämtstället klockan 06.00, då tömningen får påbörjas enligt Stockholm stads regler.

Det är miljöarbetarna själva som avgör i vilken ordning hämtställen och gator ska tas. Det som får styra är ofta just trafiksituationen.

Det är vanligt att sopgubbarna i Stockholm hoppar över raster och pauser. Flera beskriver effektiviteten som den stora drivkraften i jobbet. Att rationalisera ett i grunden inte särskilt stimulerande arbete så långt det går.

Att jobba smart och snabbt har gjort att en del sopgubbarna kunnat ta på sig fler hämtställen – vilket förstås resulterar i mer betalt, eftersom de har prestationsbaserad lön.

Bilden bland sopgubbarna är att en snabb, effektiv arbetsinsats också gynnar företagen, och inte minst stockholmarna. Det minimerar tiden då sopbilarna blir ett trafikhinder.

I Malmö är Reno Nordens miljöarbetare pressade och en del av dem jobbar nu 12-13 timmar per dag. De överväger att börja jobba slaviskt efter alla arbetsmiljöbestämmelser och ta riktig lunchrast. Bedömningen bland renhållarna är att 30 procent av sopkärlen i så fall blir otömda.

Om sopgubbarna i Stockholm gjorde samma sak? Det vill säga går i normalt tempo, lämnar kvar säckar och kärl som är för tunga enligt arbetsmiljöverkets regler med mera? Vad skulle konsekvensen bli?

”Vi gjorde så vid vår förra konflikt 2009. När fredagen var slut hade vi hunnit med ungefär hälften av veckans hämtställen”, säger en sopgubbe.

I många år har Stockholm stad med jämna mellanrum genomfört upphandlingar av renhållningen. Entreprenörer har lämnat anbud och staden har gått på lägsta pris.

Vad är konsekvensen?

Sopbilar och bränsle till dem kostar lika mycket för alla företag. När bolagen börjar bjuda under varandra är det miljöarbetarna man skjutit in sig på. Vid varje upphandling har ackordssystemet och lönenivåerna ifrågasatts.

I 20 års tid har sopgubbarna slagits för att inte få sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Nycklarna har blivit ett vapen i den kampen. Stockholm stad och fastighetsägarna hade kunnat införa kodlås på alla soprum eller utveckla fungerande märkningssystem för alla tusentals nycklar som lämnas ut till sopgubbarna.

Det har staden inte gjort. Nu har Stockholm vatten ålagt Reno Norden och Liselotte Lööf att göra en nyckelinventering några månader innan kontrakten löper ut.

I praktiken innebär det miljöarbetarna ska göra jobbet, eller i vart fall bidra, och samtidigt lämna ifrån sig unik kunskap om vilken ordning gator och hämtställen bäst betas av, för att så långt möjligt undvika trafikstockningar.

En strejkande sopgubbe ställer frågan:

”Är taxichaufförer som säger upp sig också skyldiga att skriva ner och lämna över listor på gator och adresser där det brukar löna sig att vänta på kunder, de timmar inte växel inte har några körningar att lägga ut?”

Varför är nyckelfrågan så viktig för sopgubbarna?

En av dem säger:

”Genom att mjölka oss på kunskapen blir det enklare för Stockholm vatten och entreprenörerna att ersätta oss med folk som är beredda att jobba till lägre lön.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans Skagerlind:
    17 juli, 2017

    Den här artikeln borde läsas av moderaten Fjelkner och tyckarna som satt i morgonsoffan hos TV 4. De hade naturligtvis bjudit in ledarskribenter från borgerliga tidningar.

  2. Daogo:
    16 juli, 2017

    Ge inte upp kampen.

  3. Martin Sievers:
    16 juli, 2017

    Lite märkligt att fackförbundet Transport tycker att det är bra att deras medlemmar struntar i arbetsmiljöreglerna. Enligt artikeln hotar de ju med att följa arbetsmiljöreglerna om de inte får behålla avkordet. Borde int medlemmarnas hälsa o säkerhet vara viktigare än ett pressat ackord?

  4. Bo-Göran Hedberg:
    15 juli, 2017

    Stå på er!!! 1975 var vi elvatusen skogsarbetare som strejkade "olagligt" i elva veckor, och vann till slut. Så, håll ut!!!

  5. Jan lövgren:
    15 juli, 2017

    Sopgubbarna gör alldeles rätt. Stå på er.

  6. Karin:
    15 juli, 2017

    Ge inte upp! Ni har vårt fulla stöd och ni ska inte behöva acceptera både sämre arbetsvillkor OCH lägre lön!!!

  7. Anders Lignell:
    15 juli, 2017

    Äntligen ett försök till förklarande text. Men jag undrar om det nya lönesystem etc som förtetaget vill införa är en ensidigt genomförd förändring eller har sedvanliga MBL-förhandlingar genomförts. Hur agerade då transport? Är förhandlingarna avslutade, bara begärda eller inte alls.?

  8. stevO:
    14 juli, 2017

    Man får inte strejka under löpande avtal, men hur kan arbetsgivaren kräva lägre lön under löpande avtal?
    Strejkrätten försvinner när man har kommit överrens om ett avtal och gäller avtalstiden ut.
    Hur kan då arbetsgivaren kräva förändring i avtalet och fortfarande kräva att man inte får strejka?

  9. Janne Roslund:
    14 juli, 2017

    Artikeln är jättebra och beskriver på ett mycket bra sätt situationen för sopgubbarna och varför dom strejkar, strejken är olaglig men man kan undra varför man utför den, har man kanske inte fått gehör från avd. 5 ? Skulle vilja veta bakgrunden varför man tar till denna drastiska åtgärd.

  10. Kent Sohl:
    14 juli, 2017

    Stå på er låter inte köra över er!

  11. Per Olof Lundin Ockelbo:
    14 juli, 2017

    Man får inte strejka under löpande avtal! Men.... alla har vi en gräns för hur mycket vi kan tåla av en arbetsgivare vad gäller att bli trampad på, och trakasserad av. Och... när den gränsen är överträdd är vi alla, trots allt människor som väljer att säga ifrån...! Kampen är evig, vik inte ned Er...!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

  12. Lars Wolf:
    14 juli, 2017

    Nyckel inventering och kunskap om bästa rutt måste ju var två skilda saker.
    Kunsjap om nycklar måste ju vara arbetsgivarens egendom. Kunskap om bästa rutt är ju färskvara och ägs av sopåkaren enligt jämförelsen med taxi ovan.

  13. Douglas Swärdh.:
    14 juli, 2017

    Hoppas dom orkar kämpa , kan gynna hela sopkollektivet.

  14. Tjocke Farbrorn:
    14 juli, 2017

    Hej
    Jag ör ingen diggare av ackord.
    Kommunen spelar under täcket
    o betalar för sämre arbetsmijö?

    Är det så att företagen ihop med kommunen bytt dålig arbetsmiljö
    mot mer lön?
    Och att backa ur det
    Kostar 20-25% mer resurser ?
    10 man o 5 sopebilar blir 12-13 man
    o 6-7 sopebilar. Och det finns ingen
    åkare som vågar lägga ut det i
    anbudet?

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.