Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

1. Vad gäller det egentligen?

Närmare tre miljoner anställda i hela Sverige ska få nya löneavtal under 2020. Det handlar om 485 avtal i olika branscher. Både arbetare, tjänstemän och akademiker väntar på lönehöjningarna.

2. Hur går det till?

Fackförbund och arbetsgivare förhandlar med varandra. De brukar mötas i en kompromiss utifrån sina krav respektive bud.

3. Kan det bli strejk?

Ja, facken kan ta fram sina kraftfullaste vapen när avtalen upphör att gälla: strejk och blockad. Arbetsgivarnas moteld är lockout, när anställda stängs av från jobbet utan lön. Den mest uthålliga parten kan då få igenom mer än motparten var beredd att gå med på. Själv får du som medlem betalt från Transport om du blir uttagen i strejk eller lockout.

4. Om parterna ändå inte kan enas?

Statliga Medlingsinstitutet har uppdraget att försöka få fack och arbetsgivare att komma överens. Erfarna medlare (som tidigare jobbat för fack eller arbetsgivare) kliver in när det är risk för stridsåtgärder som strejk eller lockout. De ställer också upp när parterna gemensamt ber om det.

5. Hur mycket pengar ser det ut att bli?

De flesta LO-förbunden har enats om att kräva tre procent högre löner. Lågavlönade kan få mer. Facken driver att de ska få ett fast lönepåslag i kronor, som ger en större summa än procenten. Slutsumman vet vi inte förrän avtalen är underskrivna av båda parter.

6. När kommer den nya lönen?

Den 1 april är det tänkt att de flesta av Transports avtal börjar gälla. Till exempel det största: transportavtalet. Den 1 maj gäller för bland andra hamnarbetare och tidningsbud. En månad senare ska bevakningsbranschen ha nya avtal. Till slut ska flygteknikerna, som sista transportbransch, få nya löner den 1 november.

7. Om förhandlingarna inte är klara i tid?

Då fortsätter den gamla lönen att betalas ut. Men höjningen börjar normalt gälla från det datum som avtalet löpte ut och då kommer de pengarna senare.

8. Bestämmer industrin vad vi ska få?

Det är riktigt att löneuppgörelserna för facken som jobbar i industrin sedan länge är en norm – eller ett märke – för förhandlingarna i övriga branscher. I år har ett par förbund brutit sig ur LO:s samordning och förhandlar på egen hand. Kommunal och Pappers försöker på det sättet att slippa vara bundna av industrins lönenivåer.

9. Hur tänker Transport om det?

Det förs en diskussion om lönenivåerna i varje bransch under förhandlingarna. En hel del andra villkor kommer också upp under avtalsrörelsen. Det handlar om till exempel arbetsmiljö, fortbildning, arbetstider, pensioner, försäkringar, integriteten i arbetslivet, som kamera- och gps-

övervakning. Transport jobbar för att kollektivavtalen ska bli bättre för de anställda.

10. Vem förhandlar för Transport?

I mötet med arbetsgivarna finns fackförbundets ordförande Tommy Wreeth, avtalssekreterare Peter Winstén och en eller två centrala ombudsmän för den bransch det handlar om. Bakom sig har de en delegation av fackligt aktiva från branschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alexander Sundqvist:
    10 mars, 2020

    Kolla på det här med lön efter färdskrivaren efter som transport styrelsen vill att arbetstiden ska stämma mot färdskrivaren. Så blir det ju så att åkare kommer kunna skriva lön efter färdskrivare.Börjar bli för mycket regler å kontroller bara för att göra sitt jobb. Finns ju ingen bransch som är så kontrollerad.

  2. Marko Torvinen:
    31 januari, 2020

    Inlägget säger inte mig så mycket.
    Gå istället ut med vilka punkter som ni prioriterar först i förhandlingen.
    Lycka till.👍

  3. Baloo Engström:
    30 januari, 2020

    Lastbilschaufför här, 3procent är för lågt. Med de kraven om flexibilitet som råder, samt den växande chaufförsbristen. Så borde höjningen vara 7,5-9 procent årligen. Samt Ob och övertid i procentsatser av timlönen, likt handels.

  4. Mirre:
    30 januari, 2020

    Jag tycker att Förbundet måste se över OB-tillägg. DVS för natt arbete. Det kan inte gälla samma Ob för arbete kl.19 och kl. 2 på natten.

  5. Magnus Rahm:
    30 januari, 2020

    Med tanke på att vi i transport ligger så fruktansvärt efter i löneökning kontra industrin samt dödligheten och riskerna är betydligt högre inom transportsektorn samt den enorma brist på chafförer som råder borde det ju vara en rejäl ökning på lönen samt flera tillägg.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.

Rekordmånga varslas
Antal varslade, diagram

Viruset slår ut jobben

Coronakrisen. På ett par veckor skakade coronaviruset om arbetsmarknaden i grunden. Transportbranschen tillhör de hårdast drabbade – för flyg och taxi har kunderna närmast helt försvunnit. Varslen om uppsägningar nådde redan i mars historiskt mörka tal.

Taxiförares rättigheter på somaliska

Asxaabta taksileyda! Taxikamrater!

Taxi. Xuquuqdaada oo kooban. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på somaliska.

corona

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.