Sari Martikainen
Close
Sari Martikainen är värdetransportör och klubbordförande på Loomis. Hon hoppas att kontanter finns kvar som betalningsalternativ även i framtiden.
Close

Cash inte längre king

Fokus: Framtiden. För varje år tar plastkortet mark från sedlarna. Hur ser framtiden ut för den bransch som ska frakta pengarna?

Genom åren har Sari Martikainens kollegor blivit färre. Bara under det senaste halvåret har Loomis i Stockholm sagt upp personal två gånger. Ett 50-tal värdetransportörer har fått gå.

Företaget tjänar fortfarande bra med pengar. Men flödet av kontanter att transportera minskar hela tiden. För fem år sedan, 2013, fanns det kontanter värda 88 miljarder kronor i omlopp i Sverige. 2017 var motsvarande siffra 57 miljarder kronor.

Sari Martikainen är huvudskyddsombud och klubbordförande för Transport på Loomis i Stockholm. Hon är värdetransportör och kör kontanter, både sedlar och mynt, till och från serviceboxar och bankomater.

Jobbet är tungt. Fysiskt på grund av de tunga väskor hon måste bära. Psykiskt på grund av rånrisken, hon har själv varit med om flera. Trots problemen trivs hon bra på jobbet. Hon är inne på sitt 17:e år. Bäst: Det är omväxlingen och att få sköta sig själv.

Sari Martikainen har sett många, och stora, förändringar genom åren. För tio år sedan kom nya väskor som är säkrare, men väldigt tunga. Rånen har minskat kraftigt.

– För några år sedan hände det så ofta att vi blev avtrubbade. Folk orkade knappt skriva en tillbudsrapport när de varit med om ett rånförsök, säger hon.

Mindre kontanter i omlopp märks mest i att kollegorna blivit färre. Vissa lyft har också blivit lättare.

– Det är samma typ av myntsäckar i dag. Men det är färre mynt nu och sedan kontantutbytet är de lättare också.

– Även om det är färre sedlar också så märker vi inte av det i arbetsbelastningen. Vi har alltid att göra och det är väskan som väger mest, säger hon.

Det pågår just nu en stor riksbanksutredning. En del handlar om minskningen av kontanter. Ett delbetänkande i den frågan ska komma före sommaren. Många räknar med att det ska levereras politiska förslag som förändrar förutsättningarna för branschen.

Det är just politiken som behöver komma med lösningar, tror Sari Martikainen. Hon är själv politiskt aktiv i hemkommunen Enköping och kallas ibland för Kontant-Sari av partikamrater.

– Jag hoppas verkligen att politikerna tar tag i det här. Jag tycker att kort är bra, men jag vill att vi ska ha alternativ att välja mellan. Hemma i Enköping har ett lokalt fik gått över till kontantfritt. Så nu kan tiggarna inte gå in dit och köpa en kopp kaffe. Många hamnar utanför.

Stefan H Johansson jobbar på samma företag som Sari Martikainen. Han är marknads- och försäljningschef på Loomis Sverige. Enligt honom finns jobbet som värdetransportör kvar om tio år.

– Jag tror det innerligt. I synnerhet efter den senaste tidens diskussion där politiker och till och med Riksbanken gett uttryck för att det kanske har gått lite för fort. Sverige är väldigt sårbart i händelse av ofred och framför allt mot hackerattacker.

Loomis Sverige är en del av Loomis, ett av världens största värdetransportföretag. I många länder växer bolaget. I Sverige minskar hela tiden antalet anställda.

– Det är en direkt konsekvens av att merparten av bankerna blivit kontantlösa. De har gått från att vara vår största kundgrupp till att vara väldigt marginaliserade, vilket är synd.

Loomis är ett nischat företag som bara gör en sak. Ser du att det kan komma till ytterligare arbetsuppgifter för era anställda, för att ni ska kunna behålla personal och tjäna pengar?

– Vi tittar hela tiden på hur vi ska bredda vår tjänsteportfölj. En del i vår strategi är att upprätta ett innovationscenter i Stockholm för att behandla den typen av frågor.

Var tror du att ni är om tio år?

– Förr kunde man göra tioårsplaner. I dag förändras världen så fort att det inte går. Jag tror inte vi kommer att se så stora förändringar att vi far omkring med robotar eller så. Det kommer att krävas ett professionellt handlag från våra medarbetare, i det här jobbet krävs fingertoppskänsla.

– Det är klart man har suttit på kammaren och funderat om framtiden emellanåt. Men jag tycker att det förs en mer balanserad debatt där fler kommer till tals. Kontanter är än så länge det enda statliga betalningsmedlet och så tror jag det kommer fortsätta vara. Det har gjort att jag känner en större tillförsikt inför framtiden.

Nokas vd: ”Vi har en plan fram till 2021”

Fokus: Framtiden. Nokas värdehantering är den mindre aktören i branschen för värdetransporter. Vd:n Kalle Boumedienne tror att kontanterna blir kvar. Men ska det gå att tjäna pengar på dem krävs politiska lösningar.

Kalle Boumedienne
Kalle Boumedienne är vd för Nokas Värdehantering. Företaget har minskat omsättningen och halverat antalet anställda, men är sedan några år lönsamt igen.   Foto: John Antonsson

Han berättar att bolaget har sett en nedgång på kontantmarknaden under hans fem år som chef. Det är ett av skälen till att mer än hälften av personalen har fått gå.

– Jag tillhör dem som tror att det alltid kommer att finnas kontanter. Nu börjar riskerna med ett kontantfritt samhälle diskuteras. Hur mycket kontanter behöver vi för att kunna hantera krissituationer? frågar sig Kalle Boumedienne.

Han tror att Nokas värdehantering kommer att fortsätta vara lönsam en period:

– Där ser jag att Nokas har en jättefördel. Vi är en koncern som gör olika saker. Jag tror att någon form av samarbete mellan de olika bolagen gör att vi hittar en lönsam nivå. Vi kan till exempel dela lokaler och göra annat som ger kostnadsbesparingar.

Går det att tänka sig en framtid där man jobbar förmiddag som värdetransportör och eftermiddag som rondväktare?

– Jag har tänkt att vi ska börja diskutera en framtid där vi hjälper varandra på olika sätt mellan bolagen. Men exakt hur det kommer att se ut vill jag inte spekulera i nu.

Var är ni och branschen om fem år?

– Fortsätter det i samma takt som nu blir det svårt för oss att ha lönsamhet långsiktigt. Men om det kommer fram förslag om kontantkrav eller andra lösningar, som gör att minskningen av kontanter stannar av, kan vi kanske fortsätta. Som det ser ut nu har vi en plan fram till 2021 men lönsamheten blir lägre.

Och med det minskar personalen?

– Ja, i vår del i värdet. Men Nokas som företag växer ju. Värdetransportörerna blir färre, men det kommer gå att hitta jobb inom koncernen, säger Kalle Boumedienne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Transportarbetarens logga

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?