Andreasson förlorade sista ronden

Skatteverket vann. De polska chaufförerna på Andreassons åkeri var att betrakta som anställda. Den högsta rättsliga instansen tar inte upp överklagandet – och därmed gäller de domar som slagit fast att åkeriet ska betala arbetsgivaravgifter för dem.

– Det här visar att vi har fattat rätt beslut från början, kommenterar Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.

En långdragen historia om chaufförers villkor och konkurrensen mellan åkerier har fått sitt slutliga avgörande i Sverige: Andreassons åkeri i Veddige hade inte rätt när det betalade sina polska chaufförer som egna företagare.

Andreassons ska betala cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för chaufförernas inkomster under 2012 0ch 2013. Pengar som Skatteverket har krävt långt tidigare – och som åkeriet också har betalat in.

– Jag förstår att företag pressar sina utgifter och prövar sin affärsmässighet, säger Pia Bergman. Men de måste hålla sig till lagen.

Beskedet om vad som gäller för Andreassons och Skatteverket kom när Högsta förvaltningsdomstolen den 4 maj beslutade att inte ta upp fallet. Åkeriet hade begärt prövningstillstånd, men domstolen sa nej. Därmed gäller tidigare dom från Kammarrätten i Göteborg.

(Prövningstillstånd i högsta instans ges i två fall: om domstolen bedömer att målet är viktigt för att reda ut hur lagen ska tolkas eller om tidigare domstol har begått uppenbara och grova misstag.)

– Vi ger oss inte, säger Yvonne Andreasson, vd på åkeriet. Vi kommer att klaga i EU på hur svenska domstolar har hanterat oss och ärendet.

Exakt vilken europeisk instans åkeriet ska vända sig till kan hon inte uppge. Hon hänvisar till åkeriets jurist, som Transportarbetaren ännu inte fått kontakt med.

– Det är mycket märkligt att Högsta förvaltningsrätten inte tar upp vårt fall, tycker Yvonne Andreasson. Det behövs ett klargörande.

Samtidigt som Högsta förvaltningsdomstolen meddelade att fallet inte ska tas upp kom samma besked angående Zimit transportförmedling. Zimit var ett bemanningsföretag med makarna Andreasson startade. Företaget gick i konkurs sommaren 2013 och det var skattekraven som stjälpte omkull det. Enligt den dom som nu gäller skulle Zimit ha betalat drygt 14 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

– Jag var suppleant i styrelsen, säger Yvonne Andreasson. I konkursboet fanns inga pengar till skatteskulder.

Där har Skatteverkets Pia Bergman ett allmänt svar om vad som gäller när ett företag har gått i konkurs på grund av skatteskulder:

– Generellt tittar vi då på de personer som företrädde företaget, säger hon utan att uttala sig direkt om förhållandena i Zimit.

I praktiken har Förvaltningsrätten i Göteborg redan gått in och frusit 13,5 miljoner kronor för makarna Andreasson. Skatteverket står bakom betalningssäkringen eftersom det anser att åkarparet ska hållas personligt ansvariga för skulderna i Zimit.

För de lågbetalda chaufförer som anlitats gäller en annan process. De krävs på svensk skatt eftersom Skatteverket och domstolar betraktar dem som anställda på åkeriet. Enligt Pia Bergman ligger ett 60-tal fall och väntar på avgörande i kammarrätten.

Och Andreassons åkeri fortsätter att laborera med utländska chaufförer.

– Nu har de A1-intyg, berättar vd:n Yvonne Andreasson.

Ett A1-intyg är en handling som visar att de sociala avgifterna för en person, som anlitas i Sverige, ska betalas i ett annat land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.