Andreasson förlorade sista ronden

Skatteverket vann. De polska chaufförerna på Andreassons åkeri var att betrakta som anställda. Den högsta rättsliga instansen tar inte upp överklagandet – och därmed gäller de domar som slagit fast att åkeriet ska betala arbetsgivaravgifter för dem.

– Det här visar att vi har fattat rätt beslut från början, kommenterar Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.

En långdragen historia om chaufförers villkor och konkurrensen mellan åkerier har fått sitt slutliga avgörande i Sverige: Andreassons åkeri i Veddige hade inte rätt när det betalade sina polska chaufförer som egna företagare.

Andreassons ska betala cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för chaufförernas inkomster under 2012 0ch 2013. Pengar som Skatteverket har krävt långt tidigare – och som åkeriet också har betalat in.

– Jag förstår att företag pressar sina utgifter och prövar sin affärsmässighet, säger Pia Bergman. Men de måste hålla sig till lagen.

Beskedet om vad som gäller för Andreassons och Skatteverket kom när Högsta förvaltningsdomstolen den 4 maj beslutade att inte ta upp fallet. Åkeriet hade begärt prövningstillstånd, men domstolen sa nej. Därmed gäller tidigare dom från Kammarrätten i Göteborg.

(Prövningstillstånd i högsta instans ges i två fall: om domstolen bedömer att målet är viktigt för att reda ut hur lagen ska tolkas eller om tidigare domstol har begått uppenbara och grova misstag.)

– Vi ger oss inte, säger Yvonne Andreasson, vd på åkeriet. Vi kommer att klaga i EU på hur svenska domstolar har hanterat oss och ärendet.

Exakt vilken europeisk instans åkeriet ska vända sig till kan hon inte uppge. Hon hänvisar till åkeriets jurist, som Transportarbetaren ännu inte fått kontakt med.

– Det är mycket märkligt att Högsta förvaltningsrätten inte tar upp vårt fall, tycker Yvonne Andreasson. Det behövs ett klargörande.

Samtidigt som Högsta förvaltningsdomstolen meddelade att fallet inte ska tas upp kom samma besked angående Zimit transportförmedling. Zimit var ett bemanningsföretag med makarna Andreasson startade. Företaget gick i konkurs sommaren 2013 och det var skattekraven som stjälpte omkull det. Enligt den dom som nu gäller skulle Zimit ha betalat drygt 14 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

– Jag var suppleant i styrelsen, säger Yvonne Andreasson. I konkursboet fanns inga pengar till skatteskulder.

Där har Skatteverkets Pia Bergman ett allmänt svar om vad som gäller när ett företag har gått i konkurs på grund av skatteskulder:

– Generellt tittar vi då på de personer som företrädde företaget, säger hon utan att uttala sig direkt om förhållandena i Zimit.

I praktiken har Förvaltningsrätten i Göteborg redan gått in och frusit 13,5 miljoner kronor för makarna Andreasson. Skatteverket står bakom betalningssäkringen eftersom det anser att åkarparet ska hållas personligt ansvariga för skulderna i Zimit.

För de lågbetalda chaufförer som anlitats gäller en annan process. De krävs på svensk skatt eftersom Skatteverket och domstolar betraktar dem som anställda på åkeriet. Enligt Pia Bergman ligger ett 60-tal fall och väntar på avgörande i kammarrätten.

Och Andreassons åkeri fortsätter att laborera med utländska chaufförer.

– Nu har de A1-intyg, berättar vd:n Yvonne Andreasson.

Ett A1-intyg är en handling som visar att de sociala avgifterna för en person, som anlitas i Sverige, ska betalas i ett annat land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Christel Grip

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Transportarbetarens logga

Utredning ska få fart på bygget av säkra rastplatser

Åkeri. Yrkeschaufförerna har klagat – år ut och år in. Nu tillsätter regeringen en utredning för att se över hur uppställningsplatserna kring landets större vägar kan förbättras.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.