Andreasson förlorade sista ronden

Skatteverket vann. De polska chaufförerna på Andreassons åkeri var att betrakta som anställda. Den högsta rättsliga instansen tar inte upp överklagandet – och därmed gäller de domar som slagit fast att åkeriet ska betala arbetsgivaravgifter för dem.

– Det här visar att vi har fattat rätt beslut från början, kommenterar Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.

En långdragen historia om chaufförers villkor och konkurrensen mellan åkerier har fått sitt slutliga avgörande i Sverige: Andreassons åkeri i Veddige hade inte rätt när det betalade sina polska chaufförer som egna företagare.

Andreassons ska betala cirka nio miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg för chaufförernas inkomster under 2012 0ch 2013. Pengar som Skatteverket har krävt långt tidigare – och som åkeriet också har betalat in.

– Jag förstår att företag pressar sina utgifter och prövar sin affärsmässighet, säger Pia Bergman. Men de måste hålla sig till lagen.

Beskedet om vad som gäller för Andreassons och Skatteverket kom när Högsta förvaltningsdomstolen den 4 maj beslutade att inte ta upp fallet. Åkeriet hade begärt prövningstillstånd, men domstolen sa nej. Därmed gäller tidigare dom från Kammarrätten i Göteborg.

(Prövningstillstånd i högsta instans ges i två fall: om domstolen bedömer att målet är viktigt för att reda ut hur lagen ska tolkas eller om tidigare domstol har begått uppenbara och grova misstag.)

– Vi ger oss inte, säger Yvonne Andreasson, vd på åkeriet. Vi kommer att klaga i EU på hur svenska domstolar har hanterat oss och ärendet.

Exakt vilken europeisk instans åkeriet ska vända sig till kan hon inte uppge. Hon hänvisar till åkeriets jurist, som Transportarbetaren ännu inte fått kontakt med.

– Det är mycket märkligt att Högsta förvaltningsrätten inte tar upp vårt fall, tycker Yvonne Andreasson. Det behövs ett klargörande.

Samtidigt som Högsta förvaltningsdomstolen meddelade att fallet inte ska tas upp kom samma besked angående Zimit transportförmedling. Zimit var ett bemanningsföretag med makarna Andreasson startade. Företaget gick i konkurs sommaren 2013 och det var skattekraven som stjälpte omkull det. Enligt den dom som nu gäller skulle Zimit ha betalat drygt 14 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

– Jag var suppleant i styrelsen, säger Yvonne Andreasson. I konkursboet fanns inga pengar till skatteskulder.

Där har Skatteverkets Pia Bergman ett allmänt svar om vad som gäller när ett företag har gått i konkurs på grund av skatteskulder:

– Generellt tittar vi då på de personer som företrädde företaget, säger hon utan att uttala sig direkt om förhållandena i Zimit.

I praktiken har Förvaltningsrätten i Göteborg redan gått in och frusit 13,5 miljoner kronor för makarna Andreasson. Skatteverket står bakom betalningssäkringen eftersom det anser att åkarparet ska hållas personligt ansvariga för skulderna i Zimit.

För de lågbetalda chaufförer som anlitats gäller en annan process. De krävs på svensk skatt eftersom Skatteverket och domstolar betraktar dem som anställda på åkeriet. Enligt Pia Bergman ligger ett 60-tal fall och väntar på avgörande i kammarrätten.

Och Andreassons åkeri fortsätter att laborera med utländska chaufförer.

– Nu har de A1-intyg, berättar vd:n Yvonne Andreasson.

Ett A1-intyg är en handling som visar att de sociala avgifterna för en person, som anlitas i Sverige, ska betalas i ett annat land.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

Branscherna hittar flera politiska guldkorn

Politik. Sveriges Åkeriföretag välkomnar klimatfokus och infrastrukturdepartement. Säkerhetsbranschen är glada för rut-avdrag för trygghetstjänster.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.