Skidåkare, illiustration

7 tips för medlemmar

Snabbkoll. Facket – där går man väl med för att lönen och arbetsmiljön ska funka? För att tillsammans kämpa för ett bättre arbetsliv. Här har vi samlat förmåner som kommer på köpet när du går med i Transport.

1. Åk på semester!

Transport äger semesterbostäder som medlemmar kan hyra till ett schyst pris. Några stugor ligger nära havet utanför Lysekil. Och för dig som gillar fjällvärlden hyr några av avdelningarna ut stugor i Sälen, Idre och Lofsdalen. Genom LO kan du även få rabatt på lägenheter i italienska Riva del Sole.

Du som är tidningsbud har ett extra bra pris på fritidsbostäder i Björnrike och Åre samt i Hunnebostrand på västkusten. Andra Transportmedlemmar får i mån av plats också hyra dem, men då kostar det mer.

2. Känn dig trygg

En hemförsäkring hos Folksam ingår i fackavgiften. Den har ingen övre gräns för ersättningen. Meningen är att du ska få ut värdet på det som har brunnit upp, förstörts eller stulits. I försäkringen finns också ett grundskydd om du är ute och reser. Du kan även få ersättning om du blir överfallen eller utsatt för våld. Och om du hamnar i en rättslig tvist kan du i många fall få ersättning för rättegångskostnader och ett juridiskt ombud.

Ett tips: om du lever ihop med någon som också har
hemförsäkring via sitt LO-förbund kan ni byta den ena mot en drulleförsäkring. Det måste anmälas till Folksam.

Och är du tidningsbud så följer dessutom gruppliv- och olycksfallsförsäkring med i ditt försäkringspaket.

3. Blir du av med jobbet?

Transportmedlemmar som är med i a-kassan och tjänar mer än 25 025 kronor i månaden har en inkomstförsäkring som gör att de får ut 80 procent av sin inkomst om de blir arbetslösa. Ersättningen betalas ut i max hundra dagar.

Den som har lägre lön och förlorar jobbet får de 80 procenten genom a-kassan.

4. Ta ett banklån

Ett par svenska banker erbjuder lån till en lägre ränta och utan säkerhet för den som är med i ett LO-förbund och blir kund i banken. Medlemslånen ligger på mellan 50 000 och 350 000 kronor och ska betalas tillbaka på upp till tolv år.

5. Och snart blir det rabatt

Framåt våren kommer LO:s mervärdeskort att gälla även för transportare. Exakt vad som ingår är inte klart ännu, men grunden är rabatter på alla möjliga prylar, evenemang, resor och kultur.

6. Gillar du att läsa – eller inte?

Ett återkommande arrangemang är Boken på arbetsplatsen. Då ordnas workshops, seminarier och författarmöten för den som driver eller vill starta ett arbetsplatsbibliotek.

Läs för mej pappa! vänder sig till just pappor som vill ha en knuff att börja läsa mer med sina barn. ABF och några av LO-facken ordnar heldagar där bland annat en författare ska inspirera till högläsning.

Missa inte heller de vägkrogsbibliotek som Transport driver på 14 platser i landet. Där kan du låna ljudböcker. Biblioteken är öppna för alla och ligger längs de stora vägarna.

7. För behövande … och forskare

Elin och Charles Lindley grundade Transport för 120 år sedan. I dag kan vem som helst söka medel från stiftelsen, som är uppkallad efter dem. De flesta bidrag delas ut till privatpersoner som blivit sjuka och därför behöver hjälp. Det kan till exempel handla om pengar till en diskmaskin, ett träningskort eller en elcykel – om en läkare intygar att de behöver detta. Man kan också få pengar till vetenskaplig forskning inom transportväsendet eller jämförliga ämnen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Transportarbetarens logga

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tommy Wreeth

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.