Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

1. Pensionens olika delar

De tre delarna av pensionspyramiden är allmän pension, tjänstepension och eget sparande. Basen, den allmänna pensionen, betalas ut av Pensionsmyndigheten. Den består av inkomstpension, premiepension, tilläggspension och garantipension. Pyramidens mellanvåning är tjänstepension, som arbetsgivaren betalat in till, och toppen utgörs av privat sparande. Den totala pensionen kan alltså bestå av allmän pension, tjänstepension och privat pension.

2. Det orange kuvertet

Årsbesked skickas ut av Pensionsmyndigheten. Det så kallade orange kuvertet – som går att få till en digital brevlåda – har i år skickats ut till 5 789 439 personer som ännu inte gått i pension. Tjänstepension och eget sparande syns inte i årsbeskedet från Pensionsmyndigheten.

3. Räkna ut själv

Kontrollera hur mycket du får genom att gå in hos pensionsmyndigheten.se och gör en prognos. Där kan du också se hur månadsbeloppet påverkas av när du väljer att ta ut pension.

4. Höjda åldersgränser

Vi lever allt längre. För att pensionspengarna ska räcka under längre tid kommer åldern att höjas. Inget beslut är ännu taget men riksdagens pensionsgrupp föreslår att tidigast möjliga uttag av allmän pension redan nästa år höjs från 61 år till 62 år, från och med 2023 till 63 år.

Från och med 2026 ska den lägsta åldern åter ändras när en riktålder införs. Riktåldern räknas ut efter förväntad livslängd, troligen 67 år när den införs, och det ska gå att ta ut pension tre år tidigare. Är du född 1963 eller senare kan du alltså gå i pension tidigast när du är 64 år.

Samtidigt höjs åldern för hur länge du har rätt att jobba kvar, från dagens 67 år, nästa år till 68 och från och med 2023 till 69 år.

5. Möjligt att dela med sig

Det talas ofta om en kvinnofälla i pensionssammanhang. Den som under många år tar huvudansvar för barn och hem, och lönearbetar på deltid, riskerar att bli förlorare när det är dags för pension. Så behöver det inte vara. Det är möjligt att föra över premiepensionsrätter. Den som tjänar 30 000 kronor i månaden och för över sin premiepension under 15 år höjer sin makas, makes eller registrerade partners pension med cirka 1 000 kronor per månad.

6. Arbeta och spara

För den som har möjlighet lönar det sig mest att fortsätta förvärvsarbeta även efter 65 års ålder. Att jobba ett år till, och enligt nuvarande regler för pensionsålder då gå i pension vid 66, kan för en person som tjänar 25 000 kronor i månaden betyda cirka 1 600 kronor mer i pension före skatt. Även att jobba deltid ger stor effekt. Känns det mest jobbigt när banken tjatar om att du borde pensionsspara (mer)? Ge det en chans, gå igenom månadskostnaderna och se om det finns utrymme att sätta av pengar till pensionen. Även ett mindre månadssparande kan växa till att bli ett mycket bra tillskott när det väl är dags för pensionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flexicurity

Den danska jobbmodellen

Snabbkoll. Sverige ska inspireras av Danmark och ta steg mot flexicurity. Det har regeringen kommit överens med Centerpartiet och Liberalerna om. Men vad tusan är flexicurity?

Snabbkoll: Studier

6 tips för dig som vill gå en facklig kurs

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Snabbkoll: 5 tips inför semestern

5 tips inför semestern

Snabbkoll. Vill chefen avbryta semestern? Eller har du det svettigt varmt? Många frågor dyker upp på sommaren och då gäller det att ha koll på vilka rättigheter och skyldigheter arbetsgivare och arbetstagare har.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Fackets framtid
Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.