Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

1. Pensionens olika delar

De tre delarna av pensionspyramiden är allmän pension, tjänstepension och eget sparande. Basen, den allmänna pensionen, betalas ut av Pensionsmyndigheten. Den består av inkomstpension, premiepension, tilläggspension och garantipension. Pyramidens mellanvåning är tjänstepension, som arbetsgivaren betalat in till, och toppen utgörs av privat sparande. Den totala pensionen kan alltså bestå av allmän pension, tjänstepension och privat pension.

2. Det orange kuvertet

Årsbesked skickas ut av Pensionsmyndigheten. Det så kallade orange kuvertet – som går att få till en digital brevlåda – har i år skickats ut till 5 789 439 personer som ännu inte gått i pension. Tjänstepension och eget sparande syns inte i årsbeskedet från Pensionsmyndigheten.

3. Räkna ut själv

Kontrollera hur mycket du får genom att gå in hos pensionsmyndigheten.se och gör en prognos. Där kan du också se hur månadsbeloppet påverkas av när du väljer att ta ut pension.

4. Höjda åldersgränser

Vi lever allt längre. För att pensionspengarna ska räcka under längre tid kommer åldern att höjas. Inget beslut är ännu taget men riksdagens pensionsgrupp föreslår att tidigast möjliga uttag av allmän pension redan nästa år höjs från 61 år till 62 år, från och med 2023 till 63 år.

Från och med 2026 ska den lägsta åldern åter ändras när en riktålder införs. Riktåldern räknas ut efter förväntad livslängd, troligen 67 år när den införs, och det ska gå att ta ut pension tre år tidigare. Är du född 1963 eller senare kan du alltså gå i pension tidigast när du är 64 år.

Samtidigt höjs åldern för hur länge du har rätt att jobba kvar, från dagens 67 år, nästa år till 68 och från och med 2023 till 69 år.

5. Möjligt att dela med sig

Det talas ofta om en kvinnofälla i pensionssammanhang. Den som under många år tar huvudansvar för barn och hem, och lönearbetar på deltid, riskerar att bli förlorare när det är dags för pension. Så behöver det inte vara. Det är möjligt att föra över premiepensionsrätter. Den som tjänar 30 000 kronor i månaden och för över sin premiepension under 15 år höjer sin makas, makes eller registrerade partners pension med cirka 1 000 kronor per månad.

6. Arbeta och spara

För den som har möjlighet lönar det sig mest att fortsätta förvärvsarbeta även efter 65 års ålder. Att jobba ett år till, och enligt nuvarande regler för pensionsålder då gå i pension vid 66, kan för en person som tjänar 25 000 kronor i månaden betyda cirka 1 600 kronor mer i pension före skatt. Även att jobba deltid ger stor effekt. Känns det mest jobbigt när banken tjatar om att du borde pensionsspara (mer)? Ge det en chans, gå igenom månadskostnaderna och se om det finns utrymme att sätta av pengar till pensionen. Även ett mindre månadssparande kan växa till att bli ett mycket bra tillskott när det väl är dags för pensionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Transportarbetarens logga

Fritt fram för facket att driva försäkringskrav

Avtalsrörelsen. LO fick rätt. Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar slår i en dom fast att krav på bättre försäkringar och pension får drivas i avtalsrörelsen.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?