Chaufför Rosanna Johansson framför lastbil.
Close
Rosanna Johansson ger transportavtalet godkänt.
Close

”590 kronor är väl okej”

Högre lön, mer i ob och sluttjafsat om vem som ska betala YKB:n. Så ser delar av innehållet i det nya transportavtalet ut. Bra eller dåligt? Vi åkte till en rastplats utanför Uppsala för att lyssna med lastbilschaufförer.

Mora Stenar strax söder om Uppsala. Det är tidig förmiddag och några chaufförer sover i sina hytter, andra bromsar in för att snabbt springa in på toaletten eller rasta hunden och sedan dra vidare. Somliga tar en längre paus.

Rosanna Johansson är på väg från Ursvik till Uppsala där hon ska lämna
förorenad jord. Jo, hon hörde något om ett nytt avtal men är inte så insatt
i detaljerna. 590 kronor mer i månaden? Tja, det låter väl helt okej.

Att ob- och övertidsersättningen räknats upp då?

– Det gör ju att det kommer löna sig när man jobbar kvällar och helger, säger hon.

Och det där med yrkeskompetensbevis (YKB)? Det nya avtalet slår en gång för alla fast att det är chefen som ska betala kalaset, inga frågetecken kring den saken. Men det har inte varit något problem för Rosanna Johansson.

– Jag har precis förnyat mitt. Chefen betalade. Men jag får inte säga upp mig på ett tag, typ ett år eller två år, för då får jag betala själv. Det är ändå en schyst deal tycker jag. Är han snäll och betalar så ställer man upp och jobbar. Men jag har hört att det har varit mycket tjafs om det där, att det finns arbetsgivare som inte tycker de ska stå för det. Fast de flesta chaufförer uppskattar inte heller kravet på YKB.

–Ska chefen betala?

Joakim Strandh är på väg till Månkarbo för att lasta torv. Han kände inte till det nya avtalet, än mindre att chefen ska stå för utbildningen.

– Även ADR? Jag håller just på med
mitt YKB och jag betalar själv. Det tycker jag är helt okej. Det är ju mitt körkort och skulle jag bli uppsagd har chefen lagt ner pengar på mig i onödan. Men du, jag ska nog gå och ringa honom nu!

Göran Svensson, med sikte mot Björklinge för att lasta virke, har noga hängt med i avtalsrörelsen. Han lusläste allt som skrevs och gick in på fackets avdelning
i Söderhamn för att förhöra sig om vad som hände och hur man skulle agera om det blev strejk. Resultatet av förhandlingarna? Underkänt, om Göran Svensson får betygsätta.

– 590 kronor är naturligtvis för lite. Vi är värda mycket mer med tanke på det ansvar och de arbetstider vi har. Det dubbla hade varit bättre – till att börja med. Övertids- och ob-ersättningen borde också höjas mer än de ynka 2,2 procenten, med tanke på hur arbetssituationen kan se ut.

– Det skulle vara förbjudet att hålla på ensam på nätterna, säger han. Det är för farligt. Halkar jag i mörkret klockan tio på kvällen saknar de mig först på förmiddagsskiftet. Nej, jag tror inte världen stannar för att ett flislass inte kommer fram en viss tid.

Inför nästa avtalsrörelse, som drar igång inom ett år, vill han att facket driver frågan om nattjobbets tiotimmarsregel.

– Du får jobba högst tio timmar på natten men den regeln följs inte, säger han. Folk jobbar mer än så. Den här frågan har glömts bort i alla avtalsrörelser.

– Och så måste lönerna höjas ordentligt så att vi inte längre är ett låglöneyrke.

Nicklas Norman tar en paus innan han rullar sista biten in i Uppsala för att hämta en storsäck med jord.

Att det kommit ett nytt avtal kände han inte till, men 590 kronor mer i månaden låter ju bra, säger Nicklas. Någon övertid kör han nästan aldrig och obekväm arbetstid är inte heller aktuellt. Sitt YKB förnyade han förra året. Chefen betalade utan problem.

– Vi tog det på en helg. Han betalade, jag tog inte ut någon lön. Fair enough.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.