Chaufför Rosanna Johansson framför lastbil.
Close
Rosanna Johansson ger transportavtalet godkänt.
Close

”590 kronor är väl okej”

Högre lön, mer i ob och sluttjafsat om vem som ska betala YKB:n. Så ser delar av innehållet i det nya transportavtalet ut. Bra eller dåligt? Vi åkte till en rastplats utanför Uppsala för att lyssna med lastbilschaufförer.

Mora Stenar strax söder om Uppsala. Det är tidig förmiddag och några chaufförer sover i sina hytter, andra bromsar in för att snabbt springa in på toaletten eller rasta hunden och sedan dra vidare. Somliga tar en längre paus.

Rosanna Johansson är på väg från Ursvik till Uppsala där hon ska lämna
förorenad jord. Jo, hon hörde något om ett nytt avtal men är inte så insatt
i detaljerna. 590 kronor mer i månaden? Tja, det låter väl helt okej.

Att ob- och övertidsersättningen räknats upp då?

– Det gör ju att det kommer löna sig när man jobbar kvällar och helger, säger hon.

Och det där med yrkeskompetensbevis (YKB)? Det nya avtalet slår en gång för alla fast att det är chefen som ska betala kalaset, inga frågetecken kring den saken. Men det har inte varit något problem för Rosanna Johansson.

– Jag har precis förnyat mitt. Chefen betalade. Men jag får inte säga upp mig på ett tag, typ ett år eller två år, för då får jag betala själv. Det är ändå en schyst deal tycker jag. Är han snäll och betalar så ställer man upp och jobbar. Men jag har hört att det har varit mycket tjafs om det där, att det finns arbetsgivare som inte tycker de ska stå för det. Fast de flesta chaufförer uppskattar inte heller kravet på YKB.

–Ska chefen betala?

Joakim Strandh är på väg till Månkarbo för att lasta torv. Han kände inte till det nya avtalet, än mindre att chefen ska stå för utbildningen.

– Även ADR? Jag håller just på med
mitt YKB och jag betalar själv. Det tycker jag är helt okej. Det är ju mitt körkort och skulle jag bli uppsagd har chefen lagt ner pengar på mig i onödan. Men du, jag ska nog gå och ringa honom nu!

Göran Svensson, med sikte mot Björklinge för att lasta virke, har noga hängt med i avtalsrörelsen. Han lusläste allt som skrevs och gick in på fackets avdelning
i Söderhamn för att förhöra sig om vad som hände och hur man skulle agera om det blev strejk. Resultatet av förhandlingarna? Underkänt, om Göran Svensson får betygsätta.

– 590 kronor är naturligtvis för lite. Vi är värda mycket mer med tanke på det ansvar och de arbetstider vi har. Det dubbla hade varit bättre – till att börja med. Övertids- och ob-ersättningen borde också höjas mer än de ynka 2,2 procenten, med tanke på hur arbetssituationen kan se ut.

– Det skulle vara förbjudet att hålla på ensam på nätterna, säger han. Det är för farligt. Halkar jag i mörkret klockan tio på kvällen saknar de mig först på förmiddagsskiftet. Nej, jag tror inte världen stannar för att ett flislass inte kommer fram en viss tid.

Inför nästa avtalsrörelse, som drar igång inom ett år, vill han att facket driver frågan om nattjobbets tiotimmarsregel.

– Du får jobba högst tio timmar på natten men den regeln följs inte, säger han. Folk jobbar mer än så. Den här frågan har glömts bort i alla avtalsrörelser.

– Och så måste lönerna höjas ordentligt så att vi inte längre är ett låglöneyrke.

Nicklas Norman tar en paus innan han rullar sista biten in i Uppsala för att hämta en storsäck med jord.

Att det kommit ett nytt avtal kände han inte till, men 590 kronor mer i månaden låter ju bra, säger Nicklas. Någon övertid kör han nästan aldrig och obekväm arbetstid är inte heller aktuellt. Sitt YKB förnyade han förra året. Chefen betalade utan problem.

– Vi tog det på en helg. Han betalade, jag tog inte ut någon lön. Fair enough.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.