Göteborgs åkerisektion
Close
Göteborgs åkerisektion slår ett slag för att rädda åkeribranschen. ”Vi vill stötta våra kollegor och berätta vad de har rätt att kräva.” Övre raden: Victor Larsson, Joakim Lindahl, ordförande Freddy Welle, Johan Stålhand (blivande vice ordförande), Benny Hansson och Jan-Ove Bernhardsson. Nedre raden: Magnus Kvilén och Jon Barac. Den senare har nu lämnat sektionen.
Close
Månadens sektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Det är kväll och det ”goa gänget” har samlats kring matbordet på avdelning 3. Orden är ordförande Freddy Welles och vi ses innan coronapandemin slagit till.

Sektionen har nyss haft årsmöte. Det var ovanligt välbesökt med ett antal nya ansikten. Strategin att ringa och sms:a medlemmarna har nog bidragit, tror killarna. Fast två kvinnliga chaufförer hoppade av sina uppdrag så sekreterarstolen står nu tom.

Strategin för att värva fler tjejer, och nya medlemmar över lag, är uppsökeri. Inte minst på lastbilsträffar.

– Vi behöver upplysa unga om vad facket är, påpekar Johan Stålhand.

En av sektionens män med namn som börjar på J. De andra är Jan-Ove, Joakim och Jörgen.

”Mycket missförstånd”

– Det finns väldigt mycket missförstånd om vad facket gör och inte gör, hakar Magnus Kvilén på. Samtidigt säljer chaufförer dagligen ut sin arbetsmiljö på grund av okunskap.

En diskussion om unga förare, ofta med invandrarbakgrund och obefintlig koll på sina rättigheter, utbryter. Det gäller att överbrygga misstänksamhet och sakta bygga upp förtroende, resonerar chaufförerna.

– Och lotsa in dem på facklig utbildning så att de vågar stå upp för sin rätt, säger Freddy Welle.

Sedan många år är han djupt engagerad i den osunda konkurrensen inom åkerinäringen.

– Genom ett projekt på avdelningen har jag hjärnkoll på vad som händer i Västsverige. Jag har kontakter och ett väldigt bra samarbete med facken i Norge och Danmark.

Kollegorna nickar.

– Ser och hör vi något misstänkt, så ringer vi Freddy.

Han kollar upp tipsen, kartlägger utländska ekipage som kan bryta mot lagar och regler och informerar polisen, berättar han. En ny ordväxling tar fart om löner ”under all kritik”, fifflande åkerier som ”slängts ut” ur Norge och filippinska chaufförer. Men också distributionsförare som fått mer jobb med den ökande e-handeln.

Gråtande förare

Freddy Welle och Jan-Olof Bernhardsson minns fortfarande föraren som grät, när sektionen tidigare sökte upp utländska chaufförer och delade ut frukostpåsar.

– Han hade förlorat kontakten med frun och barnen.

Några veckor efter träffen tvingar covid-19 sektionen att ställa in all verksamhet fram till hösten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Gdynia

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.