S/Y Loris
Close
S/Y Loris gjorde 27 knop med en bensinmotor på 300 hästkrafter. I dag har hon en modern dieselmaskin.
Close
Kultur

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.

Mitt inne i Stockholm, i Pålsundet vid Långholmen, ligger båtarna från en svunnen tid. De är ömt vårdade av ägare som lägger ut veckolöner på slippapper och fernissa.

I år fyller deras båtklubb, Heleneborg, 100 år och 15 av klenoderna visades på båtmässan i Älvsjö i början av mars.

Närmast entrén låg S/Y Loris. Hon beställdes av Ivar Kreuger i februari 1913, samma månad som han grundade sitt berömda tändsticksaktiebolag.

Loris byggdes lång och smal för att gå snabbt. Den första motorn var bara på 49 hästkrafter, men den gav ändå tolv knops fart. (Drygt 22 kilometer i timmen.)

Fast det räckte inte för Kreuger. I takt med teknikutvecklingen kom nya starkare maskiner och 1922 lät han sätta i en Sterlingmotor på 200 hästkrafter. Några år senare byttes den ut mot en upphottad variant på 300 hästar.

Det var en jättelik bensinslukare som drog uppåt 160 liter per timme och gav en toppfart på 50 kilometer i timmen. Inte mycket för en båt i dag, men svindlade för 100 år sedan.

1932 tog sagan slut. Ivar Kreuger sköt sig i Paris och hans tillgångar klubbades bort på konkursauktion.

Loris bytte ägare flera gånger och i slutet av 1980-talet var det nära att hon eldades upp på en grusplan. Som illa åtgånget och plundrat vrak.

Men i sista stund dök några träbåtsentusiaster upp. Det blev början på en omfattande renovering och i dag går hon i chartertrafik, med Mats Arrhénborg och Ilona Orgmertz som ägare.

I Pålsundet, en bit från platsen där Jas-planet störtade, har Loris sällskap av Plurr, Eje, A.W (After Work), Doris och andra träbåtar som ser ut att vara i skick som nya. Många av dem är ritade av CG Pettersson och har påfallande slanka linjer.

På mässan fick träklenoderna dela hörn med ett antal fantaster i SÅF. Som betyder Sveriges ångbåtsförening. En av de ångfrälsta är Lars Nilsson, som inte svarade på frågan om vad som är det bästa med ångdrift på sjön.

I stället petade han i gång en tvåcylindrig demonstrationsmaskin som nästan ljudlöst puffade upp i 170 varv per minut

– Räcker till perfekt fart på sjön, bedyrade han.

Även ångbåtarna firar jubileum. I somras var det precis 200 år sedan ångbåtstrafiken startade i Stockholm.

Numera finns ungefär 300 ångdrivna farkoster i huvudstaden. Den minsta är en kanot och den största – isbrytaren Sankt Erik – ligger förtöjd vid museibryggan nedanför Vasamuseet på Djurgården.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ljudböcker

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?