Vamsi Savaram och Håkan Norborg
Close
Till expeditionen på Kungsholmen kommer medlemmar när de har problem, eller bara vill prata bort en stund. Där hittar de Vamsi Savaram, gångbud i Sundbyberg, eller Håkan Norborg, bilburet bud i Sollentuna.
Close
Månadens sektion

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

– Arbetsgivarna tjänar otroliga pengar på bud som inte anmäler att de jobbar extra tid, säger Håkan Norborg.

Tillsammans med Vamsi Savaram (Vamsikrishna står det i passet) turas han om att bemanna expeditionen, med ingång från gatan på Kungsholmen mitt i stan.

Båda sitter i tidningsbudssektionens styrelse, som i mycket liknar en arbetsplatsklubb eftersom alla bud i Stockholmsområdet har samma arbetsgivare: Premo. Båda två är också skyddsombud.

Och en natt i veckan är de ute på någon av de 36 filialerna och träffar buden innan de ska ut på sin runda. Vid senaste besöket fick Transport fem nya medlemmar. Andra gånger blir det mest skäll på att ”facket inte gör nåt”.

Att just tiden är ett av de stora problemen för tidningsbuden och Transports sektion i Stockholm är tydligt. Var och en ska själv ringa in på morgonen om trakten tar längre tid än vad som står i schemat.

– Men många låter bli. En del vill hjälpa arbetsgivaren och på så sätt få mer ordinarie tid. Andra är här på arbetstillstånd och måste ha sitt jobb i fyra år för att få stanna i Sverige, och de vill inte göra sig obekväma, berättar Håkan Norborg.

Att få betalt för den inrapporterade extratiden kan också vara svårt ibland. Då blir det en fråga för facket.

kvinnostatyett
Från början var alla Stockholms tidningsbud kvinnor, därav statyetten på dagens fackexpedition.  Foto: Lena Blomquist

Bland Stockholms tidningsbud finns de som försöker leva på sitt jobb. Det finns extraknäckare som kanske studerar parallellt – och det finns de som kommer från länder utanför EU och har arbetstillstånd från Migrationsverket kopplat till sitt jobb. De olika grupperna har skilda förväntningar på vad facket kan och ska göra.

– I höst ska vi komma
i gång med fackliga utbildningar på engelska igen, säger Håkan Norborg.

Vamsi Savaram har själv sitt ursprung i Indien, och pluggar telekommunikation parallellt med tidningsutdelning och fackligt engagemang. Han tar upp en fråga som speciellt engagerar dem som har sitt hemland långt från Sverige:

– Vi är tvungna att ta semestern på sommaren … och då är det 40-50 grader  i Indien. Många av oss som är utlänningar vill ta den långa semestern på vintern i stället.

Hittills har det varit svårt att övertyga arbetsgivaren om en kompromiss då buden skulle få turas om att ta vintersemester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michel Saint-Hialire:
    27 maj, 2019

    Helt rätt. Med den nya budboken kan vi inte se arbetstiden som tidigare. Det är också svårt att läsa lönebeskeden för att kolla ifall man fått rätt ersättning för extra arbetstid. Vi måste få veta exakt vad vår arbetstid är på varje trakt och natt. Vi måste också få möjlighet att ta semester på vintern.
    Slitage och bensinkostnader på våra egna bilar motsvaras inte heller med den ersättning vi får. Faktum är att detta jobb har slavliknande arbetsförhållanden.Ingen vågar protestera då man då kan hamna i onåd.Filialföreståndarna står sällan på vår sida gentemot Premo. Perfekt för Premo att anställa invandrare som inte vet sina rättigheter och inte törs säga emot.

Lästips:

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Nina och Mikael Arnewing.

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.