Close
Skottlossning, brända taxibilar och till och med mord på taxiföretagare. Det har präglat taxinäringen i Malmö de senaste åren.
Close

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

I december 2018 skjuts en 51-årig man till döds utanför en förskola i Malmö. Mannen som vi kan kalla Ali är en känd taxiföretagare, som av polisens beskrivits som en av stadens mest kriminella personer.

Ali, som bland annat stått åtalad för mord, vapen- och narkotikabrott, är också en av förgrundsgestalterna i det lågprisbolag som länge präglade taxibranschen i Malmö.

Upprinnelsen ligger mer än tio år bakåt i tiden.

Två män från Mellanöstern startar taxibolag och blir kompanjorer. Affärsidén är att köra kunder till lågt, fast pris – 59 kronor – i hela innerstaden.

Men kompanjonerna blir osams. De tar in var sin affärspartner – män med våldsmeriter som främsta kapital.

En av grundarna flyr sedan själv fältet. Hans nye medhjälpare skjuts första gången han besöker växeln där han precis blivit delägare. Han dör i en blodpöl på golvet i rummet där telefonisterna sitter.

Ali åtalas för dådet, men frias i brist på bevis. Ingen av telefonisterna, andra delägare eller förare på rast som suttit i samma lokal har sett något.

– Vittnena drabbades av massiv minnesförlust, uttalade åklagaren syrligt efter den friande domen.

Mordet inne på beställningscentralen sker 2011. Kvar sedan är bara ena laget – två män som är vänner och affärspartners.

Fast det uppstår snabbt osämja mellan dem och nya våldsdåd följer. I maj 2016 skjuts Ali, men överlever mirakulöst.

I september samma år detonerar en bomb i garaget hos kompanjonen. Ingen skadas. Två män åtalas – varav en är växeltelefonist. Denne frias, den andre döms till fem års fängelse. Ali misstänks för anstiftan, men frias.

På morgonen den 12 december 2018 skjuts Ali till döds i centrala Malmö.

Parallellt har taxibilar brunnit i staden, bland annat från Ringduve taxi. Det har skapat stor oro och det är få chaufförer eller andra med insyn i branschen som vill uttala sig öppet om situationen.

Ett undantag är Fredrik Svensson, operativ koordinator på Skånepolisen:

– En del kolleger inom polisen blir ju förskräckta när de läser om vår situation i Malmö. Jag borde inte säga att det blivit lugnare nu, för då smällar det väl någonstans i morgon.

– Men, jo, en nulägesbild är ändå att det ljusnar. Både vi och Skatteverket har ökat trycket på taxinäringen. Det är fler fuskare som fått tillstånden indragna.

Det har varit mycket skriverier om skottlossning och taxibilar som brunnit. Varför händer det just i Malmö?

– Jag vet inte riktigt hur det ser ut i andra städer. Men det är händelser som kopplas till en speciell konflikt. Fast när det gäller bilbränderna finns inga bevis.

Vad gör polisen åt situationen?

– Vi har speciella dagar då vi riktar in oss på kontroller av taxibilar. Men vi försöker också prioritera det i vardagen. Polispatruller kan stoppa en taxi, om man har en stund över.

– Vi hittar en hel del fusk. Både skattefusk och bidragsfusk. Det rapporterar vi till andra myndigheter. Bilden är att det finns väldigt många taxibilar i Malmö. Många i branschen är skötsamma, men tyvärr är det gott om fuskare också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Fackets framtid
Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.