Close
Skottlossning, brända taxibilar och till och med mord på taxiföretagare. Det har präglat taxinäringen i Malmö de senaste åren.
Close

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

I december 2018 skjuts en 51-årig man till döds utanför en förskola i Malmö. Mannen som vi kan kalla Ali är en känd taxiföretagare, som av polisens beskrivits som en av stadens mest kriminella personer.

Ali, som bland annat stått åtalad för mord, vapen- och narkotikabrott, är också en av förgrundsgestalterna i det lågprisbolag som länge präglade taxibranschen i Malmö.

Upprinnelsen ligger mer än tio år bakåt i tiden.

Två män från Mellanöstern startar taxibolag och blir kompanjorer. Affärsidén är att köra kunder till lågt, fast pris – 59 kronor – i hela innerstaden.

Men kompanjonerna blir osams. De tar in var sin affärspartner – män med våldsmeriter som främsta kapital.

En av grundarna flyr sedan själv fältet. Hans nye medhjälpare skjuts första gången han besöker växeln där han precis blivit delägare. Han dör i en blodpöl på golvet i rummet där telefonisterna sitter.

Ali åtalas för dådet, men frias i brist på bevis. Ingen av telefonisterna, andra delägare eller förare på rast som suttit i samma lokal har sett något.

– Vittnena drabbades av massiv minnesförlust, uttalade åklagaren syrligt efter den friande domen.

Mordet inne på beställningscentralen sker 2011. Kvar sedan är bara ena laget – två män som är vänner och affärspartners.

Fast det uppstår snabbt osämja mellan dem och nya våldsdåd följer. I maj 2016 skjuts Ali, men överlever mirakulöst.

I september samma år detonerar en bomb i garaget hos kompanjonen. Ingen skadas. Två män åtalas – varav en är växeltelefonist. Denne frias, den andre döms till fem års fängelse. Ali misstänks för anstiftan, men frias.

På morgonen den 12 december 2018 skjuts Ali till döds i centrala Malmö.

Parallellt har taxibilar brunnit i staden, bland annat från Ringduve taxi. Det har skapat stor oro och det är få chaufförer eller andra med insyn i branschen som vill uttala sig öppet om situationen.

Ett undantag är Fredrik Svensson, operativ koordinator på Skånepolisen:

– En del kolleger inom polisen blir ju förskräckta när de läser om vår situation i Malmö. Jag borde inte säga att det blivit lugnare nu, för då smällar det väl någonstans i morgon.

– Men, jo, en nulägesbild är ändå att det ljusnar. Både vi och Skatteverket har ökat trycket på taxinäringen. Det är fler fuskare som fått tillstånden indragna.

Det har varit mycket skriverier om skottlossning och taxibilar som brunnit. Varför händer det just i Malmö?

– Jag vet inte riktigt hur det ser ut i andra städer. Men det är händelser som kopplas till en speciell konflikt. Fast när det gäller bilbränderna finns inga bevis.

Vad gör polisen åt situationen?

– Vi har speciella dagar då vi riktar in oss på kontroller av taxibilar. Men vi försöker också prioritera det i vardagen. Polispatruller kan stoppa en taxi, om man har en stund över.

– Vi hittar en hel del fusk. Både skattefusk och bidragsfusk. Det rapporterar vi till andra myndigheter. Bilden är att det finns väldigt många taxibilar i Malmö. Många i branschen är skötsamma, men tyvärr är det gott om fuskare också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?