Close
Skottlossning, brända taxibilar och till och med mord på taxiföretagare. Det har präglat taxinäringen i Malmö de senaste åren.
Close

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

I december 2018 skjuts en 51-årig man till döds utanför en förskola i Malmö. Mannen som vi kan kalla Ali är en känd taxiföretagare, som av polisens beskrivits som en av stadens mest kriminella personer.

Ali, som bland annat stått åtalad för mord, vapen- och narkotikabrott, är också en av förgrundsgestalterna i det lågprisbolag som länge präglade taxibranschen i Malmö.

Upprinnelsen ligger mer än tio år bakåt i tiden.

Två män från Mellanöstern startar taxibolag och blir kompanjorer. Affärsidén är att köra kunder till lågt, fast pris – 59 kronor – i hela innerstaden.

Men kompanjonerna blir osams. De tar in var sin affärspartner – män med våldsmeriter som främsta kapital.

En av grundarna flyr sedan själv fältet. Hans nye medhjälpare skjuts första gången han besöker växeln där han precis blivit delägare. Han dör i en blodpöl på golvet i rummet där telefonisterna sitter.

Ali åtalas för dådet, men frias i brist på bevis. Ingen av telefonisterna, andra delägare eller förare på rast som suttit i samma lokal har sett något.

– Vittnena drabbades av massiv minnesförlust, uttalade åklagaren syrligt efter den friande domen.

Mordet inne på beställningscentralen sker 2011. Kvar sedan är bara ena laget – två män som är vänner och affärspartners.

Fast det uppstår snabbt osämja mellan dem och nya våldsdåd följer. I maj 2016 skjuts Ali, men överlever mirakulöst.

I september samma år detonerar en bomb i garaget hos kompanjonen. Ingen skadas. Två män åtalas – varav en är växeltelefonist. Denne frias, den andre döms till fem års fängelse. Ali misstänks för anstiftan, men frias.

På morgonen den 12 december 2018 skjuts Ali till döds i centrala Malmö.

Parallellt har taxibilar brunnit i staden, bland annat från Ringduve taxi. Det har skapat stor oro och det är få chaufförer eller andra med insyn i branschen som vill uttala sig öppet om situationen.

Ett undantag är Fredrik Svensson, operativ koordinator på Skånepolisen:

– En del kolleger inom polisen blir ju förskräckta när de läser om vår situation i Malmö. Jag borde inte säga att det blivit lugnare nu, för då smällar det väl någonstans i morgon.

– Men, jo, en nulägesbild är ändå att det ljusnar. Både vi och Skatteverket har ökat trycket på taxinäringen. Det är fler fuskare som fått tillstånden indragna.

Det har varit mycket skriverier om skottlossning och taxibilar som brunnit. Varför händer det just i Malmö?

– Jag vet inte riktigt hur det ser ut i andra städer. Men det är händelser som kopplas till en speciell konflikt. Fast när det gäller bilbränderna finns inga bevis.

Vad gör polisen åt situationen?

– Vi har speciella dagar då vi riktar in oss på kontroller av taxibilar. Men vi försöker också prioritera det i vardagen. Polispatruller kan stoppa en taxi, om man har en stund över.

– Vi hittar en hel del fusk. Både skattefusk och bidragsfusk. Det rapporterar vi till andra myndigheter. Bilden är att det finns väldigt många taxibilar i Malmö. Många i branschen är skötsamma, men tyvärr är det gott om fuskare också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Transportarbetarens logga

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Ringduve taxiförare på avd 12

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Löner. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.