Sofia Sjunfors
Close
”Jag är lite dålig förlorare så jag ger 110 procent på strong woman-tävlingarna”, säger Sofia Sjunfors. Hennes man och barn hänger med och hejar.
Close
Månadens medlem

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Det handlar om strongwoman-träning, som går ut på att lyfta tungt. Och då snackar vi inte vikter på vanliga gym utan traktordäck, jättekulor (atlasstenar på flera hundra kilo), stockar (stockpressar), öltunnor, sandsäckar och allehanda hopsvetsade tyngdställningar.

Några av dem kallas ”väskor”, för att man lyfter en i varje hand och kämpar sig fram på ”bondpromenad” – så kallad ”farmers walk”.

Sofia visar runt i en ombyggd lada, några kilometer ut på landet från Dalsjöfors utanför Borås. Förr rymde den kor, men nu huserar Sofia och strongman-killarna hon tränar ihop med bland de udda redskapen. Än så länge är hon ensam tjej. Det är helt okej, men hon hoppas att fler kvinnor ska förstå tjusningen och haka på.

Sofia Sjunfors
”Man utmanar sig själv, satsar allt man har för att ge max”, säger Sofia Sjunfors.  Foto: Justina Öster

Träningsformen kom i Sofias väg för något år sen, av en slump.

– Eftersom jag är lite bredaxlad och stor har jag alltid tyckt att jag inte passar in riktigt. Men med strongwoman kände jag direkt: Det här är rätt.

Hon gillar att bygga upp styrkan med ”lite otympliga saker”.

– Det är väl inte så ofta annars man välter ett däck på 275 kilo?

Träningen kräver mycket utrustning. Sofia plockar fram platta skor för pressövningar ur väskan. Knäskydd, bälte, armbågs- och handledsskydd. Remmar för lyften, kalk för greppet och så klister – för kloten. Stenarna, säger Sofia.

Mycket handlar om grepp och teknik. Hon utvecklas hela tiden och har mycket hjälp av killarna, som visar.

– Det finns nog ingen som kan säga att den är fullärd. Varje gren kräver sin egen teknik, som man måste lära sig. Att få hjälp är viktigt, så att man inte gör fel. Skada sig kan man, absolut, säger Sofia, men än har hon klarat sig. Rädd är hon inte. Hon strongwoman-tränar en eller ett par gånger i veckan, har tänkt det ska bli mer. Fast förutom terminaljobbet i Borås, driver hon ett eget ”vanligt” gym.

Sofia beskriver nervositeten och adrenalinpåslaget vid tävlingarna, när hon väntar på sin tur:

– Min nära vän står intill, ropar och peppar. Jag mår nästan dåligt, men så försvinner jag in i en bubbla och hör ingenting. Allt fokus är på: Nu kör jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Cyklar. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Hallå där!

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.