Cleanpipe-klubben i Göeborg
Close
”Arbetsmiljön var det stora problemet när vi drog i gång klubben”, säger ordförande Keddy Blidberg, längst till höger. Från vänster medlemmarna Erik Karlsson och Mikael Skändlagård, ledamoten, skyddsombudet och försäkringsrådgivaren Daniel Landerup. Anton Hasselqvist (sekreterare) och Martin Anzén (ledamot) saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Några ärr syns inte. Men högresta Keddy Blidberg hävdar bestämt att klubben startades efter att en exkollega och Transports ombudsman Karin Peterson i Göteborg ”tjatade hål i huvudet” på honom.

– Med nya ägare var det läge, säger han när ledamoten Daniel Landerup och medlemmarna Erik Karlsson och Mikael Skändlagård slår sig ner i klubblokalen.

De anställda på Cleanpipe i Angered hanterar allt från slamsugning och högtrycksspolning till torrsugning och transporter av farligt avfall. Skyddsombudet Daniel Landerup ”är på film”, filmar avlopp.

Det var arbetsmiljön klubben först satte tänderna i. En god kommunikation med ledningen har lett till att den förbättrats rejält.

– Pressen har minskat på grabbarna och tjejerna. Arbetsledningen är mycket bättre. De förra ägarna frågade inte om vi ville jobba över. De ringde 16.15 och sa: Du ska åka dit.

– Nu frågar de, säger Erik.

Transportklubben på Cleanpipe
Mycket energidryck går det åt för att hålla fackets fana högt … Foto: Justina Öster

De nya ägarna har dock inte samma kunskap om arbetet.

– Det ligger på oss att säga till vad vi vill ha för grejer, säger Keddy.

– Vi gör riskanalyser hela tiden. På plats, tillägger Daniel. Säkerheten sitter i ryggmärgen. För de större jobben gör vi analyser i förväg.

– Förra ägarna kunde komma undan med att skicka en man på ett tvåmannajobb. Det har vi satt stopp för, säger Keddy.

Han har förhandlingsrätt. Mycket smidigare än om Göteborgsavdelningen ska kallas in, tycker klubben.

En seger gäller jouren. Tidigare fick de anställda bara betalt om de ryckte ut under beredskapstiden. Nu får de betalt, oavsett (för 9,5 timmar) och ledigt både dagen innan och efter. Full veckovila.

Rikskortet (förr rikskuponger) är också infört, enligt miljöavtalet. Alla som vill ha får det.

– Innan hävdade ledningen att pengarna redan låg i vår lön.

Efter lång kamp har klubben också fått igenom att anställda får välja om de vill ta kompledigt i tid eller pengar.

– Valfrihet är bra, tycker gänget.

Diskussioner med företaget om när man ska få ta ut tiden återstår. En rättvis bonus som utgår till alla, utan tidigare godtycke, gäller numera också.

Att klubben kommit så långt beror på att killarna blivit säkrare i sina roller.

– Efter olika Transportkurser vet vi mer om våra rättigheter och kan säga ifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Transportarbetarens logga

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Transportarbetarens logga

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.