Alexander och Stellan Skarsgård
Close
Två generationer Skarsgård med framgångar på vita duken: Alexander och pappa Stellan.
Close

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Stellan Skarsgårds skådespelande söner – Alexander, Gustaf, Bill och Valter – kvalar in i mönstret, liksom fotbollsspelaren Tobias Hysén med far.

Enligt en några år gammal undersökning av tidningen Du och jobbet väljer var tionde svensk samma arbete som någon av sina föräldrar. Allra vanligast är det bland fiskare och jägare, följt av personal inom vård- och omsorg.

Granskningen har följts upp av släktforskningstjänsten Ancestry och opinionsföretaget Novus. Då blev resultatet att ungefär sex av tio svenskar nobbar mammas och pappas jobb.

Varför fler söner än döttrar slår in på föräldrarnas yrkesbanor är inte riktigt klart. Men Robert Eriksson hänvisar till att arbetsmarknaden fortfarande är ganska könssegregerad, även om det håller på att förändras.

Finns det några tecken på att fler eller färre kommer att välja som mamma och pappa framöver?

– Det vågar jag inte svara på. Men att man följer i föräldrarnas fotspår bottnar ju delvis i att man blir bekant med deras yrken och vad arbetet innebär, säger Robert Eriksson vid institutet för social forskning.

Mans- och kvinnodominansen i olika jobb blir tydlig när man kikar på SCB:s statistik. Att arbeta som undersköterska, i hemtjänsten, hemsjukvården eller på äldreboende är vanligast bland Sveriges kvinnor. Därefter följer barnskötare och grundskollärare.

Bland männen toppar företagssäljare, följt av lager- och terminalpersonal. Lastbilsförare hamnar på tredje plats.

Föräldrarnas arbeten kan ju även avskräcka barnen?

Eriksson instämmer, men kan inte hänvisa till några studier i frågan. Mycket beror på hur arbetsmarknaden ser ut. Är den statisk går ungarna lättare i pappas fotspår, medan de kan tvingas trampa upp nya, om den förändras.

När det gäller att inspireras av föräldrarna tror Robert Eriksson inte att arbetarbarn skiljer sig från tjänstemannabarn.

– Men det är rätt påtagligt att ganska många inte går över gränsen, man stannar oftare kvar i respektive klass.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.