Alexander och Stellan Skarsgård
Close
Två generationer Skarsgård med framgångar på vita duken: Alexander och pappa Stellan.
Close

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Stellan Skarsgårds skådespelande söner – Alexander, Gustaf, Bill och Valter – kvalar in i mönstret, liksom fotbollsspelaren Tobias Hysén med far.

Enligt en några år gammal undersökning av tidningen Du och jobbet väljer var tionde svensk samma arbete som någon av sina föräldrar. Allra vanligast är det bland fiskare och jägare, följt av personal inom vård- och omsorg.

Granskningen har följts upp av släktforskningstjänsten Ancestry och opinionsföretaget Novus. Då blev resultatet att ungefär sex av tio svenskar nobbar mammas och pappas jobb.

Varför fler söner än döttrar slår in på föräldrarnas yrkesbanor är inte riktigt klart. Men Robert Eriksson hänvisar till att arbetsmarknaden fortfarande är ganska könssegregerad, även om det håller på att förändras.

Finns det några tecken på att fler eller färre kommer att välja som mamma och pappa framöver?

– Det vågar jag inte svara på. Men att man följer i föräldrarnas fotspår bottnar ju delvis i att man blir bekant med deras yrken och vad arbetet innebär, säger Robert Eriksson vid institutet för social forskning.

Mans- och kvinnodominansen i olika jobb blir tydlig när man kikar på SCB:s statistik. Att arbeta som undersköterska, i hemtjänsten, hemsjukvården eller på äldreboende är vanligast bland Sveriges kvinnor. Därefter följer barnskötare och grundskollärare.

Bland männen toppar företagssäljare, följt av lager- och terminalpersonal. Lastbilsförare hamnar på tredje plats.

Föräldrarnas arbeten kan ju även avskräcka barnen?

Eriksson instämmer, men kan inte hänvisa till några studier i frågan. Mycket beror på hur arbetsmarknaden ser ut. Är den statisk går ungarna lättare i pappas fotspår, medan de kan tvingas trampa upp nya, om den förändras.

När det gäller att inspireras av föräldrarna tror Robert Eriksson inte att arbetarbarn skiljer sig från tjänstemannabarn.

– Men det är rätt påtagligt att ganska många inte går över gränsen, man stannar oftare kvar i respektive klass.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Hallå där!

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Månadens klubb
Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Hallå där!

Saied Tagavi

… taxiförare och eldsjäl bakom en konferens för fria fack i Iran som äger rum i Stockholm.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Månadens medlem
Alen Omerbasic Majstorov

”Yogan blev min räddning”

Kropp och själ. Ordningsvakten Alen Omerbasic Majstorovic börjar varje morgon med en kall dusch. Så blandar han gurkmeja i varmt vatten, dricker och brer ut yogamattan.

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.