10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

De tio största bevakningsföretagen har anmält över 1 700 allvarliga händelser sedan 2013. I rutan ovanför kan du läsa om några av alla fall med hot, våld och olyckor som drabbar väktare, ordningsvakter, parkeringsvakter och skyddsvakter.

Transportarbetaren har gått igenom statistiken sedan den 1 januari 2013 till den 14 september i år och läst samtliga anmälningar från 2016 och 2017.

Sifforna begärde vi först ut för att få en bättre bild av vilken typ av våld och hot bevakningspersonal utsätts för. Men det som slog oss var att bilden är långt ifrån heltäckande, på grund av att anmälningsfrekvensen skiljer sig åt.

Flest anmälningar kommer från Nokas. De är inte ens en tredjedel så stora som Securitas.

– Jag har en punchline där jag säger att vi är Sveriges farligaste företag. Det är jag stolt över. Det är för att vi i stor uträckning förhåller oss till lagen och rapporterar och anmäler tillbud och olyckor. Det finns säkert ett visst mörkertal, men de anmälningar vi har är en indikation, säger David Lundin, arbetsmiljöexpert på Nokas.

Vad har rapportkulturen gett er?

– Jag måste vara ärlig. Det har inte gett oss ett jäkla dugg, mer än att vi klarat oss från domar för arbetsmiljöbrott. Den viktiga biten är ju att branschen som sådan förbättrar sig och därmed får positiv uppmärksamhet. Vi vill verka för sundare branschnormer och bättre branschvillkor, säger David Lundin.

Enligt lag ska alla allvarliga olyckor och tillbud anmälas till Arbetsmiljöverket. Myndigheten rekommenderar arbetsgivare att hellre anmäla en händelse för mycket än en för lite. När Transportarbetaren först börjar gå igenom anmälningar är de inte särskilt många. Som mest ett 20-tal från branschens allra största företag. Men efter att ha varit i kontakt med Arbetsmiljöverket visar det sig att enbart de anmälningar som anses vara så pass allvarliga att myndigheten agerar på något sätt syns i diariet. Därför begärde Transportarbetaren ut en förteckning över samtliga anmälda tillbud och olyckor från 2013 och fram till i dag.

Då visade det sig att nio av tio företag skickat in tio anmälningar eller fler. Ett företag sticker ut med särskilt låg anmälningsfrekvens. Det är Apcoa. Med dotterbolaget Europark. Företaget har skickat in en anmälan om en händelse 2015.

Det går till exempel att jämföra med Q park, ett annat stort parkeringsföretag. Bolaget har skickat in sammanlagt 107 anmälningar under samma period.

När Transportarbetaren först är i kontakt med Apcoa/Europark och den operativa chefen Fredrik Westergård säger han att företaget följer gängse rutiner. Företaget rapporterar händelser i det rapporteringssystem alla bevakningsföretag får tillgång till genom branchorganisationen Bya (bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

Eftersom Transportarbetaren läst samtliga anmälningar som Arbetsmiljöverket agerat på de senaste två åren hade vi upptäckt att fyra olika bevakningsföretag anmält terrorattentatet på Drottninggatan till Arbetsmiljöverket förra året. Ett bolag anmälde det som tillbud med medföljande psykisk chock. De tre andra som en olycka. Det fanns parkeringsvakter från Europark på plats, men händelsen anmäldes inte som allvarlig

– Vi tog hand om våra anställda efteråt och de fick träffa psykolog och beteendevetare, sa Fredrik Westergård.

Därefter bad han om att få frågor på mejl för att kunna kolla med företagets personalavdelning.

Vi skickade ett antal frågor och fick detta till svar:

”Europark rapporterar regelbundet in arbetsskador, incidenter och tillbud och upprättar handlingsplaner för att så långt som möjligt eliminera risker och problem. Vi har inte gjort bedömningen att någon arbetsskada eller tillbud har varit av sådan art att den skulle ha föranlett en rapport till Arbetsmiljöverket. Just nu pågår en utredning av ärenden som anmälts till Afa försäkring för att se om någon historisk arbetsskada möjligen skulle kunna klassas som allvarlig och därmed rapporteras till Arbetsmiljöverket i efterhand.”

Martin Miljeteig är central ombudsman med ansvar för arbetsmiljö på Transport. Han tycker att de företag som har anmält få händelser har en utmaning framför sig i att förbättra sina rutiner.

– Att ha anmält en enda, eller få, olyckor och tillbud under en längre period skulle jag hävda visar på grova brister i arbetsmiljöarbetet. Att inte anmäla allvarliga tillbud och olyckor är i grunden ett lagbrott, säger han.

Sex allvarliga händelser

1. En ordningsvakt och tre väktare i Piteå försöker avlägsna en bråkig man från en matsal. Mannen slår och sparkar. Får sedan hjälp av en folksamling. Vakterna tvingas fly och larma polis som kommer till platsen. Då blir ordningsvakten skallad.

2. En väktare hjälper en vårdare på en psykiatrisk avdelning på ett sjukhus i Borås. Väktaren blir sparkad i huvudet.

3. En ordningsvakt ser två personer i ett buskage utanför Stockholm. De säger hej. Vakten hör ett prassel bakom sig, innan hen hinner vända sig blir det svart. Vakten vaknar till lite och trycker på larm. Enligt anmälan ska vakten ha blivit slagen med ett tillhygge.

4. Två väktare i Linköping har kallats av trygghetsjour. När de kliver ur sina bilar blir de beskjutna med grön laser. Den ena väktaren blir träffad och har problem med huvudvärk i något dygn.

5. Fyra olika bevakningsföretag har personal på plats vid terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm. Tre företag anmäler det som olycksfall. Ett företag anmäler händelsen som ett tillbud.

6. En parkeringsvakt ska dela ut en parkeringsbot i Stockholm. En bilist kör nästan på hen. Föraren tutar och kör rakt mot vakten som upplever att personen bakom ratten vill köra på hen. Händelsen anmäldes som ett tillbud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Filmtittande

Gamla rullar blir ettor och nollor

Kultur. Från Ingmar Bergman till Pelle Svanslös. Gamla analoga filmer blir tillgängliga igen när de blir digitala. Det finns omkring 9 000 filmer bevarade i Svenska Filminstitutets arkiv. Sedan några år tillbaka får ett 100-tal av dem nytt liv varje år.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Fokus: Framtiden
Slaget om hamnarna

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019. – Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess.

Prylrensning

Äter dina prylar upp dig?

Kultur. Känner du som jag ibland att dina prylar äter dig? Att allt ska tas om hand och ingen tid finns för dig och dina närmaste. Paret Elisabeth Byström och Johan Ernfors har skrivit boken Prylbanta om hur du frigör tid, pengar och mår bättre.

Gästarbetare utnyttjas
Illustration Migrantarbetare av Gustaf Öhrnell

I klorna på chefen

Migrantarbetare. Vi får inte tag i arbetskraft, säger arbetsgivarna. Ni dumpar lönerna, svarar LO. En statlig myndighet konstaterar att gästarbetare utnyttjas och i vissa fall tvingas betala för att få jobb.

"Sami"

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressad på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Gulf-macken i Gävle

Skrupelfri mackägare blåste flera på lönen

Lurade på lön. En mackägare i Gävle satte i system att lura migrantarbetare på lön. En kvinna från Balkan fick jobb, trots att hon saknade arbetstillstånd. När hon kopplade in Transport och krävde sin lön kontrade arbetsgivaren med att sparka henne. Macken är nu såld och inga tvister finns med den nya ägaren.

Månadens klubb
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.