10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

De tio största bevakningsföretagen har anmält över 1 700 allvarliga händelser sedan 2013. I rutan ovanför kan du läsa om några av alla fall med hot, våld och olyckor som drabbar väktare, ordningsvakter, parkeringsvakter och skyddsvakter.

Transportarbetaren har gått igenom statistiken sedan den 1 januari 2013 till den 14 september i år och läst samtliga anmälningar från 2016 och 2017.

Sifforna begärde vi först ut för att få en bättre bild av vilken typ av våld och hot bevakningspersonal utsätts för. Men det som slog oss var att bilden är långt ifrån heltäckande, på grund av att anmälningsfrekvensen skiljer sig åt.

Flest anmälningar kommer från Nokas. De är inte ens en tredjedel så stora som Securitas.

– Jag har en punchline där jag säger att vi är Sveriges farligaste företag. Det är jag stolt över. Det är för att vi i stor uträckning förhåller oss till lagen och rapporterar och anmäler tillbud och olyckor. Det finns säkert ett visst mörkertal, men de anmälningar vi har är en indikation, säger David Lundin, arbetsmiljöexpert på Nokas.

Vad har rapportkulturen gett er?

– Jag måste vara ärlig. Det har inte gett oss ett jäkla dugg, mer än att vi klarat oss från domar för arbetsmiljöbrott. Den viktiga biten är ju att branschen som sådan förbättrar sig och därmed får positiv uppmärksamhet. Vi vill verka för sundare branschnormer och bättre branschvillkor, säger David Lundin.

Enligt lag ska alla allvarliga olyckor och tillbud anmälas till Arbetsmiljöverket. Myndigheten rekommenderar arbetsgivare att hellre anmäla en händelse för mycket än en för lite. När Transportarbetaren först börjar gå igenom anmälningar är de inte särskilt många. Som mest ett 20-tal från branschens allra största företag. Men efter att ha varit i kontakt med Arbetsmiljöverket visar det sig att enbart de anmälningar som anses vara så pass allvarliga att myndigheten agerar på något sätt syns i diariet. Därför begärde Transportarbetaren ut en förteckning över samtliga anmälda tillbud och olyckor från 2013 och fram till i dag.

Då visade det sig att nio av tio företag skickat in tio anmälningar eller fler. Ett företag sticker ut med särskilt låg anmälningsfrekvens. Det är Apcoa. Med dotterbolaget Europark. Företaget har skickat in en anmälan om en händelse 2015.

Det går till exempel att jämföra med Q park, ett annat stort parkeringsföretag. Bolaget har skickat in sammanlagt 107 anmälningar under samma period.

När Transportarbetaren först är i kontakt med Apcoa/Europark och den operativa chefen Fredrik Westergård säger han att företaget följer gängse rutiner. Företaget rapporterar händelser i det rapporteringssystem alla bevakningsföretag får tillgång till genom branchorganisationen Bya (bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd).

Eftersom Transportarbetaren läst samtliga anmälningar som Arbetsmiljöverket agerat på de senaste två åren hade vi upptäckt att fyra olika bevakningsföretag anmält terrorattentatet på Drottninggatan till Arbetsmiljöverket förra året. Ett bolag anmälde det som tillbud med medföljande psykisk chock. De tre andra som en olycka. Det fanns parkeringsvakter från Europark på plats, men händelsen anmäldes inte som allvarlig

– Vi tog hand om våra anställda efteråt och de fick träffa psykolog och beteendevetare, sa Fredrik Westergård.

Därefter bad han om att få frågor på mejl för att kunna kolla med företagets personalavdelning.

Vi skickade ett antal frågor och fick detta till svar:

”Europark rapporterar regelbundet in arbetsskador, incidenter och tillbud och upprättar handlingsplaner för att så långt som möjligt eliminera risker och problem. Vi har inte gjort bedömningen att någon arbetsskada eller tillbud har varit av sådan art att den skulle ha föranlett en rapport till Arbetsmiljöverket. Just nu pågår en utredning av ärenden som anmälts till Afa försäkring för att se om någon historisk arbetsskada möjligen skulle kunna klassas som allvarlig och därmed rapporteras till Arbetsmiljöverket i efterhand.”

Martin Miljeteig är central ombudsman med ansvar för arbetsmiljö på Transport. Han tycker att de företag som har anmält få händelser har en utmaning framför sig i att förbättra sina rutiner.

– Att ha anmält en enda, eller få, olyckor och tillbud under en längre period skulle jag hävda visar på grova brister i arbetsmiljöarbetet. Att inte anmäla allvarliga tillbud och olyckor är i grunden ett lagbrott, säger han.

Sex allvarliga händelser

1. En ordningsvakt och tre väktare i Piteå försöker avlägsna en bråkig man från en matsal. Mannen slår och sparkar. Får sedan hjälp av en folksamling. Vakterna tvingas fly och larma polis som kommer till platsen. Då blir ordningsvakten skallad.

2. En väktare hjälper en vårdare på en psykiatrisk avdelning på ett sjukhus i Borås. Väktaren blir sparkad i huvudet.

3. En ordningsvakt ser två personer i ett buskage utanför Stockholm. De säger hej. Vakten hör ett prassel bakom sig, innan hen hinner vända sig blir det svart. Vakten vaknar till lite och trycker på larm. Enligt anmälan ska vakten ha blivit slagen med ett tillhygge.

4. Två väktare i Linköping har kallats av trygghetsjour. När de kliver ur sina bilar blir de beskjutna med grön laser. Den ena väktaren blir träffad och har problem med huvudvärk i något dygn.

5. Fyra olika bevakningsföretag har personal på plats vid terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm. Tre företag anmäler det som olycksfall. Ett företag anmäler händelsen som ett tillbud.

6. En parkeringsvakt ska dela ut en parkeringsbot i Stockholm. En bilist kör nästan på hen. Föraren tutar och kör rakt mot vakten som upplever att personen bakom ratten vill köra på hen. Händelsen anmäldes som ett tillbud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Transportarbetarens logga

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.

Transportarbetarens logga

Väktare knivskuren vid akutmottagning

Bevakning. En väktare knivskars under tisdagen vid akuten i Norrtälje. Skyddsvästen var söndertrasad och armen fick sys.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?