Markus Arvidsson
Close
Det blir en hel del böcker för Markus Arvidsson, som kör linjebil Stockholm–Vetlanda. Om det inte var för ljudböckerna skulle det inte bli annan läsning än den för barnen om kvällarna. Själv gillar Markus svensk krim och han stängde just av Jan Guillous Coq Rouge.
Close
Kultur

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

På en hylla står böckerna på biblioteket, inrymt i chaufförsrummet på Rasta Nyköpingsbro. Nedanför susar trafiken på E4:an.

– Det finns fortfarande ett intresse av att låna ljudböcker. Men verksamheten är numera rätt självgående, säger Susanne Lundberg, studieorganisatör på Transports avdelning 7 Södermanland.

Susanne Lundberg och David Eriksson, Transport avdelning 7 Södermanland
Susanne Lundberg och David Eriksson från avdelning 7 i Nyköping ute på ”sitt” vägkrogsbibliotek, i chaufförsrummet på Nyköpingsbro, som Transport delar med Hotell- och restaurangfacket. Foto: Lilly Hallberg

Hon åker ut och fyller på böcker varannan månad och känner igen flera namn i lånepärmen, chaufförer som är stammisar. Böckerna kan lämnas tillbaka på vilket annat vägkrogsbibliotek som helst i landet. Men många laddar i stället ner böcker numera. En möjlighet, som flera av Transports avdelningar informerar om, är Biblio-appen. Den ger fri tillgång till de vanliga bibliotekens alla böcker.

– När jag själv körde lastbil brukade jag lämna tillbaka i Gävle, säger David Eriksson, i dag avdelningsordförande.

Han var tidigt ute och började med att lyssna på ljudböcker för blinda, som biblioteken då hade på kassett. En favoritförfattare som David Eriksson ständigt återkommer till är Per Anders Fogelström, särskilt Barn- och Stad-serierna. Susanne Lundberg, som har jobbat på bensinmack, föredrar fortfarande att läsa pappersböcker. Och vägkrogsbiblioteket har också ”vanliga” böcker, vilket Hotell- och restaurangfacket sett till.

Det är snart 15 år sedan det första vägkrogsbiblioteket öppnade, i Tönnebro mellan Gävle och Söderhamn. Med på invigningen var årets Ivar Lo-pristagare, Lena Kallenberg, liksom författaren och lastbilschauffören David Ericsson. Han var till en början skeptisk:

– Jag tvivlade på att det fanns ett intresse. Inför invigningen tänkte jag att här får vi nog stå själva och dricka Pommac.

Det blev tvärtom en rivstart. Många chaufförer nappade direkt.

Mackarna – med kollektivavtal! – stod i kö för att få inhysa bibliotek. I medier fick både verksamheten och facket mycket positiv uppmärksamhet och bilden av chaufförerna förändrades: Yrkets status höjdes.

– I dag upplever jag chaufförer, särskilt unga, som oerhört belästa. Mer än bibliotekarier. Och jag är stolt över att ha varit med och att syftet, att få folk att läsa, verkligen uppfylldes, säger David Ericsson. Han har själv varit noga med att hans titlar skulle bli inlästa.

– Som författare är det också intressant att utbyta tankar och tala om böcker man läst eller hört. Chaufförer är väldigt bra recensenter, det är aldrig tal om namedropping.

Finns inte risken att förare kör sämre då de lyssnar på böcker?

– Nej. Man kör bättre. Långsammare.

I dag finns 13 vägkrogsbibliotek i Transports regi.

– Så länge det finns lastbilar med cd-lucka kommer jag att fortsätta köpa in ljudböcker i det formatet, säger Maria Legge, kulturansvarig hos Transport.

Vad lyssnar då vägbibliotekens låntagare på?

– Det är väldigt blandat. Deckare, men ännu oftare romaner och även poesi. Många vill också ha dokumentära skildringar, historia och fakta, som inte ges ut så ofta. Men när det görs köper vi in, säger Maria Legge.

Under hösten köpte hon Ålevangeliet, lagom till författaren Patrik Svensson belönades med Augustpriset för bästa fackbok.

– Vi måste värna om våra bibliotek! Det finns få saker som despoter är så rädda för som böcker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Andreas Lejbro:
    2 mars, 2020

    jag lyssnar på ljudböcker varje dag och har gjort det i flera år. Hann med 220 böcker under 2019.

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.