Markus Arvidsson
Close
Det blir en hel del böcker för Markus Arvidsson, som kör linjebil Stockholm–Vetlanda. Om det inte var för ljudböckerna skulle det inte bli annan läsning än den för barnen om kvällarna. Själv gillar Markus svensk krim och han stängde just av Jan Guillous Coq Rouge.
Close
Kultur

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

På en hylla står böckerna på biblioteket, inrymt i chaufförsrummet på Rasta Nyköpingsbro. Nedanför susar trafiken på E4:an.

– Det finns fortfarande ett intresse av att låna ljudböcker. Men verksamheten är numera rätt självgående, säger Susanne Lundberg, studieorganisatör på Transports avdelning 7 Södermanland.

Susanne Lundberg och David Eriksson, Transport avdelning 7 Södermanland
Susanne Lundberg och David Eriksson från avdelning 7 i Nyköping ute på ”sitt” vägkrogsbibliotek, i chaufförsrummet på Nyköpingsbro, som Transport delar med Hotell- och restaurangfacket. Foto: Lilly Hallberg

Hon åker ut och fyller på böcker varannan månad och känner igen flera namn i lånepärmen, chaufförer som är stammisar. Böckerna kan lämnas tillbaka på vilket annat vägkrogsbibliotek som helst i landet. Men många laddar i stället ner böcker numera. En möjlighet, som flera av Transports avdelningar informerar om, är Biblio-appen. Den ger fri tillgång till de vanliga bibliotekens alla böcker.

– När jag själv körde lastbil brukade jag lämna tillbaka i Gävle, säger David Eriksson, i dag avdelningsordförande.

Han var tidigt ute och började med att lyssna på ljudböcker för blinda, som biblioteken då hade på kassett. En favoritförfattare som David Eriksson ständigt återkommer till är Per Anders Fogelström, särskilt Barn- och Stad-serierna. Susanne Lundberg, som har jobbat på bensinmack, föredrar fortfarande att läsa pappersböcker. Och vägkrogsbiblioteket har också ”vanliga” böcker, vilket Hotell- och restaurangfacket sett till.

Det är snart 15 år sedan det första vägkrogsbiblioteket öppnade, i Tönnebro mellan Gävle och Söderhamn. Med på invigningen var årets Ivar Lo-pristagare, Lena Kallenberg, liksom författaren och lastbilschauffören David Ericsson. Han var till en början skeptisk:

– Jag tvivlade på att det fanns ett intresse. Inför invigningen tänkte jag att här får vi nog stå själva och dricka Pommac.

Det blev tvärtom en rivstart. Många chaufförer nappade direkt.

Mackarna – med kollektivavtal! – stod i kö för att få inhysa bibliotek. I medier fick både verksamheten och facket mycket positiv uppmärksamhet och bilden av chaufförerna förändrades: Yrkets status höjdes.

– I dag upplever jag chaufförer, särskilt unga, som oerhört belästa. Mer än bibliotekarier. Och jag är stolt över att ha varit med och att syftet, att få folk att läsa, verkligen uppfylldes, säger David Ericsson. Han har själv varit noga med att hans titlar skulle bli inlästa.

– Som författare är det också intressant att utbyta tankar och tala om böcker man läst eller hört. Chaufförer är väldigt bra recensenter, det är aldrig tal om namedropping.

Finns inte risken att förare kör sämre då de lyssnar på böcker?

– Nej. Man kör bättre. Långsammare.

I dag finns 13 vägkrogsbibliotek i Transports regi.

– Så länge det finns lastbilar med cd-lucka kommer jag att fortsätta köpa in ljudböcker i det formatet, säger Maria Legge, kulturansvarig hos Transport.

Vad lyssnar då vägbibliotekens låntagare på?

– Det är väldigt blandat. Deckare, men ännu oftare romaner och även poesi. Många vill också ha dokumentära skildringar, historia och fakta, som inte ges ut så ofta. Men när det görs köper vi in, säger Maria Legge.

Under hösten köpte hon Ålevangeliet, lagom till författaren Patrik Svensson belönades med Augustpriset för bästa fackbok.

– Vi måste värna om våra bibliotek! Det finns få saker som despoter är så rädda för som böcker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson

Lyckans pris

Davids krönika. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?