Mats och Anette Bergman
Close
Ny öppning. Mats och Anette Bergman utanför dörren till sin bostad sedan ett par år, husbilen de köpte när de beslutat sig för att sälja sitt stora tvåvåningshus i Klövsjö i Jämtland. De lever rikt men enkelt och har en rak kommunikation.
Close
Kultur

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

– Resan är målet i sig. Jag tycker vi har allt vi behöver, säger Mats Bergman och bjuder på kaffe på bit.

Livet ledde för några år sedan in på nya vägar. Fast för honom betyder det bokstavligen också ibland att återvända:

– Det är roligt att komma tillbaka till platser jag sett tidigare. Men jag åker nog inte över Bosporen med husbil, säger han.

Mats Bergman har varit chaufför hela yrkeslivet. Först med eget åkeri i Jämtland, sedan med utlandskörningar både i Europa och Mellanöstern. Och det var på jobb i Turkiet, nära gränsen till Bulgarien, som idén med ett mobilt hem först väcktes.

– Jag låg under bilen och fixade med något när jag hörde svenska röster i närheten. Det visade sig vara en barnfamilj från Stockholm som lämnat allt och nu bodde i husbil.

Mats Bergman
Chauffören Mats Bergman rattar ut från Strängnäs, på väg mot kontinenten.

Tanken låg och grodde länge. Kanske är det en dröm som är allmänmänsklig, en drift att bryta sig loss och söka efter lyckan bortom horisonten?

Mats och Anette Bergman tog beslutet att köpa husbil 60 år efter att Jack Kerouacs bok ”On the road” (”På väg”) kom ut.

Men medan personerna i den amerikanske författarens kultförklarade bok söker efter drömmar i droger, under sina resor genom USA, känns paret Bergmans europeiska on the road-liv befriande klart och harmoniskt. Mats visar en tesil han fixat till för att hindra slagg från att slamma igen avloppet. Sängarnas gavelskydd är gjorda av hans gamla flanellskjortor, och sydda av Anette.

– Händer det nåt när vi är ute, om det blir problem, ja då får vi lösa det då, säger hon.

Hunden Tim, tolv år, på plats ovanpå sin koja mellan parets bäddar.
Hunden Tim, tolv år, på plats ovanpå sin koja mellan parets bäddar.

De talar med och om varandra med respekt och värme. Bråk minns de knappt att de har haft.

– Vi är raka, säger till direkt om det är något.

Transportarbetaren möter paret i Strängnäs i mitten av september. Med sig har de hunden Tim, som kommer fram ur sin koja mellan bilens bäddar. De är på väg söderut efter en sommar i Jämtland med jakt och fiske. De är folkbokförda i Rätan, där Mats är född, och där arrenderar de ett skifte och hyr ett frysfack.

– En del frågade hur vi kunde sälja huset i Sveriges vackraste by. Men det är frihet. Vi kör så länge vi kan och så länge kroppen orkar, 10–15 år till räknar vi med …

Mats Bergman, som är 62 år, är i dag sjukpensionär. Läkarens rekommendation är framför allt värme.

– Det spelar in för hur vi åker, lite är det så att vi följer vi efter värmen, säger Anette Bergman.

Hon är några år yngre än maken och frilansar som programmerare. Det fungerar bra med uppkoppling, oavsett var husbilen är parkerad. Liksom kontakten med familj och vänner:

– Det känns inte som om man är så långt borta fast vi är det, säger Anette.

Mats och Anette Bergman
Husbilen är kort nog för att det inte ska bli problem på campingar och färjor. Med släp är ekipaget 11,25 meter.

De upplever husbilslivet som rikt. Samtidigt har kostnaderna minskat väsentligt och att inte behöva låta ekonomin styra är en frihet i sig. När de berättade om sitt beslut var de vuxna barnens reaktion: Helt rätt! Andra säger att de skulle vilja göra samma sak men inte vågar. Eller vill vänta till senare. Men då är risken att varken ork eller möjlighet finns kvar, enligt paret, som träffades på ”äldre dar” som de själva säger.

– Om man väntar blir det oftast inte av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.