Mats och Anette Bergman
Close
Ny öppning. Mats och Anette Bergman utanför dörren till sin bostad sedan ett par år, husbilen de köpte när de beslutat sig för att sälja sitt stora tvåvåningshus i Klövsjö i Jämtland. De lever rikt men enkelt och har en rak kommunikation.
Close
Kultur

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

– Resan är målet i sig. Jag tycker vi har allt vi behöver, säger Mats Bergman och bjuder på kaffe på bit.

Livet ledde för några år sedan in på nya vägar. Fast för honom betyder det bokstavligen också ibland att återvända:

– Det är roligt att komma tillbaka till platser jag sett tidigare. Men jag åker nog inte över Bosporen med husbil, säger han.

Mats Bergman har varit chaufför hela yrkeslivet. Först med eget åkeri i Jämtland, sedan med utlandskörningar både i Europa och Mellanöstern. Och det var på jobb i Turkiet, nära gränsen till Bulgarien, som idén med ett mobilt hem först väcktes.

– Jag låg under bilen och fixade med något när jag hörde svenska röster i närheten. Det visade sig vara en barnfamilj från Stockholm som lämnat allt och nu bodde i husbil.

Mats Bergman
Chauffören Mats Bergman rattar ut från Strängnäs, på väg mot kontinenten.

Tanken låg och grodde länge. Kanske är det en dröm som är allmänmänsklig, en drift att bryta sig loss och söka efter lyckan bortom horisonten?

Mats och Anette Bergman tog beslutet att köpa husbil 60 år efter att Jack Kerouacs bok ”On the road” (”På väg”) kom ut.

Men medan personerna i den amerikanske författarens kultförklarade bok söker efter drömmar i droger, under sina resor genom USA, känns paret Bergmans europeiska on the road-liv befriande klart och harmoniskt. Mats visar en tesil han fixat till för att hindra slagg från att slamma igen avloppet. Sängarnas gavelskydd är gjorda av hans gamla flanellskjortor, och sydda av Anette.

– Händer det nåt när vi är ute, om det blir problem, ja då får vi lösa det då, säger hon.

Hunden Tim, tolv år, på plats ovanpå sin koja mellan parets bäddar.
Hunden Tim, tolv år, på plats ovanpå sin koja mellan parets bäddar.

De talar med och om varandra med respekt och värme. Bråk minns de knappt att de har haft.

– Vi är raka, säger till direkt om det är något.

Transportarbetaren möter paret i Strängnäs i mitten av september. Med sig har de hunden Tim, som kommer fram ur sin koja mellan bilens bäddar. De är på väg söderut efter en sommar i Jämtland med jakt och fiske. De är folkbokförda i Rätan, där Mats är född, och där arrenderar de ett skifte och hyr ett frysfack.

– En del frågade hur vi kunde sälja huset i Sveriges vackraste by. Men det är frihet. Vi kör så länge vi kan och så länge kroppen orkar, 10–15 år till räknar vi med …

Mats Bergman, som är 62 år, är i dag sjukpensionär. Läkarens rekommendation är framför allt värme.

– Det spelar in för hur vi åker, lite är det så att vi följer vi efter värmen, säger Anette Bergman.

Hon är några år yngre än maken och frilansar som programmerare. Det fungerar bra med uppkoppling, oavsett var husbilen är parkerad. Liksom kontakten med familj och vänner:

– Det känns inte som om man är så långt borta fast vi är det, säger Anette.

Mats och Anette Bergman
Husbilen är kort nog för att det inte ska bli problem på campingar och färjor. Med släp är ekipaget 11,25 meter.

De upplever husbilslivet som rikt. Samtidigt har kostnaderna minskat väsentligt och att inte behöva låta ekonomin styra är en frihet i sig. När de berättade om sitt beslut var de vuxna barnens reaktion: Helt rätt! Andra säger att de skulle vilja göra samma sak men inte vågar. Eller vill vänta till senare. Men då är risken att varken ork eller möjlighet finns kvar, enligt paret, som träffades på ”äldre dar” som de själva säger.

– Om man väntar blir det oftast inte av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.