Mats och Anette Bergman
Close
Ny öppning. Mats och Anette Bergman utanför dörren till sin bostad sedan ett par år, husbilen de köpte när de beslutat sig för att sälja sitt stora tvåvåningshus i Klövsjö i Jämtland. De lever rikt men enkelt och har en rak kommunikation.
Close
Kultur

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

– Resan är målet i sig. Jag tycker vi har allt vi behöver, säger Mats Bergman och bjuder på kaffe på bit.

Livet ledde för några år sedan in på nya vägar. Fast för honom betyder det bokstavligen också ibland att återvända:

– Det är roligt att komma tillbaka till platser jag sett tidigare. Men jag åker nog inte över Bosporen med husbil, säger han.

Mats Bergman har varit chaufför hela yrkeslivet. Först med eget åkeri i Jämtland, sedan med utlandskörningar både i Europa och Mellanöstern. Och det var på jobb i Turkiet, nära gränsen till Bulgarien, som idén med ett mobilt hem först väcktes.

– Jag låg under bilen och fixade med något när jag hörde svenska röster i närheten. Det visade sig vara en barnfamilj från Stockholm som lämnat allt och nu bodde i husbil.

Mats Bergman
Chauffören Mats Bergman rattar ut från Strängnäs, på väg mot kontinenten.

Tanken låg och grodde länge. Kanske är det en dröm som är allmänmänsklig, en drift att bryta sig loss och söka efter lyckan bortom horisonten?

Mats och Anette Bergman tog beslutet att köpa husbil 60 år efter att Jack Kerouacs bok ”On the road” (”På väg”) kom ut.

Men medan personerna i den amerikanske författarens kultförklarade bok söker efter drömmar i droger, under sina resor genom USA, känns paret Bergmans europeiska on the road-liv befriande klart och harmoniskt. Mats visar en tesil han fixat till för att hindra slagg från att slamma igen avloppet. Sängarnas gavelskydd är gjorda av hans gamla flanellskjortor, och sydda av Anette.

– Händer det nåt när vi är ute, om det blir problem, ja då får vi lösa det då, säger hon.

Hunden Tim, tolv år, på plats ovanpå sin koja mellan parets bäddar.
Hunden Tim, tolv år, på plats ovanpå sin koja mellan parets bäddar.

De talar med och om varandra med respekt och värme. Bråk minns de knappt att de har haft.

– Vi är raka, säger till direkt om det är något.

Transportarbetaren möter paret i Strängnäs i mitten av september. Med sig har de hunden Tim, som kommer fram ur sin koja mellan bilens bäddar. De är på väg söderut efter en sommar i Jämtland med jakt och fiske. De är folkbokförda i Rätan, där Mats är född, och där arrenderar de ett skifte och hyr ett frysfack.

– En del frågade hur vi kunde sälja huset i Sveriges vackraste by. Men det är frihet. Vi kör så länge vi kan och så länge kroppen orkar, 10–15 år till räknar vi med …

Mats Bergman, som är 62 år, är i dag sjukpensionär. Läkarens rekommendation är framför allt värme.

– Det spelar in för hur vi åker, lite är det så att vi följer vi efter värmen, säger Anette Bergman.

Hon är några år yngre än maken och frilansar som programmerare. Det fungerar bra med uppkoppling, oavsett var husbilen är parkerad. Liksom kontakten med familj och vänner:

– Det känns inte som om man är så långt borta fast vi är det, säger Anette.

Mats och Anette Bergman
Husbilen är kort nog för att det inte ska bli problem på campingar och färjor. Med släp är ekipaget 11,25 meter.

De upplever husbilslivet som rikt. Samtidigt har kostnaderna minskat väsentligt och att inte behöva låta ekonomin styra är en frihet i sig. När de berättade om sitt beslut var de vuxna barnens reaktion: Helt rätt! Andra säger att de skulle vilja göra samma sak men inte vågar. Eller vill vänta till senare. Men då är risken att varken ork eller möjlighet finns kvar, enligt paret, som träffades på ”äldre dar” som de själva säger.

– Om man väntar blir det oftast inte av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Transportarbetarens logga

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.