Högst upp på hytten. Mikael Rinne monterar utrustning till trailerdragaren som kommer att testas på elvägar i Tyskland.
Close
Högst upp på hytten. Mikael Rinne monterar utrustning till trailerdragaren som kommer att testas på elvägar i Tyskland.
Close
Kultur

Laxå Special – en lång historia om ovanliga fordon

Fordonsfixare. I det nedlagda pappersbruket har fordonsskräddarna flyttat in. Specialisterna, som bygger om och anpassar lastbilar helt efter kundens önskemål.

Fordonsanläggningen ligger i Laxå pappersbruks gamla tegelbyggnader. Inne är det toppmodernt men man har haft lite problem med snokar i ån utanför, berättar vd Björn Leksell.
Fordonsanläggningen ligger i Laxå pappersbruks gamla tegelbyggnader. Inne är det toppmodernt men man har haft lite problem med snokar i ån utanför, berättar vd Björn Leksell.

Brandbil med plats för en hel besättning. Låga sopbilar. Trailerdragare för elvägar. Prototyp för förarlös gruvbil och tungdragare. Omkring 1 500 fordon från lastbilstillverkaren Scania får årligen hytter eller anpassade chassier från företaget i Laxå.

– Större eller mindre ombyggnader, säger vd Björn Leksell.

Brandbilshytterna är Laxås specialitet. Så kallade crew-cab med fyra dörrar är extra rymliga.
Brandbilshytterna är Laxås specialitet. Så kallade crew-cab med fyra dörrar är extra rymliga. Foto: Lilly Hallberg

Han möter upp vid stationen, trots att arbetsplatsen ligger alldeles intill i centrum utmed järnvägen. Eller centrum kanske har flyttat i den gamla järnvägsknuten och industriorten, upp till E6:an som går igenom Laxå? Ja, lite är det nog så, tror Björn Leksell. Det anrika kaféet vid stationen har lagts ned. I fönstret hos den stora tidningen, Nerikes Allehanda, finns bara en skylt med ett nummer till länschefen i Örebro.

Växer

Men Laxå Special Vehicles växer. Med omkring 160 anställda är det i dag kommunens största privata arbetsgivare. Många utifrån är också nyfikna på verksamheten och de ”konstiga” lastbilar som tillverkas här.

En chaufför från Värmland berättade i en bisats för Transportarbetaren, i ett annat sammanhang, att han valt sitt yrke som liten grabb. Han blev så fascinerad av fordonen på fabriken där hans morfar arbetade. Bland annat amfibielastbilar!

Någon amfibielastbil känner inte Björn Leksell till. Däremot en hel del andra udda fordon under sina 28 år på Scania, många i Södertälje. Som vd vid Laxå Special Vehicles sedan 2018. Fast över huvudentrén till det gamla pappersbruket står fortfarande Laxå specialfordon. Här flyttade företaget, en gång känt som Fordonsskräddarna, in på 1970-talet.

Bruksmiljö

Den gamla bruksmiljön ser från utsidan rätt intakt ut. Det är fredag och från monteringshallen hörs dansbandsmusik.

Inne i lokalerna är det kliniskt rent, tekniken den senaste. Fordonens datasystem, bromsar och hjulställning säkerställs på tre banor i ett nybyggt hus. Kontrollen är kopplad till Scanias datasystem, och systemen testas enligt samma kriterier som på huvudfabrikens anläggning.

Här i Laxå görs sådant som inte passar att tillverka i en fabrik med hög volym, som vid Scanias anläggning i Södertälje. I Laxå tillverkas fordon i små serier och ibland enstaka exemplar.

Klara att levereras till militären. Bakom fordonens hytt, under skalet, är särskild utrustning monterad. Foto: Lilly Hallberg
Klara att levereras till militären. Bakom fordonens hytt, under skalet, är särskild utrustning monterad. Foto: Lilly Hallberg

– Vi är inte påbyggare, utan producerande fabriksbyggare. Här görs sådant som är udda och komplext. Och det går snabbt, säger Björn Leksell.

– Vi säger sällan nej till kunder som har förslag och idéer.

Han får medhåll från Magnus Jacobsson, affärsområdeschef för chassi och reservdelar:

Affärsområdeschef Magnus Jacobsson och vd Björn Leksell har många års erfarenhet inom Scaniakoncernen. Båda har tidigare arbetat på biltillverkarens anläggning i Södertälje. Foto: Lilly Hallberg
Affärsområdeschef Magnus Jacobsson och vd Björn Leksell har många års erfarenhet inom Scaniakoncernen. Båda har tidigare arbetat på biltillverkarens anläggning i Södertälje. Foto: Lilly Hallberg

– Historiskt sett har en del jättekonstiga saker tillverkats här. Måsvingebilar, mätbilar med motorn bak. Det var nog mer riktigt udda grejer förr.

Scania

I dag arbetar de med Scanias modulsystem. Det fungerar ungefär som en bygglåda med olika delar. Enligt Magnus Jacobsson passar det utmärkt när anpassningar och ombyggnader ska göras.

Chassiombyggnader kan levereras helt klara från Laxåanläggningen. Det kan till exempel handla om förstärkningar med fler hjulaxlar eller extra ram. Bland annat har man levererat sådana tungdragare till Kina. Betongbilar som klarar att pumpa material högt upp.

Björn Leksell beskriver brandbilshytten med fyra dörrar, en så kallad crew-cab, som verksamhetens flaggskepp. En annan stolthet, som det tillverkas jämförelsevis många av, är lastbilshytter som byggs så låga som möjligt. För bland andra chaufförer som kör sopbil innebär det både bättre ergonomi och bättre sikt.

Elväg

Företaget växer mot framtiden. 15 nya fordon anpassade för elväg i Tyskland ska snart levereras. Det är ett samarbete mellan Scania och Siemens. Och på fabriken i Laxå hoppas man att elväg snart blir verklighet här hemma. Gärna alternativet Örebro – Hallsberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ROBERT:
    5 november, 2020

    Mycket intressant.

Lästips:

Johanna Takman

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

Den hårda vägen

Davids krönika. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Jag gillar Greta!

Davids krönika. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Dödsolycka i hamnen
Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Declan Duff i Oxelösund. Bilden är tagen av en sjöfartsintresserad privatperson, dagen efter dödsolyckan.

”Det får inte hända igen”

Arbetsmiljö. Hur kunde olyckan hända? Varför valde åklagaren att väcka åtal när många andra dödsolyckor i arbetslivet inte leder till att någon ställs till svars?

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.