Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare
Close
Bilden till vänster: Hälge på nattåget mellan Hamburg och Innsbruck. Bilden till höger: På snabbvisit hemma i Morgongåva i norra Uppland. Daniel Odlander ligger ute hela veckorna i lastbilen, och semestrarna tillbringar han på tåg runt om i Europa.
Close
Månadens medlem

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Vi hittade honom i tågälskarnas och klimatkramarnas Facebookgrupp. En tågluffare som i början av maj vände hemåt till lastbilen. ”Godset måste levereras”, skrev han.

– Det här sättet att resa är inte så vanligt i branschen. Men det passar mig, jag vill ha mer tid på mig för resandet och kunna välja när jag vill stanna till några dagar. Jag kan vakna en morgon på vandrarhemmet i Berlin och bestämma mig för att fortsätta till Prag.

– Visst snackas det lite bland kollegorna. Men jag jobbar på ett litet åkeri och där tycker alla att det är häftigt och frågar mycket om mina resor, säger Daniel Odlander.

Hur det började? Och vad som hände?

Daniel Odlander berättar att han var blyg, extremt blyg, och varken pratade eller mötte människor med blicken. Han var 23 och stod inför sin första lite längre semester. Tänkte att det kunde vara chansen att göra slut med blygheten.

Han gick in på stationen, köpte ett interrailpass och bokade ett par biljetter söderut. Två veckor senare kom han hem. Som en annan människa.

– Jag var totalt förändrad – till det bättre! Resan tvingade mig att fråga, att öppna mig för andra. Och jag lärde mig mycket om mig själv, och Europa.

Sedan har det rullat på, på tåg alltså. Året därpå blev det en långresa, fyra veckor som backpacker i Europa. Daniel Odlander har blivit förälskad i Slovenien, både i landet och en kvinna där. När förhållandet tog slut blev de i stället vänner för livet, och Ljubljana är ett återkommande stopp på Daniel Odlanders resor.

– I september åker jag igen. Blir borta i fem, sex veckor, men har inte bestämt exakt vart jag ska åka. Det blir nog en runda på Balkan.

Hälge hänger förstås med. Daniel Odlander minns inte riktigt hur det började med den lilla tygälgen, Hälge har alltid funnits.

– Från början var det kompisar och min familj som fick se och läsa om honom. Men så provade jag att lägga upp en bild från Hamburg hauptbahnhof på Tågsemester. Folk gillade det och ville bara ha mer av Hälge.

Daniel, vilket är ditt bästa tips till den som funderar på prova tågsemester?

– Köp en biljett och åk! Det mesta ordnar sig allt eftersom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.