Oxelösunds hamnklubb
Close
Lars Eriksson, före detta ordförande, Andreas Eriksson, styrelseledamot och försäkringsinformatör, Maria Eriksson, styrelseledamot, Roger Dahlström, förhandlingsombud och sekreterare, och Johan Sundberg, ordförande. Fyra styrelseledamöter saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

– Vi hade alla med oss och det var vår styrka i förhandlingarna, säger Johan Sundberg, ordförande i fackklubben.

Just Oxelösunds hamn är historisk mark för Transport. Klubben startade samma år som förbundet, strax efter den i Norrköpings hamn.

Därför har veteranen Lars Eriksson kallats in. Han är före detta klubbordförande och har hunnit skriva två tjocka luntor med facklig historia sedan han gick i pension 2001.

– Från början var det förbjudet att mötas på hamnens område så organiseringen startade på Femöreplan ute i samhället, berättar han.

De senaste åren har klubben förhandlat fram en lokal bilaga till kollektivavtalet. Mycket jobb, men enklare i vardagen nu när de lokala parterna är överens om grunderna när det gäller scheman och lönetillägg.

– Det enda vi inte är överens om än är den fackliga tiden… som de vill dra ner på, säger Roger Dahlström, förhandlingsombud och sekreterare.

En annan fråga som klubben driver handlar om att den som är sjuk eller ledig alltid bör ersättas.

– Men det är nya tider. Arbetsgivaren skulle helst bara ha en handfull anställda och ta in resten på timme, säger Johan Sundberg. Och samtidigt märks det på sjukskrivningarna att fler får mer att göra.

– Det är något nytt, aldrig tidigare har vi sett kollektivare gå in i väggen. säger Roger Dahlström.

De konstaterar att arbetsgivarens förhandlare är mer utbildade än tidigare. De fackliga måste helt enkelt vara mycket pålästa.

– Engagemanget är ändå ganska lågt i hamnen, men vi försöker vara ute och prata och svara på frågor, berättar Roger Dahlström.

Ordförande Johan Sundberg tycker inte att det är konstigt att medlemmarna inte intresserar sig så länge det inte är stora konflikter med arbetsgivaren.

Varför är ni själva fackligt engagerade?

Svaren varierar förstås i en klubbstyrelse: Någon upptäckte att det är roligt att påverka. Det ligger i generna. Det är en fråga om rättigheter. Och människosyn. Jag tycker inte om orättvisor. Själv skyller jag på farsan.

Maria Eriksson är ganska ny i styrelsegänget.

– Jag tycker om att ha lite koll och söka ny kunskap, säger hon. Och samtidigt kände jag att vi skulle bli starkare om fler ställde upp och delade på jobbet.

Läs om fler Transportklubbar här:

DSV Solutions i Borås

Securitasklubben i Närke

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Annika Flack

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Kultur
S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Granskning: Anställningsstöd
Grafik bidragsjobb bilvård och taxi 2018

Arbetskraft till extrapris

Bidragsjobb. Förra året fick över 7 400 personer lönebidrag, nystartsjobb eller andra bidragsjobb i branscher knutna till transporter. Två branscher sticker ut. Taxi och bilvård. Hur lätt är det som företagare att få tag i personer med anställningsstöd? Vi kollade.

”Det enda som krävs är en Fora-försäkring”

Arbetsförmedlingen. Hur gör bilvårdsfirman för att få tag i personal som till stor del avlönas med bidrag från staten? Vi ringde runt, anonymt, till några Arbetsförmedlingskontor. De som svarade jobbar på enheten ”arbetsgivarservice”.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.