Johan Johansson
Close
Ett grill-gig hos tankbilschauffören Johan Johansson kan inträffa när som helst på året. Dagens rätter funkar bra i sommarvärmen.
Close
Sommarspecial

Johan grillar året runt

Grillentusiasten. Rök dina räkor. Grilla kycklingvingar och rör ner dem i en kryddig buffalosås. Glöm inte salladen. Chauffören Johan Johansson bjuder på en plockig middag – och sina bästa grilltips.

Sommar, semester, sol och dags att ta fram grillen. Så tänkte vi på redaktionen när säsongens sista nummer planerades.

Men så hamnade vi hos Johan Johansson, tankbilschaufför och grilltokig. På en just nu grönskande villatomt i Uttran, söder om Stockholm, har han byggt upp scenen för sina grill-gig – oavsett årstid.

– Vi grillade på juldagen, berättar han. Och sedan fortsatte vi 13 dagar i rad.

Johan Johansson
På sikt ska Johan Johansson lämna sin grillscen söder om Stockholm. Nytt jobb som spannmålschaufför väntar på Gotland.  Foto: Lena Blomquist

En inbyggd grill under tak är central på altanen. Lägg till detta två klotgrillar och en ganska hög, svart rök. Grillredskap i stora mängder, skåp för förvaring och rejält med bänkyta ingår också i uteköket. Och kaminen som förhöjer nöjet vid vintergrillning.

– Jag har alltid gillat att laga mat, och är lite av en receptslav. Men sedan jag träffade Mia för fem år sedan har det blivit grillning …

Efter fem dygn i lastbilen, med mycket rostbiff och potatissallad, är han ledig lika många dagar. Och då brukar grillen vara preparerad när hustrun kommer hem från jobbet.

Johan Johansson medger att sommar och fina hösteftermiddagar är sköna grilltillfällen. Att det är något speciellt med en ljummen kväll som lockar en att stanna många timmar i utemöbeln.

– Men snö och kyla har aldrig stoppat mig och Mia. Det är alltid fantastiskt att vara utomhus och all mat smakar godare där, säger han.

I skuggan, medan räkor och kycklingvingar är på väg att bli klara för tallriken, sprutar det idéer ur Johan Johansson. Inspirerande idéer om vad du, jag och alla andra grillsugna kan placera ovanför eller intill glöden.

– Det roliga med grillning, som jag tycker, är styckningsdetaljerna. Jag har fastnat för secreto, en tunn del av grisens hals. Gärna från Ibericogrisen, ett väldigt gott spanskt kött. Picanha är också en trevlig del, nötkött med en tjock fettkappa.

Det mesta hittar han på större butiker i förorten, men ibland får det bli en utflykt till saluhallen inne i Stockholm.

– Sedan är det förstås inget fel att grilla karré eller fläskfilé. Det är en smaksak och man ska grilla det man tycker om. Den som vill ha genomstekt nötkött kan låta det ligga kvar en stund till.

Hans egen rekommendation när det gäller entrecote är annars att använda en hel bit. Eller tjocka skivor, gärna tre centimeter. Grilla dem över glöd som är het som fan. En minut per centimeter kött, vänd på köttbiten och kör en minut per centimeter igen. Om du vill ha entrecoten medium rare.

Själv har han slutat marinera köttet, föredrar att torrkrydda. Såser är inte Johan Johanssons grej. Han gör hellre ett kryddsmör, kanske med soltorkade tomater. Många tillbehör står annars hustrun Mia Wennström för, medger han lite generad över den traditionella könsuppdelningen.

Grönsaker då, hamnar de på grillen?

– Det blir mest de vanliga: paprikor, sparris, tomater ibland. Det kan bli rotfrukter också, potatisen delar jag i halvor och låter dem ligga på en bra stund. Själv har jag inte förstått det där med citron ännu, det sägs att den blir så god på grillen …

Finns det något som inte går att grilla?

– Ostron. Jag har provat, men det blev inte roligt. Musslor däremot, det är gott att röka.

Sista frågan, Johan, vilket är ditt bästa tips till nybörjaren?

– Oj det var svårt …

(Nu blir det reklam.)

Johan Johansson
Vattenmelon är svalkande både före och efter räkor och kycklingvingar à la Johansson. Foto: Lena Blomquist

– Jag tycker att man ska tänka kvalitet när det gäller grillen. Hellre köpa en Weber som kostar 3 500 eller 4 000 än en bensinmacksgrill för några hundralappar. Sedan handlar det om att våga. Pröva dig fram och börja med något du kan, kanske hamburgare. Det är inte svårare att laga mat ute än inne i en stekpanna vid spisen.

Så småningom tror han att nybörjargrillaren också kan skilja på direkt värme rakt ovanför kolen – och indirekt värme när maten ligger på en annan del av gallret, vid sidan av kolbädden. Och då är det inte långt kvar till att börja röka mat i sin vanliga grill. Köp hem en påse rökflis, och studera tekniken i receptet på rökta räkor.

Pratstunden är över, nu ska räkor, kycklingvingar, såser och tomatsalladen testas. Delikat, konstaterar Transportarbetarens utsända.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.