Hallå där!

För ett år sedan tecknade Elgiganten avtal med tio transportföretag – där företaget ställt krav på schysta villkor för chaufförerna, trafiksäkra fordon och mindre miljöpåverkan. I går fick Jimmy Olofsson, logistikansvarig på Elgiganten, ta emot priset Årets beställare i transportbranschen.

Grattis till priset!– Tack, det känns som ett litet kvitto på att vi tänker rätt.

Vad är det ni har gjort egentligen?

– Vi har tagit en större kontroll över transporterna från vårt distributionscenter i Jönköping och ut i Norden. Vi köper inte att distributörerna utnyttjar chaufförer från andra länder som får lägre löner. De fem svenska åkerierna som vi har tecknat avtal med har kollektivavtal och de från övriga Norden ska ha motsvarande avtal i sina länder.

Har ni fått efterföljare?

– Vi har fått ganska många frågor från andra företag, men jag vet inte om något har gått så långt som vi när det gäller kraven.

Hur har det gått då?

– Jag trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta transportörer. Kraven har klart begränsat vår kapacitet under vissa perioder. Och vi har haft en del intermezzon där vi har stoppat vissa av våra leverantörers underentreprenörer.

Hur kollar ni underentreprenörerna? Transports ombudsman i Jönköping har under den här perioden sett bilar från åkerier utan kollektivavtal, men som kör för er kontrollerade samarbetspartner norska KT Kingsrød.

– Vi måste hela tiden slipa vidare på modellen. Men vi har ändå tagit ett extremt stort steg jämfört med tidigare.

 

Fotnot: Stora Trafiksäkerhetspriset delas varje år ut av branschtidningarna Resforum, Trafikforum och Transport & logistik idag. De tre klasserna är Årets beställare, Årets entreprenör och Årets leverantör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Hallå där!
Gabriel Collin

Gabriel Collin

… som i våras tog studenten på årets transportskola, Vretagymnasiet i Östergötland.

Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke.

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Lastbilssystrar

Lastbilssystrar

Månadens medlem. Ann-Louise och Marie-Louise. Madsen och Karlsson. Systrar på samma åkeri, med äkta män på samma åkeri. Och flera barn som blivit lastbilsförare. Vad månde bli av de snart nio barnbarnen …

Dyslexi
Patrik Welle

Patrik låter sig inte hejdas av dyslexin

Dragkamp med orden. Kalle Anka-pocket räddade honom. Och mobilen är hans bästa vän i jobbet. Lastbilschauffören Patrik Welle låter inte dyslexin stoppa honom från att göra det han vill.

Hallå där!

Caroline Söderqvist

… som är på väg hemifrån Mjölby till yrkes-VM i Förenade Arabemiraten. Där ska hon försvara de svenska färgerna i grenen flygteknik.

Hallå där!

Christina Mattisson

… ombudsman på Transports avdelning 18 i Hälsingland, bosatt i Söderhamn och med bakgrund på bensinmack. På lördag är det yrkesförarens dag.

Robert Langholz och sonen Sander

”Folk minns min mustasch”

Månadens medlem. Robert Langholz vässar tungan – inom både facket och politiken. Har du sett honom, minns du honom. Gör man inte bra ifrån sig kan folk alltid minnas en för en rolig mustasch, tycker han själv.

Fred Zuckerman, president of the International Brotherhood of Teamsters Union Local 89, in his Louisville, Kentucky office.) Zuckerman narrowly lost his bid to replace the union's national president, James P Hoffa. 18 May 2017

Han utmanar Hoffa Junior

Maktkamp. Med knapp marginal förlorade Fred Zuckerman medlemsomröstningen om ordförandeposten i Teamsters, Transports syskonförbund i USA. Men kampen om makten inom det nordamerikanska fackförbundet fortsätter.

Tomas Eneroth

Nya ministern utlovar snabba åtgärder

Politik. När Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister klev Tomas Eneroth (S) fram. Den gamla industriarbetaren från Småland har nu ansvaret för att se till att hela Transportsverige rullar.

Open Art Örebro

Konst-igt i Örebro

Kultur. 4 400 stolar i ett berg på Järntorget, 88 röda garnbåtar i luften, några uppblåsta bakterier på rådhusets vägg. Örebroarna gillar sin utomhuskonst allt mer. För killarna på tekniska kontoret är den ett jobb utöver det vanliga.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.