Hallå där!

För ett år sedan tecknade Elgiganten avtal med tio transportföretag – där företaget ställt krav på schysta villkor för chaufförerna, trafiksäkra fordon och mindre miljöpåverkan. I går fick Jimmy Olofsson, logistikansvarig på Elgiganten, ta emot priset Årets beställare i transportbranschen.

Grattis till priset!– Tack, det känns som ett litet kvitto på att vi tänker rätt.

Vad är det ni har gjort egentligen?

– Vi har tagit en större kontroll över transporterna från vårt distributionscenter i Jönköping och ut i Norden. Vi köper inte att distributörerna utnyttjar chaufförer från andra länder som får lägre löner. De fem svenska åkerierna som vi har tecknat avtal med har kollektivavtal och de från övriga Norden ska ha motsvarande avtal i sina länder.

Har ni fått efterföljare?

– Vi har fått ganska många frågor från andra företag, men jag vet inte om något har gått så långt som vi när det gäller kraven.

Hur har det gått då?

– Jag trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta transportörer. Kraven har klart begränsat vår kapacitet under vissa perioder. Och vi har haft en del intermezzon där vi har stoppat vissa av våra leverantörers underentreprenörer.

Hur kollar ni underentreprenörerna? Transports ombudsman i Jönköping har under den här perioden sett bilar från åkerier utan kollektivavtal, men som kör för er kontrollerade samarbetspartner norska KT Kingsrød.

– Vi måste hela tiden slipa vidare på modellen. Men vi har ändå tagit ett extremt stort steg jämfört med tidigare.

 

Fotnot: Stora Trafiksäkerhetspriset delas varje år ut av branschtidningarna Resforum, Trafikforum och Transport & logistik idag. De tre klasserna är Årets beställare, Årets entreprenör och Årets leverantör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?