Hallå där!

Sara Tjernström, som tar emot samtal i Transports nya, utbyggda telefontjänst, Transport på direkten. Ni drog i gång den 18 april, hur går det?

– Det går bra, tycker vi. Det har varit en liten inkörningsperiod men nu börjar vi komma in i det.

Är det många som ringer?

Ja, det är en bra tillströmning.

Vad frågar de som ringer?

– Jag kollade med kollegorna och vi upplever alla att det är en väldig blandning av frågor. Medlemsfrågor som vanligt, vad medlemskapet innehåller, inträden och utträden ur förbundet, och undringar om olika medlemsförsäkringar.

Vilka är de svåraste frågorna?

– Avtalsfrågorna är knepigast för oss alla. Kan vi inte svara direkt så kontaktar vi ombudsmännen. Det kan ta lite tid innan vi hunnit checka av med dem eftersom de just nu är ganska upptagna med avtalsrörelsen, men svar får medlemmarna alltid.

Får ni samtal från medlemmar som är förtvivlade?

– Ja, då handlar det ofta om problem med arbetsmiljön eller arbetsgivare som inte följer kollektivavtalet. De samtalen kopplar vi vidare direkt till ombudsmännen och regionala skyddsombuden på lokalavdelningarna eller också ber vi dem ringa upp medlemmarna.

Har några samtal gjort särskilt intryck på dig?

– Det gör de alltid om någon har råkat ut för en sjukdom och behöver stöd och hjälp. Vi möter så skilda livsöden… Försäkringsfrågor är ofta tunga frågor och vi får sätta medlemmarna i kontakt med våra regionala skyddsombud.

Vad svarar ni om någon som inte är medlem ringer?

– Vi rekommenderar personen att gå med i Transports för att få så bra stöd och hjälp som möjligt. Att bli en i gänget, som får ta del av den fackliga gemenskapen och värdegrunden. Facklig rådgivning är en medlemsförmån. Vi kan hjälpa icke-medlemmar med kortare frågor kring exempelvis lönenivåer, men vill man ha mer djuplodande hjälp så får man bli medlem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Hallå där!
Antti Vaino

Antti Vainio

… som i dag börjar som politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.